• 0

leveringen van buiten de EU

Beste leden van het Higher Level forum,

 

Ik ben nieuw hier en kwam hier terecht omdat Googlen geen antwoord kon geven op mijn vraag. Tevens heb ik ook Higherlevel afgezocht, maar kon niet 1-2-3 een vergelijkbare case vinden. Dus vandaar dat ik hier "aanklop".

 

Ik zit met het volgende:

 

Ik heb een eenmanszaak en doe aangifte voor de omzetbelasting. Ik importeerde vorig jaar 1300 euro aan goederen van buiten de EU. De aangifte hiervan vind ik een beetje lastig, omdat ik BTW betaal aan de douane (via DHL of Fedex). Ik heb trouwens geen artikel 23 aangevraagd. Vaak schat de couriersdienst de waarde van de inkoop te hoog in en zo betaalde ik 400 euro aan BTW in plaats van 270.

 

Voor de aangifte: kan ik ueberhaupt de betaalde BTW terug krijgen? Zo ja, hoe? Het verwarrende vind ik dat ik BTW aan een couriersdienst betaal, gevestigd in Nederland, terwijl ik eigenlijk zelf de BTW zou moeten afdragen..

 

Nog een vraag: is de BTW die je aan de douane betaalt nog op te voeren als voorbelasting voor de KOR?

 

Bij voorbaat dank.

 

Pieter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

DHL cq. Fedex schiet voor jou de BTW (bij invoer) voor en berekent dat door. Op de factuur die je van hen krijgt moeten de juiste bedragen (kosten, invoerrechten en BTW) vermeld staan. De BTW kun je (als je de goederen gebruikt voor belast prestaties) aftrekken als voorbelasting, op dezelfde manier als BTW die je betaalt op een factuur van een NL leverancier. Deze BTW telt ook mee voor de KOR.

 

Als je vind dat DHL/Fedex teveel betaald heeft moet je dat met hen opnemen. DHL/Fedex kan bezwaar maken bij de douane (tegen hun eigen aangifte) en het teveel betaalde bedrag terugvragen. Mogelijk brengen ze daar wel kosten voor in rekening.

 

BTW die je aan een koerier (of andere leverancier) betaalt is niet hetzelfde als "afdragen aan de belastingdienst". Onder afdracht aan de belastingdienst wordt verstaan het betalen van de BTW die jij van je klanten hebt ontvangen, minus de BTW die jij aan je leveranciers hebt betaald. De verwarring zit waarschijnlijk in het feit dat invoer een belastbaar feit is voor de BTW en je aan de douane/belastingdienst betaalt. De douane kun je in dit geval beschouwen als een "Nederlandse leverancier".

Link naar reactie
  • 0

"De BTW kun je (als je de goederen gebruikt voor belast prestaties) aftrekken als voorbelasting, op dezelfde manier als BTW die je betaalt op een factuur van een NL leverancier. Deze BTW telt ook mee voor de KOR."

 

Dat is fantastisch nieuws. En dit kan ook zonder beroep te doen op artikel 23?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.