• 0

Vraag m.b.t. inbreng privegoederen

Beste allemaal,

 

Ik handel in margegoederen (globalisatieregeling) en had een vraagje met betrekking tot het inbrengen van privégoederen (een kleine privéverzameling) in de zaak als onderdeel van de voorraad om te verkopen.

 

Met wat zoekwerk heb ik gevonden dat dan in principe geldt dat je bij verkoop van goederen die privé ingebracht worden BTW dient af te dragen over het volledige verkoopbedrag, ondanks dat het margegoederen betreffen.

 

Nu heb ik van al deze goederen nog de bijbehorende facturen van de handelaren/veilinghuizen waar ik de betreffende privégoederen destijds gekocht heb. Op deze facturen staat duidelijk vermeld dat het om margegoederen gaat.

 

Mijn vraag: mag ik de betreffende privégoederen in dit geval dan als margegoederen opnemen in mijn voorraad aangezien ik met deze facturen kan aantonen dat het margegoederen zijn? Of moet ik desondanks toch BTW betalen over het gehele verkoopbedrag als ik een van deze items verkoop, puur en alleen omdat ik ze privé inbreng?

 

Alvast mijn dank voor jullie reactie(s).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Met wat zoekwerk heb ik gevonden dat dan in principe geldt dat je bij verkoop van goederen die privé ingebracht worden BTW dient af te dragen over het volledige verkoopbedrag, ondanks dat het margegoederen betreffen.

 

Klopt deze stelling wel als je http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margegoederen/btw_berekenen_als_een_klant_goederen_bij_u_inruilt bekijkt?

 

Ik heb verder geen verstand van margegoederen, maar het is gebruikelijk dat als je iets inbrengt dat je de verkoper (jij privé) daar iets voor ontvangt. Als je een BV hebt bijvoorbeeld. Bij een eenmanszaak is privé gelijk aan zakelijk en is inbrengen feitelijk niets anders dan het opvoeren in de administratie. Volgensmij kun je alles probleemloos in je voorraad opnemen tegen de prijs waarvoor je het gekocht hebt. De inkoopkosten kun je aftrekken van de verkoopprijs waardoor je de feitelijke winst onder de streep overhoudt.

 

Wellicht dat iemand anders hier compleet thuis in is, bovenstaand is meer globale informatie.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je deze goederen inbrengen in de onderneming...

Indien je de goederen verkoopt (met winst) moet hier belasting over betaald worden!

 

Ook dient er rekening gehouden te worden met de specifieke kennis van de ondernemer. Als destijds de goederen privé zijn gekocht met als doel enige tijd later met winst te verkopen dan kan de fiscus deze handeling zakelijk zien... Als de aankoop bijvoorbeeld was voordat de onderneming is begonnen met het verhandelen/verkopen van die goederen zal het geen probleem zijn. Ook als de goederen voor privé gebruik zijn geweest (dus niet in de onderneming aanwezig).

 

Als de goederen met verlies worden verkocht (dus privé bevoordeeld) is het ook weer de vraag of het zakelijk was...

 

Het antwoord is afhankelijk van een heel aantal factoren... wellicht kunt u iets specifieker zijn in uw casus.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw beider reacties!

 

Waar het in mijn specifieke geval gaat is antiek.

Jarenlang heb ik dat als hobby verzameld, niet met de bedoeling om dat door te verkopen, maar om een (kleine) verzameling op te bouwen.

 

Vanuit mijn hobby heb ik recent (ongeveer 1,5 jaar geleden) besloten om een eenmanszaak te beginnen gericht op de in- en verkoop van antiek. Omdat ik merk dat ik daar veel plezier in heb en ook constateer dat het met de zaken beter gaat dan ik eigenlijk verwachtte, ben ik op het punt aangekomen dat ik mij volledig op de handel wil richten. Voor mijzelf heb ik daarbij ook de knoop doorgehakt om te stoppen met verzamelen en de privéverzameling in te brengen in mijn eenmanszaak, om te verkopen. Dan heb ik daarmee meteen een leuk stukje voorraad aan te bieden aan mijn klanten. En als dat met winst kan, wat ik inderdaad hoop, dan moet daar uiteraard belasting over betaald worden.

 

Hetgeen ik dus privé wil inbrengen in de zaak is een kleine privéverzameling die ik jaren voordat ik met de eenmanszaak begon al bij elkaar had. Zoals aangegeven heb ik van alles nog de originele facturen, waarbij op deze facturen expliciet vermeld staat dat de items aan mij verkocht zijn onder de margeregeling. Toen ik verzamelde zei dat me niets, maar nu ik zelf ook in antiek handel heb ik ook met de margeregeling te maken. Vandaar mijn vraag zoals in mijn eerste bericht: mag ik deze privé ingebrachte voorwerpen dan in mijn voorraad opnemen als zijnde margegoederen, omdat ik middels die facturen kan aantonen dat ze ook als zodanig ooit aan mij verkocht zijn?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.