• 0

Zelfstandigenaftrek - urenregistratie

Gelukkig blijft de zelfstandigenaftrek in 2015 bestaan.

Hiervoor is wel de urenregistratie nodig.

 

Hoe moet die er precies uitzien voor de Belastingdienst?

 

bijvoorbeeld:

 

1.

Maandag: totaal 6,5 uur

- emails beantwoorden - 1 uur

- werk aan project A - 2 uur

- werk aan project B - 3 uur

- administratie - 30 min.

dinsdag:

...

 

of moet je ook alle tijden erbij zetten, bijv.:

2.

Maandag: totaal 6,5 uur

- 8.00 - 8.30 - emails beantwoorden

- 8.30 - 10.30 - werk aan project A

- 10.30 - 13.30 - werk aan project B

- 14- 14.30 administratie .

- 15 - 15.30 - emails beantwoorden

dinsdag:

...

 

 

Bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

De tweede vorm van tijdschrijven verdient de voorkeur. De urenregistratie kan dan gemakkelijk worden gecontroleerd (en onderbouwd) met datums en tijden van e-mailberichten, documenten, logbestanden, enzovoort.

 

Veel extra werk is het ook niet. In Microsoft Excel en veel andere spreadsheetprogramma's kun je met Ctrl+; de huidige datum invoegen en met Ctrl+Shift+; de huidige tijd.

Link naar reactie
  • 0

Wat de Belastingdienst wilt kunnen controleren is of je jarig bent geweest op de dag dat je een restaurantbon opvoert in de administratie, of dat je wellicht op vakantie was. Maar een logboek is natuurlijk harstikke gemakkelijk te neppen en dat weten de inspecteurs ook wel, maar toch vinden ze het fijn om het te bekijken. Ook zullen ze bij een controle je KM-declaraties tegen je urenregistratie leggen om te zien of je daadwerkelijk weg bent geweest.

 

Het is zoals gezegd vormvrij. Ik houd het gewoon in excel bij met in kolom 1 de datum, kolom 2 de gespendeerde tijd en in kolom 3 de werkzaamheden. Ik heb reeds steekproefmatig een controle mogen meemaken en dat daarbij hebben ze geen woord gerept over de urenregistratie, alles was in orde.

Link naar reactie
  • 0

Voor time tracking gebruik ik Toggl.com Makkelijk om te gebruiken en slaat op in de cloud, of locaal zou je dat willen. Is met teams te gebruiken ook, hartstikke handig.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, Wesepo

 

Ik houd het gewoon in excel bij met in kolom 1 de datum, kolom 2 de gespendeerde tijd en in kolom 3 de werkzaamheden.

 

Dus jij denkt dat gewoon voorbeeld 1 goed is, het totaal aantal uren per dag per werkzaamheid?

 

Dat lijkt me inderdaad makkelijker, want meestal doe je verschillende dingen door elkaar.

Je werkt aan project A, beantwoordt 1 email, werkt verder, nog 1 email etc.

Dan is optie 2 wel meer gedoe.

Maar misschien alleen voor mensen die uit de deur gaan, en KM-registratie opgeven, is optie 2 beter?

Link naar reactie
  • 0

Ik ken zat mensen die jouw voorbeeld 1 hanteren, ik hanteer zelf jouw voorbeeld 2. En je bent ondernemer, vergeet dat niet. Er wordt niet verwacht dat je een werknemer bent die 8 uur per dag zijn werk krijgt opgelegd en binnen dat stramien moet presteren. Je bent ondernemer en dat is iets heel veelzijdigs. Daarom zijn uren ook lastig te boeken. Eigenlijk moet je niet te ver daarin doorslaan en enkel de grote categoriën boeken, dus dingen zoals "Klantbeheer" of "Administratie" of "Project X".

Link naar reactie
  • 0

 

 

Bedankt

Het lijkt me lastig om van elke taak die tussendoor komt, zoals het beantwoorden van een e-mail, de hele dag precies de tijden te noteren:

8.00 - 8.45 Project 1

8.45 - 8.50 email lezen en beantwoorden

8.50 - 9.25 verder met project 1

9.25 - 9.30 - weer email

etc.

 

Als voorbeeld 1 ook wordt geaccepteerd, houd ik me liever daar aan.

Link naar reactie
  • 0

De aantal (gewerkte) uren i.v.m. het urencriterium (1.225 uur) moet aannemelijk gemaakt worden. Je hoeft niet ieder uur op papier bij te houden.... Als je gemiddeld 25 uur per week tijd besteed aan de onderneming kom je al aan het urencriterium... Tevens moet je meer uren besteden aan de onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijv. loondienst)

 

Bij twijfel/controle is het wel raadzaam om de uren op papier te hebben.

 

ps.1 De 1.225 uur mag niet herrekend worden naar de aantal maanden vanaf start van de onderneming

ps.2 Voor startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid geldt een verlaagd urencriterium (800 uur).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Niek

 

 

De tweede vorm van tijdschrijven verdient de voorkeur. De urenregistratie kan dan gemakkelijk worden gecontroleerd (en onderbouwd) met datums en tijden van e-mailberichten,.....

 

Ward, in geval van voorbeeld 2,

als een controleur langs komt gaat hij/zij toch niet alle tijden van emails controleren?

 

Wat met de privacy?

Sowieso willen sommige klanten dat ik na de levering alle gegevens en bestanden wis van de pc, om NDA-redenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ward, in geval van voorbeeld 2,

als een controleur langs komt gaat hij/zij toch niet alle tijden van emails controleren?

Het draait om het aannemelijk maken. En aannemelijk maken hangt nauw samen met geloofwaardigheid: die is fors hoger als je datums en tijden uit de urenregistratie kunt staven met datums en tijden van andere bronnen.

 

Anders gezegd: je maakt het vooral jezelf gemakkelijker. Ik druk op een paar sneltoetsen en dan komt mijn Excel-spreadsheet exact overeen met al het andere (tot aan git-commits toe, voor de kenners). Dat vind ik handiger en zuiverder dan globaal noteren dat ik vandaag bij benadering 1½ uur aan e-mail heb besteed. Kwestie van smaak.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.