• 0

Terugbetalen startersregeling UWV 2

Hallo Forum, ik heb gisteren de brief van de UWV ontvangen m.b.t. de verrekening voorschot WW-uitkering. Ik schrok nogal van het bedrag dat ik moet terug betalen, ca. €10,750.

 

Mijn situatie: begonnen eind juni 2012. De inkomsten worden gerekend over het eerste jaar, dus tot juni 2013. Nou heb ik in deze periode ca. €25.000,- verdient. Het tweede deel van 2013 ging veel beter en heb daarin ca. €30.000,- verdient. Nou begrijp ik uit de berekening van de UWV dat ze deze €30.000,- ook in de berekening meenemen, terwijl deze niet in de periode zitten die als inkomsten voor de terug betaling worden gezien. Is dit wel eerlijk? En heeft iemand ervaring met het bezwaar maken tegen deze regeling?

 

Als ik bijvoorbeeld op 1 januari was begonnen, had de UWV maar 1 jaar meegenomen in de berekening, maar nu ik halverwege het jaar ben begonnen nemen ze 1,5 jaar aan inkomsten mee in de berekening...

 

Ik heb hier specifiek nog geen antwoorden op gevonden. Alvast erg bedankt voor jullie kennis!

 

mvgr Ivo Arentsen

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ivo,

 

Het volgende heb ik gevonden op de site van het UWV:

 

"U heeft tijdens de startperiode uw WW-uitkering als voorschot ontvangen. Wij berekenen achteraf of u dat voorschot (gedeeltelijk) moet terugbetalen. Dit doen wij nadat de Belastingdienst uw inkomsten als zelfstandige voor de eerste 2 boekjaren heeft vastgesteld.

 

Terugbetalen op basis van inkomsten

Hoeveel u van het voorschot moet terugbetalen, hangt af van uw inkomsten. Uw inkomsten na de startperiode tellen ook mee. Het gaat om de totale inkomsten in de periode van 52 weken na de start van uw bedrijf. Het kan dus zijn dat u in de startperiode weinig verdient, maar dat u toch geld moet terugbetalen over deze periode omdat u daarna wel meer verdiende. Houd er rekening mee dat wij de ondernemersaftrek ook bij uw inkomsten optellen.

 

Wat zijn mijn inkomsten?

UWV stelt uw inkomsten vast op basis van uw definitieve belastingsaanslagen. Het gaat daarbij om de inkomsten die aan u persoonlijk en dus níet aan uw bedrijf worden toegerekend. Hoe deze worden berekend, is voor iedere bedrijfsvorm anders. Meer informatie vindt u bij de Belastingdienst. Maakt u geen winst en heeft u ook geen andere inkomsten? Dan hoeft u niets terug te betalen. Uw adviseur werk kan u meer vertellen over het terugbetalen van de uitkering."

 

Gezien het bovenstaande, zie ik weinig grond voor het indienen van een bezwaarschrift.

Link naar reactie
  • 0

Beste Theo, bedankt voor je reactie.

 

ik weet dat de inkomsten over de eerste 52 weken worden berekend. En dat is van te voren ook bekend gemaakt, maar de wijze waarop ze het totale inkomen voor die 52 weken vaststellen vind ik niet eerlijk. Omdat ik halverwege 2012 begonnen ben, rekenen ze voor het totale inkomen het halve jaar in 2012 en een gemiddelde over heel 2013 i.p.v. de daadwerkelijke inkomsten van de eerste 26 weken van 2013.

 

De eerste 6 maanden 2013 heb ik €13.000 verdiend en totaal 2013 €43.000, dat is nogal een verschil in de uitkomst voor de berekening...

 

waar ik dan ook bezwaar op wil maken is de manier waarop de inkomsten over 2013 worden berekend.

