• 0

Administratie: Bank mutaties

Goededag, bij het invullen van bank mutaties heb ik een aantal vraagjes met betrekking tot juistheid.

Ik doe deze mutaties handmatig omdat ik nog geen boekhoudings software heb, daarbij krijg ik meteen wat meer gevoel voor boekhouden.

 

1#

Hoe ga ik om met overschrijvingen van Bank naar Paypal (geen betaling maar storting op Paypal account) of bank naar spaarrekening (andere bank dan betaalrekening).

 

2#

Bij aankoop laptop zakelijk (deels prive) kan ik dan bij deze mutatie zowel een boeking doen op crediteur en een boeking bij Prive ?

 

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mutaties tussen verschillende financiele dagboeken (bank-bank of bank-kas) boek je in de regel via een tussenrekening (1900).

 

Wat je tweede vraag betreft: ja (let wel dat je voor het privedeel geen btw boekt). Je kunt ook het volledige bedrag zakelijk boeken als investering en jaarlijks een deel privegebruik corrigeren.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoeld u precies met "activeren"?

 

Ik weet dat de laptop word afgeschreven, maar ik dacht dat een laptop in aanmerking komt voor kortere periode dan 5 jaar?

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie
  • 1

activeren betekent op de balans zetten en gaan afschrijven over meerdere jaren

 

al sinds 2007 is het afschrijvingspercentage voor alle bedrijfsmiddelen op maximaal 20% van de aanschafwaarde gesteld, met als gevolg dat je in (ongeveer) 5 jaar afschrijft.

 

mocht je na 3 jaar toch je laptop vervangen mag je op dat moment alsnog het restant afschrijven in dat jaar maar de jaarlijkse afschrijving is gemaximeerd op 20% van de aanschafwaarde.

Link naar reactie
  • 0

De laptop zou ik geheel zakelijk boeken en niets privé corrigeren. Het is immers niet aan te tonen welke waarde deze heeft voor het privé gebruik.... In dit geval zou ik een "oude" laptop/pc aanhouden (of bewaren) als privé eigendom zodat je kunt aangeven dat je ook nog een laptop/pc hebt voor privé doeleinden.

Voordeel van geheel zakelijk is dat je (in 5 jaar) de laptop kunt afschrijven (ten laste kunt brengen van het resultaat) en het volledige btw bedrag terug kunt vragen.

Link naar reactie
  • 0

Probleem is dat ik bij de btw aangifte al rekening had gehouden met zakelijk/prive deel.

 

Niek zeg je dat alleen een laptop kan worden afgeschreven indien het 100% zakelijk is (dus als het 75% zakelijk is kan ik niet dit deel zakelijk afschrijven)?

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.