• 0

Mag ik iemand zijn rekening betalen? [cryptocurrency c.q. Bitcoin]

Een moeilijke vraag om te formulieren dus hierbij een uitleg.

 

We hebben vandaag een dienst in beta uitgebracht waar wij mensen de mogelijkheid geven hun rekening te betalen met cryptocurrency. Hoe werkt dit dan? Simpel,

 

1) Men voert op onze website het bedrag van de rekening en de gegevens van de begunstigde in.

2) Ze betalen het bedrag + transactiekosten aan ons in een cryptocurrency valuta.

3) Wij schrijven het bedrag over aan de ingevoerde begunstigde.

 

Zo hoeft men niet eerst hun cryptocurrency te verkopen op een beurs voor fiat, te laten storten op hun rekening om zo de rekening te kunnen betalen.

 

De transactie in cryptocurrency wordt verwerkt door een Nederlandse betaalprovider, deze betaald ons dan weer uit in euro.

 

De Nederlandse wetgeving kennende zullen hier vast wel (op grote of winstoog merkende schaal) wel regels voor zijn. Helaas heb ik nergens een passend antwoord op mijn vraag kunnen vinden en hoop ik hier te kunnen worden geholpen.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hey ward,

 

Bedankt voor je reactie. Het bedrijf wat de transactie van crypto naar euro verleent is een Nederlandse betaalprovider, wij betalen enkel de begunstigde, of maakt dit niets uit? + crypto is nog niet bepaald als geld.

 

Gezien er sowieso aan alle punten voor vrijstelling wordt voldaan hoef je dus enkel vrijstelling aan te vragen?

http://www.toezicht.dnb.nl/2/50-228421.jsp

Link naar reactie
  • 0

Maar DNB zegt ook dat je juist voor het overmaken van geld geen gebruik kunt maken van een vrijstelling van de vergunningplicht voor betaaldienstverleners:

Voor betaaldienst 6 (geldtransfers) geldt de vrijstellingsregeling niet.

Ik denk dat je voor de details het beste even met DNB contact kunt opnemen. DNB moet een eventuele vrijstelling uiteindelijk ook registreren namelijk.

Link naar reactie
  • 0

Maar DNB zegt ook dat je juist voor het overmaken van geld geen gebruik kunt maken van een vrijstelling van de vergunningplicht voor betaaldienstverleners:

Voor betaaldienst 6 (geldtransfers) geldt de vrijstellingsregeling niet.

Ik denk dat je voor de details het beste even met DNB contact kunt opnemen. DNB moet een eventuele vrijstelling uiteindelijk ook registreren namelijk.

 

Klopt maar de omschreven dienst wordt volgens het artikel van de wet in die zin niet gezien als betaaldienst, echter wordt de geld wisseltransactie (crypto naar fiat, als crypto als geld wordt gezien) uitgevoerd door een derde partij. Ik zal eens contact opnemen.

 

// Edit : Het is 09:00 geweest. Contact gehad met DNB, omdat er op dit moment geen wetgeving is omtrent cryptocurrency (c.q. Bitcoin) valt het niet onder de reikwijdte van de DNB maar onder algemeen toezicht, daarbij is er ook geen sprake van 'Opvborderbare gelden' omdat als het als gelden wordt gezien het een opdracht is tot 'doorbetaling' aan derde.

 

Ward mag ik je hartelijk bedanken voor je reacties, zo te zien had ik in mijn nachtelijke uurtjes beter moeten googlen om zelf het antwoord te kunnen vinden.

Link naar reactie
  • 0

Je bent redelijk vrij in de dienst die je beschrijft.

 

Houd wel rekening met AML richtlijnen (Anti Money Laundering). In jullie geval kun je de herkomst van het geld (bitcoins) niet verklaren. In het geval van een spoor die bij de ontvangende partij begint, zijn jullie een eindpunt in een onderzoek.

 

Je kunt wel verklaren dat de bitcoins aan jullie betaald zijn, maar niet aantonen wie ze betaald heeft. Bij grote bedragen kan dat een probleem worden.

 

 

Wedervraag: wat beogen jullie met deze dienst te bereiken?

--

Bouwt mee aan een nieuw financieel systeem.