 

mvgr Ivo

 

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Ivo,

 

Ik ben dieper de wetgeving ingedoken. Het volgende ben ik tegengekomen, dit betreft een gedeelte uit de memorie van toelichting op het besluit vaststelling inkomensten startende zelfstandigen WW:

 

"Er is gekozen aan te sluiten bij het fiscale inkomensbegrip. Dit heeft als belangrijk voordeel dat bij de berekening van het bedrag waarmee de uitkering moet worden verminderd, kan worden aangesloten bij het belastbaar loon, het belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden en de belastbare winst, zoals dit door de fiscus wordt vastgesteld. Dit heeft wel tot gevolg dat definitieve afrekening pas geruime tijd na de periode waarover de inkomsten op de WW-uitkering in mindering worden gebracht, kan plaatsvinden. In die periode worden evenwel voorschotten verstrekt op de WW-uitkering, die zijn gebaseerd op een schatting van de inkomsten.

 

70% van de inkomsten van de startende zelfstandige worden in mindering gebracht op de uitkering die gedurende de startperiode is verstrekt. Een zelfstandige ontvangt inkomsten niet in dezelfde regelmaat als loon of uitkering. De zelfstandige kan tot zekere hoogte invloed uitoefenen op het tijdvak waarin de inkomsten worden genoten. Om oneigenlijk gebruik (het vooruit schuiven van inkomsten) te voorkomen, is ervoor gekozen om de inkomsten van de startende zelfstandige over een periode van twaalf maanden na de start als zelfstandige naar rato te verdelen over twaalf maanden en vervolgens de helft daarvan te verrekenen met de uitkering die betrokkene als startende zelfstandige heeft genoten."

 

Deze wetgeving is komen te vervallen, maar verduidelijkt het standpunt van de wetgever. Op dit moment is het algemeen inkomensbesluit socialezekerheidswetten van toepassing. In artikel 4:2a lid 1 wordt de berekeningsmethode uitgelegd, deze is in jouw geval correct toegepast.

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een vraag,

 

Ik ben in september 2012 gestart als ondernemer, met een Starters WW. Echter heb ik in 2012 welgeteld €0,00 verdiend (in mijn branche is het gebruikelijk dat je eerst een beetje op gang moet komen). Daarentegen waren de inkomsten in 2013 al redelijk goed, met name later in het jaar. In dat jaar heb ik nog twee maanden WW Uitkering ontvangen, en ook in deze maanden nog niks verdiend. Kortom, ik heb echt de eerste 6 maanden geen inkomsten gehad en was de WW-uitkering letterlijk broodnodig.

 

Nu begrijp ik de berekening van het UWV, na er toch een tweede maal naar gekeken te hebben.

Oneerlijk lijkt het mij ook, en de mevrouw van de helpdesk bij het UWV was dat volkomen met me eens, maar zo was het nu eenmaal (dat was wel eerlijk).

Echter, aangezien ik in 2012 niks heb verdiend en vanaf januari 2013 de spelregels gewijzigd zijn (je kreeg vanaf dat moment 29% minder WW Uitkering, niet als voorschot, maar als gift. vanaf die datum dienen starters dus niks meer terug te betalen.

Gezien het feit dat ik in 2012 niks heb verdiend, zou ik hier met een bezwaar nog wat mee kunnen?

Het is wel zuur namelijk dat je berekend over de eerste twee maanden, ongeveer alles moet terugbetalen wat je hebt ontvangen van het UWV, terwijl je toch ook weer niet zo'n superjaar hebt gehad in 2013 en in 2012 zelfs niks hebt verdiend.

En klopt het dat ze uitgaan van het belastbaar inkomen voordat ondernemers-, startersaftrek en MKB Vrijstelling eraf is gegaan? Scheelt toch ook een stuk. Wie heeft er antwoorden op? Kortom, moet ik een bruto inkomen (Starters WW) grotendeels netto terugbetalen berekend over mijn bruto inkomsten als Ondernemer, inkomsten die ik vergaard heb in een periode die valt buiten de periode dat ik Starters WW heb ontvangen, aangezien ik het eerste half jaar niks heb verdiend (niet opzettelijk facturen vooruit geschoven). Toch bijzonder dat een dergelijke instantie je toen wilde helpen met het opstarten van een onderneming, je nu met een onredelijke berekening terugwerpt in het ondernemen. Wat je als relatief jonge ondernemer (nog maar drie jaar actief) kan doen met dat geld!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toch bijzonder dat een dergelijke instantie je toen wilde helpen met het opstarten van een onderneming, je nu met een onredelijke berekening terugwerpt in het ondernemen. Wat je als relatief jonge ondernemer (nog maar drie jaar actief) kan doen met dat geld!

