• 0

Friettent speciaalzaak franchise wat vinden jullie?

Beste HL-ers,

 

Graag jullie mening over het volgende concept:

 

- Friettent

- Maar dan anders: je kan dan het type aardappel uitkiezen, de frietdikte, de kruiden die erop gaan, en de sauzen die je erbij wil. De aardappel wordt dan voor je ogen in friet gesneden en op de perfecte wijze gebakken. Subway achtig dus.

- Je kan alleen maar friet kopen.

 

En als het dan een succes wordt, franchise aanbieden!

 

Alvast bedankt voor jullie inzichten/meningen.

 

PS je mag het idee stelen want dan kan ik van dit concept genieten!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

zo op eerste gezocht klinkt het leuk, maar ik denk dat je een behoorlijke bottleneck hebt met wachttijden op friet snijden, voorbakken en afbakken.

 

In utrecht zit een succesvolle frietzaak, verkopen ook alleen verse friet en stuk of 20 sauzen.. maar het is er altijd druk als ik er langs loop (is niet zo vaak)

 

het kan dus wel alleen friet.. kleine locaties, goede kwaliteit en je komt een heel eind..

de variatie van diktes en kruiden en sauzen zie ik ook wel zitten. het vers snijden nadat de klant besteld heeft is denk een stap te ver.. ook al omdat het "geheim" van goeie friet is dat deze in 2x word gebakken.. maar je kunt dat wellicht prima oplossen met een half open keuken werken waar de klanten je dus de frieten ziet snijden en voorbakken.

 

ik denk dat je met aardappelsoorten kiezen ook wel een uitdaging hebt. ik ben bang dat de gemiddelde consument tegenwoordig denkt dat CelaVita of Aviko een aardappelsoort is :)

Ik vraag me dus af of je in staat zult zijn om de klant voldoende info kunt geven om een keus te maken of werkt het zelf "moeten" kiezen van de aardappelen te veel afschrikkend om überhaupt te gaan bestellen..

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Best een leuk idee, maar ik denk persoonlijk niet geschikt voor Nederland. Daar is de frituren/ snackbar wereld al te ver voor ontwikkeld in Nederland. Je zult dan toch al snel andere snacks moeten aanbieden wil je het lucratief maken (denk ik). Daarnaast is de leek niet zo bekend met de verschillende soorten aardappelen (en is het niet altijd even simpel deze aardappelen vers te krijgen het hele jaar door). Daarnaast zal toch iedereen voor bintjes gaan omdat dit de lekkerste aardappelen zijn om friet mee te maken.

 

De vraag is dus of de kruiden uiteindelijk het verschil gaan maken, maar er zijn genoeg frituren die dit aanbieden, dus ik weet niet of het uniek genoeg is om voldoende klanten te trekken (in Nederland)

 

Mijn familie is zelf vrij goed vertegenwoordigd met snackbars, dus heb er enige ervaring en kijk op. Voor het buitenland lijkt het me wel een erg geschikt idee! Het snijden op het moment van bestellen zou ik zelf niet doen, gewoon op voorhand snijden anders kun je echte drukte niet wegwerken. Het zelf snijden is wel goed, al kost dit veel tijd en dus geld. Ook is het meer opslagruimte en moeten de aardappelen geschrapt worden.

 

Toevallig is mijn ma recent in Italië gaan kijken bij een vergelijkbaar concept. Deze deden ook enkel friet, 3 maten, 1 sausje gratis, voor elk sausje extra 50cent. De franchise heet Chipstar, ze hebben gewoon een .nl website.

 

Deze hadden met hun eerste locatie bijna 200K in hun eerste maand. Hebben wel veel media aandacht gehad. Daarna is het afgezakt, maar ze doen het heel netjes! Wel was er duidelijk dat het enkel op de aller beste locatie werkte en je de eerste moest zijn. Door hun succes waren er in een aantal grote steden ondernemers voor geweest met als gevolg dat Chipstar hun locaties daar niet winstgevend kreeg.

 

Leuk idee dus, maar ik denk moeilijk te realiseren in Nederland. Teveel concurrentie, hoge start-up kosten en moeilijk om een goede boterham uit te halen voor de franchise nemer. Door de ruime keuze en hoge start-up kosten is de kans grot dat de franchise nemer elders gaat of toch besluit op eigen houtje iets te starten.

 

 

www.cahecglobal.com - Online groothandel en partijhandel

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk zou dit een 'Wat vinden jullie van mijn...'-topic moeten worden of zijn. Met vier variabelen in het productieproces weet je volgens mij geen stabiele of te voorziene kwaliteit af te leveren. Je kan verschillende bestellingen ook niet tegelijk bakken. Hoelang ga je frituren en hoeveel ga je bijvoorbeeld kruiden om iemands goede ervaring van een voorgaande keer te herhalen? Dit moet als concept simpeler of productiestappen zouden idealiter onafhankelijker moeten zijn.