CEO Bitmymoney.com

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad voor vele instellingen een probleem, het is niet of lastig te achterhalen wie de betaling in de cryptocurrency heeft gedaan.

 

Dit is waarom we er maximaal € 1000,00 aan hebben gekoppeld als voorbeeld, welke we mogelijk gaan verlagen. + dat het niet de bedoeling is dat men via deze weg coins wisselen en laten storten op hun eigen rekening.

 

Mochten we het idee hebben dat de service veelal gebruikt wordt voor geldwitwas praktijken gaan we account en id verificatie inbouwen.

 

Wat we er mee hopen te bereiken is dat men via deze weg meer met hun coins gaan doen, nu daadwerkelijk dingen gaan en kunnen kopen bij bedrijven met hun coins.

 

Het staat averechts met decentralisatie maar het is nodig, tevens is het ook een mock naar bedrijven die geen cryptocurrency ondersteunen dit wel te doen.

 

Zodra onze dienst echt overbodig is hebben we ons doel bereikt.

Link naar reactie
  • 0
…het is niet of lastig te achterhalen wie de betaling in de cryptocurrency heeft gedaan.

 

Maar datzelfde geldt voor contant geld en toch kun je dat boekhoudkundig aan een persoon/bedrijf koppelen. Als het niet expliciet in de AML richtlijnen genoemd wordt, zou ik het met de maximumbedragen maar vergelijken met contant geld.

Link naar reactie
  • 0

Een beetje een late reactie, maar we praten gewoon verder.

 

Bij contant geld heeft iemand, als het goed is, de persoon gezien die het geld overhandigde. En kun je getuigen dat het een bepaalde persoon is geweest, mocht het zover komen.

 

In de dienst van Aron kan alles geautomatiseerd verlopen. Wat betekent dat het bedrag in Bitcoin overal vandaan kan komen. Bijvoorbeeld van buiten Nederland.

 

Dat is juist zo gaaf aan Bitcoin en dat is meteen ook waar het lastig wordt om het in bestaande regels te vatten.

 

 

Hoewel ik denk dat je juridisch gelijk hebt, zou ik voorzichtiger zijn met online Bitcoin aannemen dan met contant geld van een fysieke persoon.

 

Aan de andere kant, met dit soort diensten (weinig actieve Bitcoingebruikers nog) is het eerder de vraag of je gebruikers krijgt, dan of ze zich gaan misdragen :-)

--

Bouwt mee aan een nieuw financieel systeem.

CEO Bitmymoney.com

Link naar reactie
  • 0

Nog een late reactie. Interessant topic is dit. Voortbordurend op de casus. Want er zit een leuk business model achter...

 

Ik verleen een dienst aan een klant en laat mij (via de service van Aron) uitbetalen in bitcoins. Ik noem dus ook mijn prijs in bitcoins. Oftewel: ik zeg: "dat kost je zus-en-zoveel" bitcoints".

 

Klant betaalt in EUR aan Arons wisseldienst en Arons wisseldienst betaalt mij die bitcoins.

 

Op dit bedrag kan ik geen BTW zetten, want er is geen geld mee gemoeid, omdat bitcoins geen geldwaarde hebben. Het is ook geen ruilhandel (ik krijg geen scooter in ruil voor mijn dienst). Wat doe ik met de BTW? En wat doe ik verderop in de rit met mijn IB?

Link naar reactie
  • 0

Nou, je gaat wel erg kort door de bocht. Er zal geen belastinginspecteur zijn die het net zo interpreteert.

 

Waar je op hint is ruilhandel. En ruilhandel is niet vrijgesteld van BTW. In ieder geval niet als je het commercieel doet.

Ruil jij een keer iets met een buurvrouw, dan is er geen probleem. Heb je een ruilwebsite, dan zal de belasting je activiteit als bedrijfsmatig aanmerken en moet je gewoon BTW afdragen, ook al is er geen euro gebruikt in de transactie:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/bijzondere_omzet/btw_berekenen_bij_ruilen

 

 

Bitcoin kent wel een geldwaarde. Op elk moment kun je de waarde van bitcoin vaststellen. Bijvoorbeeld door de Coindesk prijsindex om te rekenen naar EUR:

http://www.coindesk.com/price/

 

 

Als je belasting wilt ontduiken, heb je geen Bitcoin nodig. Dan gebruik je gewoon contant geld, of een schaduwboekhouding. Daar wordt al decennia op gestudeerd.

