• 0

Vormgeving onderneming [andere bedrijfsvoering i.v.m. (te)veel aanvraag product]

Hallo forumleden,

 

Ik weet niet zeker of ik dit topic bij het goede onderdeel onderbreng (excuses dan).

Over 2 weken hebben we een afspraak met een accountant over dit alles maar we zitten zo vol vragen dat ik al eens even wil losschieten :D

 

Situatie: Ik heb zelf een kleine onderneming (gastouderbureau).

Mijn zusje is vorig jaar een eigen bedrijf begonnen en is in een jaar zo enorm gegroeid dat ze onlangs verhuisd is naar een groter pand. Ze zit in de beauty en wellnessbranch en verkoopt (in de vorm van een behandeling) een uniek product in Nederland naast nog 2 andere producten.

Laten we even zeggen dat zij product A, B en C verkoopt en de vraag op dit moment niet meer aan kan (met name door product A). Ze zit nu tot mei helemaal volgeboekt en de aanvragen blijven binnenkomen. Mensen reizen 3 uur om naar haar te komen voor deze behandeling.

Het is nu zelfs zo dat ze haar vaste klanten amper ingepland krijgt. Het inplannen van de afspraken/telefoon beantwoorden/facebook onderhouden wordt nu op vrijwillige basis gedaan door iemand als noodoplossing maar ze wil dit natuurlijk allemaal in goede banen gaan leiden.

Mijn zusje is een streber en wil haar concept nog verder uitbreiden maar ziet ook in dat ze dan met personeel o.i.d. moet gaan werken. Op dit moment heeft ze zelf 'afstand' gedaan van product C, deze behandeling voert een vriendin van haar nu uit maar wel in mijn zusjes salon en onder haar naam ook.

18 maart ga ik samen met haar een cursus doen om product D te gaan verkopen, dit zal voornamelijk mijn afdeling gaan worden maar wederom wel in haar salon en ook onder haar bedrijfsnaam. Maar hoe geef je dit allemaal nou vorm??

Gister was ze helemaal gebroken omdat ze 12 uur per dag werkt en de mensen haar blijven bellen/appen/fb berichten sturen etc...

Het probleem was eerst dat ze product A niet uit handen wilde geven omdat dit zo uniek is (opleiding is alleen in Schotland te volgen). Maar omdat het vooral product A is dat iedereen wil heeft ze gister toch besloten dat er een tweede persoon bij moet komen die ook product A gaat verkopen in haar salon. Nu wil ze daarvoor de vriendin vragen die ook al product C voor haar verkoopt.

 

Dan nog een 'klein' puntje: Voor product A gebruikt zij iets dat bijna nergens te koop is, dit product besteld zij bij de leverancier in Schotland en is alleen voor eigen gebruik om de behandeling te kunnen uitvoeren. Zij kan dit ook niet inkopen om als 'extra' te verkopen aan haar klanten terwijl haar klanten hier wel naar vragen. Ze is nu dus ook nog bezig om een fabrikant te vinden om dit product voor haar te gaan maken met haar naam erop natuurlijk.

 

Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe pak je zoiets nou allemaal aan? Hoe gaat dat in zijn werk met personeel? Wij hadden zelf bedacht dat als ik product D ga verkopen, ik zelf de inkoop e.d. doe en haar een percentage ga geven per behandeling of per uur dat ik gebruik maak van haar salon? Dus eigenlijk als zelfstandige maar dan wel onder haar naam... of ben je dan geen zelfstandige meer? Ik weet niet eens of dit zo kan en wat hier de voor- en nadelen van zijn i.p.v. dat ze mij aanneemt tegen een bepaald uurloon.

 

Iemand hier ervaringen of iemand die ons gewoon al eens wat uitleg kan geven over zulke zaken?

Op dit moment heeft zij een eenmanszaak, wanneer is het bijvoorbeeld noodzakelijk om een andere rechtsvorm te kiezen?

 

Bedankt alvast voor de reacties!

 

 

[aanpassing: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klinkt vooral een beetje alsof het haar op het moment een beetje boven het hoofd groeit. Door altijd bereikbaar te zijn via appjes, facebook en andere kanalen is het ontzettend lastig overzicht te houden. Een eerste advies, buiten het vormgeven om, zou zijn om een aparte zakelijke telefoon te nemen voor appjes van klanten, facebook etc. en op de prive-telefoon zo min mogelijk afleidende zaken te hebben. Dat zorgt er ook voor dat je alleen tussen kantoortijden hoeft te antwoorden en geeft rust.

 

Het is natuurlijk ontzettend fijn om zoveel succes te hebben met een bijzondere behandeling. Er zijn op korte termijn een aantal acties die de werkdruk enigszins kunnen beteugelen:

 

[*]Prijzen verhogen. Vraag en aanbod werken nu eenmaal zo dat als er veel meer vraag is dan aanbod, de waarde van het product

[*]Iemand aanstellen als office manager en in dienst nemen, wellicht voor een x aantal uur per week

[*]De communicatie-kanalen beperken, zonder daardoor onbereikbaar te worden.

 

Op lange termijn is er eigenlijk maar 1 goed advies: maak een plan. Juist als dingen uit hun voegen groeien is het belangrijk om heel even op de rem te trappen, samen te gaan zitten en te bekijken wat je zusje wil. Wil ze het groots aanpakken (dat idee heb ik wel), wil ze juist klein en exclusief blijven? Als daar duidelijkheid in is, kun je ook een actieplan maken om de doelen te bereiken.

