Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
meyer

Zelfstandigenaftrek - urenregistratie

Recommended Posts

Gelukkig blijft de zelfstandigenaftrek in 2015 bestaan.

Hiervoor is wel de urenregistratie nodig.

 

Hoe moet die er precies uitzien voor de Belastingdienst?

 

bijvoorbeeld:

 

1.

Maandag: totaal 6,5 uur

- emails beantwoorden - 1 uur

- werk aan project A - 2 uur

- werk aan project B - 3 uur

- administratie - 30 min.

dinsdag:

...

 

of moet je ook alle tijden erbij zetten, bijv.:

2.

Maandag: totaal 6,5 uur

- 8.00 - 8.30 - emails beantwoorden

- 8.30 - 10.30 - werk aan project A

- 10.30 - 13.30 - werk aan project B

- 14- 14.30 administratie .

- 15 - 15.30 - emails beantwoorden

dinsdag:

...

 

 

Bedankt

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De tweede vorm van tijdschrijven verdient de voorkeur. De urenregistratie kan dan gemakkelijk worden gecontroleerd (en onderbouwd) met datums en tijden van e-mailberichten, documenten, logbestanden, enzovoort.

 

Veel extra werk is het ook niet. In Microsoft Excel en veel andere spreadsheetprogramma's kun je met Ctrl+; de huidige datum invoegen en met Ctrl+Shift+; de huidige tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat de Belastingdienst wilt kunnen controleren is of je jarig bent geweest op de dag dat je een restaurantbon opvoert in de administratie, of dat je wellicht op vakantie was. Maar een logboek is natuurlijk harstikke gemakkelijk te neppen en dat weten de inspecteurs ook wel, maar toch vinden ze het fijn om het te bekijken. Ook zullen ze bij een controle je KM-declaraties tegen je urenregistratie leggen om te zien of je daadwerkelijk weg bent geweest.

 

Het is zoals gezegd vormvrij. Ik houd het gewoon in excel bij met in kolom 1 de datum, kolom 2 de gespendeerde tijd en in kolom 3 de werkzaamheden. Ik heb reeds steekproefmatig een controle mogen meemaken en dat daarbij hebben ze geen woord gerept over de urenregistratie, alles was in orde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor het snelle antwoord

 

Ctrl+; de huidige datum invoegen en met Ctrl+Shift+; de huidige tijd.

 

dat is een goede tip, bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor time tracking gebruik ik Toggl.com Makkelijk om te gebruiken en slaat op in de cloud, of locaal zou je dat willen. Is met teams te gebruiken ook, hartstikke handig.


Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt, Wesepo

 

Ik houd het gewoon in excel bij met in kolom 1 de datum, kolom 2 de gespendeerde tijd en in kolom 3 de werkzaamheden.

 

Dus jij denkt dat gewoon voorbeeld 1 goed is, het totaal aantal uren per dag per werkzaamheid?

 

Dat lijkt me inderdaad makkelijker, want meestal doe je verschillende dingen door elkaar.

Je werkt aan project A, beantwoordt 1 email, werkt verder, nog 1 email etc.

Dan is optie 2 wel meer gedoe.

Maar misschien alleen voor mensen die uit de deur gaan, en KM-registratie opgeven, is optie 2 beter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken zat mensen die jouw voorbeeld 1 hanteren, ik hanteer zelf jouw voorbeeld 2. En je bent ondernemer, vergeet dat niet. Er wordt niet verwacht dat je een werknemer bent die 8 uur per dag zijn werk krijgt opgelegd en binnen dat stramien moet presteren. Je bent ondernemer en dat is iets heel veelzijdigs. Daarom zijn uren ook lastig te boeken. Eigenlijk moet je niet te ver daarin doorslaan en enkel de grote categoriën boeken, dus dingen zoals "Klantbeheer" of "Administratie" of "Project X".

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Bedankt

Het lijkt me lastig om van elke taak die tussendoor komt, zoals het beantwoorden van een e-mail, de hele dag precies de tijden te noteren:

8.00 - 8.45 Project 1

8.45 - 8.50 email lezen en beantwoorden

8.50 - 9.25 verder met project 1

9.25 - 9.30 - weer email

etc.

 

Als voorbeeld 1 ook wordt geaccepteerd, houd ik me liever daar aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan kan je ook bij elke dag vermelden: Urenregistratie bijhouden: 0.25 uur.

 

Als je elke dag 15 min. bezig bent met de uren, heb je er in 1 jaar al weer 50 uur bij voor de taak : "Bijhouden van de urenregistratie" ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aantal (gewerkte) uren i.v.m. het urencriterium (1.225 uur) moet aannemelijk gemaakt worden. Je hoeft niet ieder uur op papier bij te houden.... Als je gemiddeld 25 uur per week tijd besteed aan de onderneming kom je al aan het urencriterium... Tevens moet je meer uren besteden aan de onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijv. loondienst)

 

Bij twijfel/controle is het wel raadzaam om de uren op papier te hebben.

 

ps.1 De 1.225 uur mag niet herrekend worden naar de aantal maanden vanaf start van de onderneming

ps.2 Voor startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid geldt een verlaagd urencriterium (800 uur).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Niek

 

 

De tweede vorm van tijdschrijven verdient de voorkeur. De urenregistratie kan dan gemakkelijk worden gecontroleerd (en onderbouwd) met datums en tijden van e-mailberichten,.....

 

Ward, in geval van voorbeeld 2,

als een controleur langs komt gaat hij/zij toch niet alle tijden van emails controleren?

 

Wat met de privacy?

Sowieso willen sommige klanten dat ik na de levering alle gegevens en bestanden wis van de pc, om NDA-redenen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ward, in geval van voorbeeld 2,

als een controleur langs komt gaat hij/zij toch niet alle tijden van emails controleren?

Het draait om het aannemelijk maken. En aannemelijk maken hangt nauw samen met geloofwaardigheid: die is fors hoger als je datums en tijden uit de urenregistratie kunt staven met datums en tijden van andere bronnen.

 

Anders gezegd: je maakt het vooral jezelf gemakkelijker. Ik druk op een paar sneltoetsen en dan komt mijn Excel-spreadsheet exact overeen met al het andere (tot aan git-commits toe, voor de kenners). Dat vind ik handiger en zuiverder dan globaal noteren dat ik vandaag bij benadering 1½ uur aan e-mail heb besteed. Kwestie van smaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien heb je hier nog wat aan: Een heel overzichtelijk programma voor het bijhouden van je uren is TimeWriter (TimeWriter urenregistratie) Deze toont in een overzichtelijk weekraster al je geboekte uren, zodat je snel kunt zien wat je wel/niet geboekt hebt. Voor een eenmanszaak is er een (gratis) freeware versie van.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 145 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept