• 0

Wat is de beste rechtsvorm voor mijn autoclub?

Hi,

 

Ik heb een groep buitenlandse vrienden met wie ik samen een autoclub wil opzetten. Het idee is dat de leden elk investeren in de bijzondere sportwagens (bijv. 30.000 pp). De leden kunnen de auto's gebruiken wanneer ze willen, maar betalen hier wel ook apart voor.

 

Mijn vraag is welke rechtsvorm het best bij dit concept zou passen. Een andere vraag is: ik wil de auto's in NL stallen; is het dan mogelijk om de club in Duitsland onder te brengen (belastingtechnisch wellicht voordeliger)?

 

Dank vast!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hey Dutchkiwi

 

"Met een groep vrienden samen een autoclub opzetten" Betekent dat, dat jullie allemaal eigenaar zijn?

 

Ik snap trouwens niet waarom iemand zelf 30.000 euro wilt investeren om vervolgens geld te betalen om in een auto te rijden waar jezelf een deel aan heb betaald.

 

gr

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het best even langs een fiscalist gaat, een specialistische boekhouder zeg maar. Iemand die op de hoogte is van financiële constructies en die weet waar je mee te maken gaat krijgen in grensoverschreidende situaties.

 

Betreft de samenwerking zou ik alles goed op papier vastleggen. Dat doe je meestal in de statuten of in een samenwerkingscontract. Bij een vennootschap (BV) kan de notaris je daarmee helpen, bij een eenmanszaak of VOF kun je dat zelf doen en de KVK biedt daar een basismodel (template) voor aan op hun website.

 

Je moet goed opletten welke rechtsvorm je kiest. Als je een eenmanszaak of VOF kiest dan ben je persoonlijk volledig aansprakelijk en worden alle activiteiten gemeten tegen de inkomstenbelasting (tot 50%), terwijl als je een BV opricht dan gaat het tegen maximaal 25% belast worden als je winst maakt.

 

Daarnaast zoals je zegt is het verstandig om grensoverschreidend te kijken, bijvoorbeeld een GmbH op te richten en de auto's in Duitsland in te kopen om zo de BPM te mijden. Echter moet je niet vergeten dat de Belastingdienst eist dat je belasting afdraagt in het land waar de arbeid voornamelijk verricht wordt. Ik geloof dat de maatstaf 70% is. Dus als je 70% van je tijd in NL aanwezig bent en een bedrijf in Duitsland registreert dan blijf je in Nederland belastingplichtig. Daarnaast kan de belastingdienst (ism de douane) achter je aan gaan zitten als je grotendeels in Nederland aanwezig bent en met een Duits kenteken rijdt.

 

Heel veel haken en ogen, dus ongeacht hoe goed de kwaliteit van de reacties hier is zou ik absoluut een paar honderd euro uitgeven om iemand met verstand je ideeën laten uit te zoeken en de zaken goed op papier te laten zetten. Zeker omdat je met meerdere partners / vennoten bent. Zet op papier wie waar voor aansprakelijk is, voor welk deel, wie hoeveel mag uitgeven of wiens anders kosten, hoe de auto's gedeeld worden als 1 of meerderen eruit stappen (ga je auto's doormidden zagen of gaat de één de ander uitkopen? en tegen welke prijs? De premiumprijs of de handelsprijs?).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.