 

Je kunt beter kijken hoe je Bitcoin kunt inzetten om problemen op te lossen of iets te doen wat nog niet kan met een euro of dollar.

 

Bijvoorbeeld snelle, goedkope internationale betalingen. Of in-game geld met echte waarde. Of betalingen uit de hele wereld accepteren in je webshop met 1 methode. Of je project funden door een crowd funding te starten in de Blockchain en zo wereldwijd mensen te laten bijdragen.

--

Bouwt mee aan een nieuw financieel systeem.

CEO Bitmymoney.com

Link naar reactie
  • 0

Hoho Robert, het was een vraag. Zoeken naar mogelijkheden. Het is niet de bedoeling om te ontduiken, maar ontwijken/vermijden is een groot goed in dit land. De hele Zuidas draait op dat fenomeen.

 

Ik vraag me af hoe dat voor de Bitcoin in NL geregeld is. Of er al jurisprudentie is op dat vlak.

 

,,Bitcoin is geen geld in de zin van de Wet financieel toezicht. Het gebruik ervan is daarmee niet onderworpen aan financieel toezicht'', antwoordde minister Dijsselbloem (Financiën) op vragen van PvdA-Kamerlid Henk Nijboer.

 

Het is wel vermogen (boven 21.000 moet je opgeven), maar geen geld.

 

Het Hof van Justitie heeft op 22 oktober 2015 bepaald dat een bitcoin-wisseldienst is vrijgesteld voor de BTW.

 

De bitcoin vertegenwoordigt geen enkele waarde in onze wetgeving, terwijl een tweedehands scooter dat wel doet.

 

In artikel 8, zesde lid van de Wet op de omzetbelasting 1968 is bepaald dat, indien de vergoeding in een andere munteenheid dan de euro is uitgedrukt, de wisselkoers vastgesteld dient te worden overeenkomstig de laatst genoteerde verkoopkoers op het tijdstip waarop de belasting verschuldigd wordt.

 

Maar ja, de bitcoin is geen munteenheid, betaalmiddel. Kortom: zoeken naar mogelijkheden. Het valt me op dat nogal wat mensen op dit forum daar moeilijk over doen, terwijl iedereen feitelijk hetzelfde verwacht van de boekhouder/fiscalist of accountant.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de handel in bitcoins vrijgesteld om dezelfde reden dat dit voor goud of andere valuta het geval is. Daaruit concluderen dat jouw dienst ook btw-vrijgesteld is (aangenomen dat jij voor het verkrijgen van de coins een tegenprestatie levert) lijkt mij nogal kort door de bocht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik verleen een dienst aan een klant en laat mij (via de service van Aron) uitbetalen in bitcoins. Ik noem dus ook mijn prijs in bitcoins. Oftewel: ik zeg: "dat kost je zus-en-zoveel" bitcoints".

 

Leuk. En of jij iemand je facturen in pepernoten, oude brommers of bitcoins laat betalen dat moet je uiteraard zelf weten. Maar:

 

Je moet wel in een munteenheid factureren. En daar dus BTW over berekenen. Dat zijn de verplichtingen die je als ondernemer hebt (als je deze verplichtingen naast je neerlegt, kan het beduidend meer dan een oude brommer of een paar bitcoins kosten overigens!).

 

Met andere woorden:

Leuk verhaal (sommigen die ik ken noemen dit zelfs - excusez moi - een "poep-verhaal"...), maar niet meer dan dat.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Je kunt beter kijken hoe je Bitcoin kunt inzetten…

 

Bijvoorbeeld snelle, goedkope internationale betalingen.…

 

Volgens mij zie je dat verkeerd want bitcoin betalingen zijn veel duurder dan gewone conversies in valuta. Als ik € 3000 op een Dollarrekening moet storten, kost dat beide partijen samen misschien een paar tientjes. Als je dit via bitcoins wilt doen, zit je zeker boven de € 100.- aan kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.