 

Dat hoeft allemaal niet heel ingewikkeld of overdreven te zijn, maar juist door eens formeel te gaan zitten en te kijken waar je het schip heen wilt sturen kun je koers gaan uitzetten en belangrijker, koers houden.

 

Een andere optie is om professioneel advies in te winnen, maar ik denk dat je nog een stap hiervoor moet maken, namelijk het uitkristalliseren van welke kant het allemaal op moet.

 

De bedrijfsvorm waarin dit dan vormgegeven wordt is absoluut een belangrijk onderdeel, maar pas als je de rest duidelijk hebt.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Typisch voor haar-, huid-, nagel- en wimper-verzorgers. Er is een product dat met expertise aangebracht kan worden. Ideaal voor een franchise-opzet.

 

Zie het alleenrecht voor Nederland of de Benelux te krijgen als distributor. Gebruik de eerste salon als model voor volgende salons in franchise. Zet een training op voor wannebee-onderneemsters. Maak de naam, de aanpak en de productvoorziening onderdeel van een franchise-formule. Centraliseer de marketing-ondersteuning: naam, look, promotie en zelfs klantcontacten. Bind je franchise-nemers om concurrentie van Merk AX en Merk AY voor te blijven. Deel om te vermenigvuldigen!

 

Focus! Laat je niet teveel afleiden door een zus die iets anders onder hetzelfde dak wil gaan doen met B of C of D. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

Gisteravond laat belde mijn moeder of ik langs kon komen om te praten want zusje zag het allemaal even niet meer zitten. En inderdaad het groeit haar allemaal boven het hoofd. We hebben haar allemaal voor gek verklaard om die training te gaan doen en zie wat ze nu al bereikt heeft in nog geen jaar tijd. Ze geeft aan ontzettend in tweestrijd met zichzelf te zitten, ze kan het in haar eentje allemaal niet aan en wil iemand die dit met haar samen gaat doen. De enige die ze daarin vertrouwd is mij (lief!) maar (en toen kwamen de tranen) ik ben volgens haar ons hele leven al beter in alles geweest en nu heeft zij succes en vind ze het moeilijk om dit met iemand (mij dus) te gaan 'delen'. Ze is ook 'pas' 24 en had tot een jaar geleden geen enkele ervaring met ondernemen.

Maar met wie is het nu verstandig om te gaan praten over toekomstplannen? Sorry ben daar ook een leek in hoor. Franchise klinkt aantrekkelijk maar tegelijkertijd ook zo 'moeilijk' om allemaal in gang te zetten. Ze heeft het al zo druk ;)

Link naar reactie
  • 0

Dag LouLou,

Ik heb met jullie te doen. Ben blij dat mijn onderneming in kleine stapjes groeit en niet ineens. Ik ben het eens met het commentaar van Robbertt: ga zelf zitten om te bepalen wat je nu echt wil!

Is er in jullie omgeving niet iets als een ondernemingshuis of Open Coffee of flexplekken waar je met andere ondernemers kan sparren? Of zoek een coach. Helaas mag ik geen reclame maken, maar deze zijn er in vele maten en soorten.

Vorig jaar ontmoette ik een coach die werkt vanuit een open mind en zonder oordeel. Zij start met het helder krijgen wat een organisatie, managementteam of persoon ECHT wil. Het visualiseren van wensen en droom. De blokkades helder krijgen en ze vervolgens opruimen. Oude overtuigingen worden onderkend en vervangen door nieuwe, passend bij de gewenste situatie. De vervolgstappen zijn het opstellen van een plan van aanpak en het realiseren daarvan.

DAT is denk ik iets waar jullie nu het meeste behoefte aan hebben. Als je helder hebt wat je wil betekenen voor een ander en welke rol je wilt vervullen, dan kun je verder om je droom te realiseren.

Succes!

Groet,

Barbara

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag LouLou87,

 

 

Wat ontzettend jammer voor je zus dat haar “goedlopende bedrijfsactiviteiten” haar boven het hoofd groeien!

 

De tip van robberttk om te beginnen met zakelijk en privé gescheiden te houden, lijkt me een mooi begin. Het schrijven van een ondernemersplan geeft je zus structuur en inzicht in haar plannen. Op korte termijn geeft het structuur in het bepalen van de doelgroep, de prijs, de marktbenadering en het financiële plaatje. Maar ook wie bent je als ondernemer en wat je sterke en zwakke punte/valkuilen zijn. Op langere termijn geeft een ondernemersplan structuur en inzicht in hoe je kunt samenwerken en groeien en hoe dit voor je zus het beste werkt.

 

Daarbij moet ook jij voor je zelf bedenken hoe jij deel wil nemen aan het bedrijf en of je zus zich hierin kan vinden. Kies je voor het ondernemerschap of wil je liever bij haar als werknemer aan de slag?

 

Zelfstandig handelen onder de zelfde handelsnaam kan niet. Een handelsnaam kan maar voor één onderneming worden geregistreerd in het Handelsregister behalve als er sprake is van een franchiseformule.

 

Ik zou graag eens met je klankborden hierover, ik kan je zeker op weg helpen. Vooral de vraag in welke vorm jullie dit kunnen gieten.

 

 

Hartelijke groet,

Willeke Schalk

06 57933716

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.