Hoewel ik de indruk krijg dat je vindt dat de regeling met terugwerkende kracht onrechtvaardig uitpakt, is het natuurlijk wel zo dat deze regeling van kracht was toen je begon met ondernemen. Oftewel: bij aanvang was dit de regeling die je had ingecalculeerd in je besluit om te starten. Ze werken je dus niet tegen, maar houden je aan de afspraken die je destijds wederzijds hebt gemaakt (hoe vervelend ook ten opzichte van de huidige regeling).

 

Voor zover ik weet kijkt het UWV voor het te verrekenen inkomen met de WW inderdaad naar de fiscale winst vóór ondernemersaftrek (hoe vervelend óók dat is). Maar dat betekent natuurlijk niet dat je geen recht hebt op die ondernemersaftrek. Je krijgt dus via je belastingaangifte deze ondernemersaftrek wel.

 

Heb je overigens de Rekenhulp eigen bedrijf vanuit WW vóór 1 januari 2013 al gebruikt om te kijken of de door het UWV gehanteerde berekening klopt?

 

UWV - Bedrijf starten met een WW-uitkering

http://www.uwv.nl/particulieren/eigen-bedrijf-starten/starten-vanuit-ww-uitkering/doorgaan-met-eigen-bedrijf/detail/na-de-startersregeling-ik-ga-door-met-mijn-bedrijf/verrekening-van-inkomsten-tijdens-startperiode-met-uw-ww-uitkering-of-toeslag/voor-1-januari-2013-gestart-met-eigen-bedrijf

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een vraag:

 

Ik heb ook de brief binnen gehad voor terug betaling WW-uitkering van periode 3 januari 2011 tot 3 juli.

punt 1:

Ik heb een groot project gemaakt in 2011 maar later hebben we in 2012 veel problemen gehad met verkeerd materiaal geleverd door leverancier. Totale schadepost van 6000,- euro. Dit kon niet meer verwerkt worden in de cijfers van 2011 dus dat is in 2012 meegenomen. Maar dit hoort bij 2011.

Kan er om die rede bezwaar worden gemaakt?

 

punt 2:

Voor mij zou het juist veel voordeliger zijn als ik halverwege 2010 gestart was omdat ik de eerste 5 maanden bijna geen winst heb behaald.

Hierdoor is de regeling erg verschillende wanneer je gestart bent. Kun je daarvoor bezwaar maken?

 

bedankt voor uw reactie.

Link naar reactie
  • 0

Kan er om die rede bezwaar worden gemaakt?

Nee, dan moet of had je bezwaar moeten maken tegen de belastingaanslag, en (laten) corrigeren. UWV gaat geen correcties uitvoeren op deze aangiftes

 

Kun je daarvoor bezwaar maken?

Nee, thats all in the game. Dan had je halverwege 2010 moeten starten (en dan had je op dat moment mogelijk weer geen recht op zelfstandigen en startersaftrek gehad bijvoorbeeld... aan ieder startmoment kleven vóór- en nadelen. )

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

punt 1. Lijkt me niet. no job is done until we tally up the results. Maar wat jij nu wilt doen,

is terugkomen op de resultaten nadat je die al wereldkundig hebt gemaakt.

Al wacht ik graag even af wat fiscalisten hier van zeggen

 

punt 2. in ieder geval niet. Het is al heel wat dat het een soort nationale sport is geworden om zoveel mogelijk belasting te besparen en ontwijken. Enige morele kanttekening wordt hierbij totaal niet gemaakt, of het moet een vlucht naar Jersey zijn, zoals prinses Christina, pas dan begint een enkeling te steigeren maar dat wordt heel eenvoudig afgedaan dat 'het legaal is'.

 

Wat jij nu wilt is achteraf reclameren dat je beter en handiger zus en zo had kunnen doen. Op die basis kun je daar niet op terugkomen.

Wél zou het natuurlijk handiger geweest zijn als je destijds in 2010 was begonnen...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.