 

Van foodconcept naar franchise is ook een tweestappenplan, vooralsnog zonder proof of concept. Misschien doet zo'n concept het wel goed op festivals of aan het strand.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het idee is wel leuk, heb zelf ooit ook wel eens aan zoiets gedacht. Jouw uitvoering is nogal complex en dat komt de omzetsnelheid niet ten goede.

 

Zelf dacht ik toen meer aan een soort complete frietmaaltijden. klein - middel en groot.

 

Met warm vlees - saté vlees - biefstuk reepjes en aanvullen met salade - komkommer - augurk tomaat en al wat je niet kan bedenken.

 

Eigenlijk de Hollandse tegenhanger van de kapsalon ;)

 

4 of 5 maaltijden bedenken en in drie maten aanbieden.

 

En uiteraard frisdrank en milkshakes er bij verkopen voor de extra omzet

 

Met een frietkar bij grote roc gaan staan loont denk ik ook wel. Op de loydsstraat in Rotterdam staat de hele week een turkse ondernemer kapsalons en durum te verkopen. Vlakbij een grote ROC en op een zichtlocatie waar ook nog eens veel werklui langs komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf vroeger in een ouderwetse snackwagen gewerkt. Dat was op een winkelboulevard. De meeste omzet werd gehaald tijdens de lunch als alle werknemers een half uurtje vrij hadden. Dat was flink aanpoten, dat ga je met jouw concept niet redden, dat duurt te lang.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Allen hartelijk bedankt voor de weloverwogen reacties!

 

Zo te zien een niet heel praktisch concept. Met de benodigde aanpassingen - 1 soort aardappel (bintje), voorgebakken - zit je inderdaad al sterk richting de normale friettent.

 

@BJM Zou kunnen. Je hebt dan heel veel mini frituurbakken nodig (1 plaat met allemaal kleine bakken erin) niet heel praktisch verder qua schoonmaken etc. Heel grote drukten kan je dan niet aan.

 

@Highio Kwam er inderdaad na het posten achter dat dat subforum bestaat, excuses. De frituur-duur en de kruidenkwantiteit zou geautomatiseerd kunnen worden met behulp van robots en veel mini frituurbakken. Niet echt praktisch verder..

 

Nogmaals bedankt allemaal! Erg mooi forum.

Link naar reactie
  • 0

Je moet niet in problemen denken of je daartoe laten verleiden, maar in oplossingen. Als het inderdaad "hot" is om met een aardappel supersnack te komen dan zijn daar oplossingen voor.

 

Begin eens met 3 soorten (biologische) aardappelen die maximaal van smaak verschillen. Die bak je, iets dikker dan normaal (=minder vet) voor in de beste olie en verdeelt die in de voorbakbak (tussenschotten).

 

Dan vervang je het zout (NaCl) door zoutarme maar wel lekker kruidenmengsels. Hier voor inspiratie.

 

Uiteraard gaat het in een gerecycled kartonnen bakje met een houten vorkje. Naam die me te binnenschiet. "patat doordacht". Youtube reclamefilmpje van mensen die elkaars kruiden proberen.

 

Zelf krijg ik er al zin in. ;D

Link naar reactie
  • 0

In het VK heb ik onlangs alfabet patat gezien. Kinderen werden daar helemaal wild van. Dat is natuurlijk ook fun om als groep met een zak of wat frites te gaan spelen en genieten. Of dit nu volwassenen of kinderen zijn...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Best een leuk idee, maar ik denk persoonlijk niet geschikt voor Nederland. Daar is de frituren/ snackbar wereld al te ver voor ontwikkeld in Nederland. Je zult dan toch al snel andere snacks moeten aanbieden wil je het lucratief maken (denk ik).

 

Ik durf je nauwelijks tegen te spreken, en ik leg zo uit waarom. Maar ik ga je toch tegenspreken. :)

 

Ik ben geboren in Venlo en aan de overkant van de Maas, in Blerick, had je in een onooglijk steegje, tegen een blinde muur een houten frietkraam waar het op goeie dagen drie rijen dik stond. Mensen maakten een omweg van 50 kilometer om daar hun friet te kopen. En ze kwamen allemaal vanwege de friet. Niet vanwege de frikandellen of de shoarma of de minipizza's of de menu's of de concepten. Eén ding telde, de friet (die door de eigenaar zelf werd gesneden en voorgebakken).

 

Als het slecht gaat, dan heb je de neiging alles aan te pakken. Vraagt je enige klant in een uur of je ook zo-en-zo merk kauwgum hebt, en je hebt het niet, dan zorg je er volgende keer voor dat je die kauwgum hebt, zelfs al wordt 'ie verder nooit gekocht. Voordat je het weet doe je duizend dingen matig in plaats van één ding goed.

