• 0

Samenwerken op basis van commissie

Allen,

 

Volgende week ga ik beginnen met het samenwerken met een andere ondernemer. Hij zal het eerste contact voor mijn onderneming zijn en de klanten gaan benaderen. Het doel daarvan is uiteraard het binnenhalen van opdrachten. Voor elke opdracht krijgt hij dan een percentage van de winst. Alleen nu is mijn vraag; hoe bereken ik een percentage daarvoor?

 

Ikzelf zat te denken aan 15% commissie over de winst van de opdracht, maar weet niet wat normaal en schappelijk is.

 

Hoe denken jullie hierover en hoe zou ik hier achter kunnen komen.

 

Alvast hartelijk bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

Robin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welk soort opdrachten gaat het om die binnengehaald moeten worden?

 

Als de opdracht bijvoorbeeld direct uitgevoerd kan worden door levering van iets wat al kant en klaar op de plank ligt en anders nooit verkocht zou worden, is misschien 50% wel op zijn plaats.

 

Als het daarentegen om een zeer bewerkelijke opdracht gaat waarin nog veel energie geïnvesteerd moet worden, dan is 15% misschien aan de hoge kant.

 

Ben je helemaal afhankelijk van de samenwerking met die andere ondernemer of kun je makkelijk vergelijkbare personen vinden?

Link naar reactie
  • 0

Welk soort opdrachten gaat het om die binnengehaald moeten worden?

 

Als de opdracht bijvoorbeeld direct uitgevoerd kan worden door levering van iets wat al kant en klaar op de plank ligt en anders nooit verkocht zou worden, is misschien 50% wel op zijn plaats.

 

Als het daarentegen om een zeer bewerkelijke opdracht gaat waarin nog veel energie geïnvesteerd moet worden, dan is 15% misschien aan de hoge kant.

 

Ben je helemaal afhankelijk van de samenwerking met die andere ondernemer of kun je makkelijk vergelijkbare personen vinden?

 

Bedankt voor je reactie.

 

De opdracht kan in principe direct worden uitgevoerd, maar daar zijn echter nog veel handelingen voor nodig. Dit zal veel tijd kosten om uit voeren. Verder zullen de opdrachten ook zeer bewerkelijk zijn en elke opdracht is er een op zichzelf. Van de samenwerking ben ik wel grotendeels afhankelijk omdat ik zelf de ervaring daarvoor niet heb. Dit is ook de reden waarom ik iemand met ervaring de marketing laat uitvoeren.

 

Het voordeel van deze persoon is dat hij al veel tijd heeft gestoken in onderzoek en mogelijkheden. Zelf ziet hij er ook veel potentie in dus een vergelijkbare persoon vinden is niet mogelijk. Ook het benaderen van potentiële klanten neemt hij voor zijn rekening en verzorgd hij. Daar gaat natuurlijk ook veel tijd in zitten.

 

Om de opdrachten even toe te lichten. Het zullen opdrachten zijn voor de verspreiding van direct mail met of zonder promotieartikelen. Alle acties die daarvoor nodig zijn tot en met het verzenden zijn voor mijn rekening en tijd. Ik moet ook nog zeker door kunnen groeien en aan promotie doen.

 

Na dit gelezen te hebben, wat zal dan een redelijk percentage zijn?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Ik durf geen exact percentage te noemen.

Wilde alleen er op wijzen dat de vaststelling ervan door verschillende factoren beïnvloed kan worden.

Als hij hij echt de enige persoon is die dit voor je kan doen, weegt dat wel mee ten voordele van hem lijkt me.

Heb je enig idee op welk percentage de andere ondernemer rekent?

Of verwacht je moeilijkheden bij de onderhandeling daarvan?

Misschien mag je wel blij zijn als hij voor 15% doet.

 

Link naar reactie
  • 0

Een gebruikelijke aanbrengfee is 10% tot 20% van de waarde van de opdracht — dus van de omzet, niet van de winst. Je legt in meerdere opzichten een bom onder de samenwerking als je van de winst uitgaat; ga liever uit van het aan opdrachtgevers geoffreerde/gefactureerde bedrag.

 

Als ik het zo lees, heb je echter meer een partnership waarin je zakenpartner marketing & sales voor zijn rekening neemt en jij productie & operations. Als je daarbij dan ook nog volledig afhankelijk bent van die ene, onvervangbare partner, is er veel voor te zeggen om de samenwerking een vastere vorm te geven waarbij (misschien) twee gelijkwaardige partners 50/50 de winst delen.

Link naar reactie
  • 0

Een gebruikelijke aanbrengfee is 10% tot 20% van de waarde van de opdracht — dus van de omzet, niet van de winst. Je legt in meerdere opzichten een bom onder de samenwerking als je van de winst uitgaat; ga liever uit van het aan opdrachtgevers geoffreerde/gefactureerde bedrag.

 

Als ik het zo lees, heb je echter meer een partnership waarin je zakenpartner marketing & sales voor zijn rekening neemt en jij productie & operations. Als je daarbij dan ook nog volledig afhankelijk bent van die ene, onvervangbare partner, is er veel voor te zeggen om de samenwerking een vastere vorm te geven waarbij (misschien) twee gelijkwaardige partners 50/50 de winst delen.

 

Indien ik het over de omzet doe dan blijft er uiteindelijk minder over om te kunnen investeren. Ook dit is natuurlijk van belang. Plus er blijft in dat geval maar weinig over onderaan de streep.

 

Kies ik voor 50/50 dan is dat niet te realiseren. Dit omdat ik diegene ben die zal investeren in de onderneming en hij alleen een commissie krijgt dus geen financiële bijdrage zal leveren. Dus hoe zou het dan geregeld kunnen worden? Het moet wel realiseerbaar en in verhouding zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als je uitgaat van de winst in plaats van de omzet, krijg je daarover vroeg of laat discussies. Als jij besluit op kosten van de zaak een Mercedes-Benz en een kersenhouten kantoorinrichting aan te schaffen nadat je partner net een mooie opdracht heeft binnengehaald, blijft er bar weinig winst over. (En dat voorbeeld verzin ik niet: ik heb het zien gebeuren.)

 

Je hebt kennelijk al een financieel plaatje met een investeringsbegroting in gedachten. Reken dan eens uit wat je kwijt mag zijn aan marketing- en verkoopkosten? Deel dat vervolgens door de verwachte omzet en je hebt een percentage.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.