• 0

Fiscaal Verwerken stoppen VOF en voortzetting eenmanszaak

Graag een advies hoe een en ander in mijn situatie in de belastingaangifte moet worden opgenomen.

De situatie is de volgende (voor gemak afgeronde, fictieve cijfers):

• Begin 2014 een VOF met 2 personen.

• Ondernemingsvermogen 2000 euro. Elk 50% eigenaar.

• In 2014 wordt 500 euro verlies gemaakt. Dus ondernemingsvermogen gedaald naar 1500.

• Mijn partner wil met de VOF stoppen. Ik wil de zaak voort zetten.

• We besluiten de VOF te beeindigen per 31 december 2014. Ik maak een doorstart per 1 januari 2015. Inmiddels allemaal netjes geregeld bij KvK en Belastingdienst.

• We spreken af dat mijn voormalig partner 40% van het ondernemingsvermogen krijgt en ik dus 60%. Die 40% is dus 600 euro. (Ook allemaal netjes vastgelegd). Op 31 december 2041 maak ik hem die 600 euro over.

• Het ondernemingsvermogen op einddatum VOF is 900 euro en 100% mijn vermogen wat ik inbreng in de nieuwe eenmanszaak.

 

Mijn vraag is wat ik in mijn fiscale aangifte over 2014 moet vermelden als specificatie kapitaal-en winstaandeel

 

Kapitaalaandeel volgens samenwerkingsverband einde boekjaar 900 (*)

Kapitaalaandeel begin boekjaar 1000 (*)

 

Het zou betekenen een verlies van 100 euro. Dat zou in mijn redenatie kunnen kloppen omdat ik 150 euro ‘teveel’ heb gekregen bij de verdeling van het ondernemingsvermogen eind 2015. Dus ook al hebben we elk in de VOF 250 euro verlies gemaakt, heb ik maar 100 euro verlies gemaakt (en mijn voormalig partner dus 400 verlies?)

 

Klopt mijn bovenstaande redenatie? En kloppen de cijfers (*) die ik voorstel in te vullen bij mijn belastingaangifte

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik vermoed dat er geen stille reserves zijn (waarde die niet opd e fiscale balans staat zoals overwaarde op een bedrijfspand etc)?

 

Dan hebben jullie als het goed is een balans per 31-12-2014 met daarop per persoon het ondernemingsvermogen. Wat jullie gezamenlijke ondernemingsvermogen is, is in deze minder belangrijk. Je veronderstelt in je post dat het vermogen altijd 50/50 verdeeld bleef, dat is in de praktijk meestal niet het geval.

 

Wat jji meer (en je partner minder) meekrijgt bij de overgang naar de eenmanszaak, valt onder de noemer stakingswinst (of -verlies). ALs zjin aandeel in eht ondernemingsvermogen 700 was, maar hij krijgt 600 mee, is er een stakingsverlies van 100. Dat wordt opgeteld bij het reguliere verlies.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Er zijn inderdaad geen stille reserves. Het is allemaal erg basic. Geld op een rekening en heel klein beetje inventaris waarop wordt afgeschreven.

Ik snap je opmerking over vermogen wat mogelijk niet altijd 50/50 verdeeld bleef. In dit geval is dat echter wel zo. Op de balans staat dus een ondernemingsvermogen wat 50/50 van ons beiden is/was.

Door nu op 31-12-2104 mijn voormalige partner zijn bedrag over te maken, is uiteindelijk zijn aandeel in het ondernemingsvermogen naar 0 gebracht. En dat voor mij dus op 100%.

 

Ik ben amper op de hoogte van het fenomeen stakingswinst of verlies. Daar heb ik dus nu wel mee te maken? En dus in mijn voorbeeld heb ik een stakingswinst van 150 euro en mijn collega een stakingsverlies van 150?

En verder heeft het geen effect op de andere posten (kapitaalaandeel etc. ) zoals ik in mijn vraag noemde? Wat zou ik in mijn voorbeeld daar dan moeten invullen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.