 

Anyway, dat is mijn mening, ik heb nog nooit in retail gewerkt, dus wat weet ik? Ik weet dat de man die zo'n goeie friet bakte, Thei Hekkes heette. Zo had ik die naam tenminste opgevangen. Het zou ook Hekkens geweest kunnen zijn. Of Heckers.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het verbaasd met altijd dat friettenten zolang en goed draaien. Wel ondervinden ze veel concurrentie van nieuwe (innovatieve) afhaal/breng tenten. Originaliteit, kwaliteit en natuurlijk de plek is enorm belangrijk.

 

Zorg voor goede en snelle marketing op maat. Studenten willen iets anders dan ondernemers of werknemers. Denk na over flyeren in de wijk en zorg dat de eerste keer een beleving is, dat is ook Marketing voor je bedrijf, namelijk MOND-TOT-MOND. (leuk woord grapje, ???)

Link naar reactie
  • 0

Best een leuk idee, maar ik denk persoonlijk niet geschikt voor Nederland. Daar is de frituren/ snackbar wereld al te ver voor ontwikkeld in Nederland. Je zult dan toch al snel andere snacks moeten aanbieden wil je het lucratief maken (denk ik).

 

Ik durf je nauwelijks tegen te spreken, en ik leg zo uit waarom. Maar ik ga je toch tegenspreken. :)

 

Ik ben geboren in Venlo en aan de overkant van de Maas, in Blerick, had je in een onooglijk steegje, tegen een blinde muur een houten frietkraam waar het op goeie dagen drie rijen dik stond. Mensen maakten een omweg van 50 kilometer om daar hun friet te kopen. En ze kwamen allemaal vanwege de friet. Niet vanwege de frikandellen of de shoarma of de minipizza's of de menu's of de concepten. Eén ding telde, de friet (die door de eigenaar zelf werd gesneden en voorgebakken).

 

Als het slecht gaat, dan heb je de neiging alles aan te pakken. Vraagt je enige klant in een uur of je ook zo-en-zo merk kauwgum hebt, en je hebt het niet, dan zorg je er volgende keer voor dat je die kauwgum hebt, zelfs al wordt 'ie verder nooit gekocht. Voordat je het weet doe je duizend dingen matig in plaats van één ding goed.

 

Anyway, dat is mijn mening, ik heb nog nooit in retail gewerkt, dus wat weet ik? Ik weet dat de man die zo'n goeie friet bakte, Thei Hekkes heette. Zo had ik die naam tenminste opgevangen. Het zou ook Hekkens geweest kunnen zijn. Of Heckers.

 

Tja, Dat is natuurlijk de grote vraag: waarom moet je bij het ene kraampje altijd aanschuiven en zie je bij dat er naast niemand?

Kwaliteit is zeker belangrijk maar niet het enige argument, alles moet juist zitten: locatie, sfeer, bediening, originaliteit, kwaliteit,...

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • -1

Zoals iedereen wel weet is België een absoluut friet land. Nergens zoveel frituren per inwoner te vinden. Maw moordende concurrentie.

 

Ik ben zelf belg, heb jarenlang in Nederland gewoond. In Nederland heb je ook frituren, maar ik heb heel snel afgeleerd daar een voet binnen te zetten.

 

Frieten worden meestal niet voorgebakken. Vleeswaren worden op een plaat gebakken waarbij de uitbater met een grote lepel al het vocht eruit duwt. (in België worden alle vleeswaren gefrituurd)

 

Maar wat mij vooral stoorde was het complete gebrek aan netheid.

 

Wat de meeste frituren dus ontbreekt is een gedegen opleiding van hun personeel. Mits een kleine investering kunnen de meeste frituren ook goede frietjes gaan bakken.

 

Maar dan komt de aap uit de mouw. Iedere dag al je vet vervangen. Iedere dag urenlang schoonmaken. Het is heel hard werken hoor. Praat maar eens met een frituuruitbater die wel een nette zaak heeft. Vraag maar eens hoeveel uur per dag hij bezig is voor en na de sluitingsuren. Je zal versteld staan.

 

En voordat ik een bak kritiek krijg. In België zijn de frituren even vuil als in Nederland. Wij hebben wel een frituuropleiding. Dus de meesten kunnen correct bakken. Maar de zaak net houden en iedere dag het vet vernieuwen, dat zijn de uitzonderingen. En ook degenen met 3 rijen klanten voor de deur.

 

Mijn moraal van het verhaal. Het is keihard werken om op een correcte manier een frituur uit te baten. Het zal heel moeilijk worden om hiervoor de juiste franchisenemers te vinden. Misschien dat ze het een paar maanden volhouden. Maar op lange termijn wordt het echt moeilijk.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Frieten worden meestal niet voorgebakken. Vleeswaren worden op een plaat gebakken waarbij de uitbater met een grote lepel al het vocht eruit duwt. (in België worden alle vleeswaren gefrituurd)

Ik heb mijn frikandel nog nooit op een plaat gebakken zien worden eigenlijk, noch dat de friet niet wordt voorgebakken. Geef die Hollandse frituurder nog een kans! ;)

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.