Vormgeving onderneming [andere bedrijfsvoering i.v.m. (te)veel aanvraag product]
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
LouLou87
LouLou87
Hallo forumleden,
Ik weet niet zeker of ik dit topic bij het goede onderdeel onderbreng (excuses dan).
Over 2 weken hebben we een afspraak met een accountant over dit alles maar we zitten zo vol vragen dat ik al eens even wil losschieten :D
Situatie: Ik heb zelf een kleine onderneming (gastouderbureau).
Mijn zusje is vorig jaar een eigen bedrijf begonnen en is in een jaar zo enorm gegroeid dat ze onlangs verhuisd is naar een groter pand. Ze zit in de beauty en wellnessbranch en verkoopt (in de vorm van een behandeling) een uniek product in Nederland naast nog 2 andere producten.
Laten we even zeggen dat zij product A, B en C verkoopt en de vraag op dit moment niet meer aan kan (met name door product A). Ze zit nu tot mei helemaal volgeboekt en de aanvragen blijven binnenkomen. Mensen reizen 3 uur om naar haar te komen voor deze behandeling.
Het is nu zelfs zo dat ze haar vaste klanten amper ingepland krijgt. Het inplannen van de afspraken/telefoon beantwoorden/facebook onderhouden wordt nu op vrijwillige basis gedaan door iemand als noodoplossing maar ze wil dit natuurlijk allemaal in goede banen gaan leiden.
Mijn zusje is een streber en wil haar concept nog verder uitbreiden maar ziet ook in dat ze dan met personeel o.i.d. moet gaan werken. Op dit moment heeft ze zelf 'afstand' gedaan van product C, deze behandeling voert een vriendin van haar nu uit maar wel in mijn zusjes salon en onder haar naam ook.
18 maart ga ik samen met haar een cursus doen om product D te gaan verkopen, dit zal voornamelijk mijn afdeling gaan worden maar wederom wel in haar salon en ook onder haar bedrijfsnaam. Maar hoe geef je dit allemaal nou vorm??
Gister was ze helemaal gebroken omdat ze 12 uur per dag werkt en de mensen haar blijven bellen/appen/fb berichten sturen etc...
Het probleem was eerst dat ze product A niet uit handen wilde geven omdat dit zo uniek is (opleiding is alleen in Schotland te volgen). Maar omdat het vooral product A is dat iedereen wil heeft ze gister toch besloten dat er een tweede persoon bij moet komen die ook product A gaat verkopen in haar salon. Nu wil ze daarvoor de vriendin vragen die ook al product C voor haar verkoopt.
Dan nog een 'klein' puntje: Voor product A gebruikt zij iets dat bijna nergens te koop is, dit product besteld zij bij de leverancier in Schotland en is alleen voor eigen gebruik om de behandeling te kunnen uitvoeren. Zij kan dit ook niet inkopen om als 'extra' te verkopen aan haar klanten terwijl haar klanten hier wel naar vragen. Ze is nu dus ook nog bezig om een fabrikant te vinden om dit product voor haar te gaan maken met haar naam erop natuurlijk.
Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe pak je zoiets nou allemaal aan? Hoe gaat dat in zijn werk met personeel? Wij hadden zelf bedacht dat als ik product D ga verkopen, ik zelf de inkoop e.d. doe en haar een percentage ga geven per behandeling of per uur dat ik gebruik maak van haar salon? Dus eigenlijk als zelfstandige maar dan wel onder haar naam... of ben je dan geen zelfstandige meer? Ik weet niet eens of dit zo kan en wat hier de voor- en nadelen van zijn i.p.v. dat ze mij aanneemt tegen een bepaald uurloon.
Iemand hier ervaringen of iemand die ons gewoon al eens wat uitleg kan geven over zulke zaken?
Op dit moment heeft zij een eenmanszaak, wanneer is het bijvoorbeeld noodzakelijk om een andere rechtsvorm te kiezen?
Bedankt alvast voor de reacties!
[aanpassing: titel]
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag