• 0

Voorbelasting of aftrekken van de winst?

Hallo allemaal,

 

Ik heb samen met een partner een VOF waarin we beide 50% vormen. Het is voor ons extreem onduidelijk hoe van bepaalde producten de BTW als voorbelasting wordt opgegeven bij de OB en sommige producten niet mogen afgetrokken als voorbelasting bij de OB maar die mogen van de winst af? (en het raarste, sommige mogen zowel voorbelasting als aftrek van de winst? is dat niet dubbel plezier?)

 

Ik heb even een vraag rondom bepaalde producten waarvan het voor mij erg onduidelijk is hoe dit moet worden verwerkt in de boekhouding.

 

Bijvoorbeeld:

 

Product 1: Macbook (21% btw) enkel naar voorbelasting? Of ook nog eens volledig van de winst afschrijven aangezien ik een starter ben?

product 2: Eten & Drinken (73.5% afschrijven van de kwartaal omzetbelasting winst?)

product 3: studiereizen 73.5% aftrek van winst EN 21% btw naar voorbelasting?

 

Dus stel voor ik heb in Q1 een winst geboekt van 3000 euro, die geef ik op bij mijn OB dan kon ik net zo goed voor 3000 euro een nieuwe laptop kopen en direct afschrijven van de winst zodat mijn OB op 0 komt te staan en ik vervolgens ook nog eens de voorbelasting BTW terug krijg?

 

Zit ik nu compleet verkeerd of? Het lijkt me onmogelijk dat ik zowel voorbelasting als kosten van de winst af mag trekken aangezien ik dan eens moet aankloppen bij de belastingdienst met een stapel suppleties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tip 1 omzetbelasting is geen inkomstenbelasting hebben niets met elkaar te maken.

 

je geeft in Q1 niet je winst op bij de OB aangifte maar slechts de btw die je hebt berekend op je verkoop facturen en de btw die je wil terugvragen op de

 

Inkomstenbelasting is de belasting die je betaald over je winst en je winst is excl btw want die heb je al teruggevraagd of afgedragen bij de btw aangifte

 

het zijn 2 gescheiden belastingen. er word dus niets dubbel gedaan maar een deel van je facturen handel je af via de omzetbelasting en de rest is onderdeel van je winst en verliesrekening.

 

Ik denk dat je nog ff een studiereisje naar een aantal websites moet plannen om het verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting duidelijk te krijgen ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat je nog ff een studiereisje naar een aantal websites moet plannen om het verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting duidelijk te krijgen ;)

 

Of het wordt tijd voor een boekhouder/administratiekantoor.

Wat probeert iedereen toch zelf aan te modderen....

Link naar reactie
  • 0

Begin in ieder geval met een overzicht van alle facturen (inkomend en uitgaand) met daarin het bedrag ex btw, het btw percentage en het btw bedrag zelf. Afhankelijk van je business kan het handig zijn de kolom met het btw percentage uit te breiden zodat je de verschillen in btw behandeling overzichtelijk kan maken.

 

De kolom ex btw gebruik je als basis voor je inkomstenbelasting en de kolommen btw bedrag en btw percentage voor je btw aangifte.

 

Voor het geval je de btw niet kan aftrekken als voorbelasting staat op de website van de belastingdienst verdere informatie. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/bedrijfskosten_en_investeren/kosten_en_aftrekposten/u_trekt_kosten_af_algemene_aandachtspunten

 

 

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.