• 0

Hoe buitenlandse betalingen en koersveranderingen bijhouden

Hallo;

 

Op 15 februari heb ik een klant een rekening van 4000 Usd gestuurd en hij betaalde op deze datum.

 

Het geld staat op Paypal-bank en dit geld word 21 dagen later pas vrijgegeven voor overschrijving naar mijn bank in Nederland.

( Paypal houd dit geld 21 dagen vast , tot klant tevreden is )

 

Ik boek deze rekening in op 15 februari: ontvangen 4000 Usd , op dat moment was dat 3514,63 euro.

Op de site van de belastingdienst is te lezen dat de bedragen omgerekend moeten worden naar euro op de dag van verstuurde rekening.

 

Nu , op 05-03-2015 is deze 4000 Usd vrijgegeven en overgemaakt naar mijn Nederlandse bank , door de koersverandering (gunstiger) is er overgemaakt : 3613,70 euro.

 

Een positief verschil van 99,07 euro.

 

Nu is het gunstig , het kan bij koersschommelingen echter ook andersom worden; dat er minder geld binnenkomt dan op de rekening/betaling van klant staat.

 

Het geld wat op mijn bank komt verschilt dus van de rekeningen die ik heb , hoe kan ik dit het beste invoeren / bijhouden ?

 

Alvast bedankt !

 

Met vriendelijke groet;

Rob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoe je het in excel zet kan ik zo niet beoordelen elke excelsheet is anders opgezet..

 

belangrijkste is dat je voor btw berekening, indien van toepassing de factuurdatum aanhoud voor de bepaling van de btw grondslag in euro's.

 

voor de inkomstenbelasting (de winst) maakt het verder niet zoveel uit of het nu gesaldeerd onder omzet staat of apart op koersverschillen per saldo zit altijd het werkelijk ontvangen bedrag in je resultaat.

Ik neem aan dat je een lijst met verzonden facturen bijhoud en daar ook bijhoud of en hoeveel er betaald is. Ik zou in de kolom waar de ontvangsten staan gewoon het werkelijk ontvangen eurobedrag. eventueel maak je een extra kolom waar je voor buitenlandse valuta facturen de btw grondslag kan invoeren. zodat je makkelijk terugvind welk bedrag je hebt gebruikt bij je btw aangifte (nogmaals als btw heffing van toepassing is)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo;

 

Bedankt !

Zo doe ik het ook , overzichtelijk.

De rekeningen zijn in Usd , er naast een kolom met de waarde in euro's op dat moment, met datum.

Een extra regel voor de werkelijk ingekomen bedragen, dat zal het belangrijkste zijn :-)

Op deze facturen is geen btw van toepassing, verkoop buiten Europa.

 

Nog een vraag over btw , door een fout in mijn advertentie is er per ongeluk toch een artikel verkocht naar Oostenrijk , binnen Europa.

Is in euro's betaald.

 

Verkoop bedrag : 98,58 euro

Verzendkosten : 26,65 euro

Ontvangen van koper : 125,23 euro

Af PayPal transactiekosten : 4,61 euro (btw vrij)

Netto over : 120,62 euro

 

Inkoop was 5,50 euro.

 

Gaat (later en apart) nog 15 % Ebay advertentie en commisie kosten af over die 125,23 euro , totaal - 18,78 ( incl btw)

 

Over welk bedrag ik nu de btw opgeven/afdragen ?

 

Mvgr;

Rob

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo;

 

Toch nog een vraag , ik heb dit op het forum gelezen en daar staat iets anders dan over het volle ontvangen bedrag ( verkoopprijs + verzendkosten ) btw afdragen :

 

==========================================================

Quote : Tomva op 4 juli 2012, 22:09

 

Wat ik dus gewoon moet doen is de inkoopprijs aftrekken van de uiteindelijke hamerprijs (min ebay/paypal fees) en daarvan 19% aan de belasting overdragen. Mits ik het goed begrijp.

 

Je hebt het goed begrepen.

==========================================================

 

(inmiddels is de btw 21% :-)

 

 

Volgens die berekening , de "hamerprijs" (verkoopprijs) is een ander bedrag dan het inclusief verzendkosten bedrag en als er ook de inkoop , de Ebay en Paypalkosten vanaf mogen worden getrokken , kan er toch veel minder btw afgedragen worden ?

Mvgr;

Rob

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet over de in rekening gebrachte bezorgkosten (en andere bijkomende kosten) btw rekenen. Anders kan een Handige Harry een opzetje verzinnen waarbij hij minder btw afdraagt door productprijzen te verlagen en de verzendkosten evenredig te verhogen.

 

Inkoopkosten, transactiekosten (PayPal) en de verzendkosten die je zelf betaalt, breng je separaat ten laste van de winst; dat staat los van de berekening van de af te dragen btw over de verkoop. De btw die je over die kosten hebt betaalt, mag je aftrekken als voorbelasting.

 

Alleen bij de margeregeling is de btw-berekening anders.

Link naar reactie
  • 0

Ontvangen van koper : 125,23 euro

Dat is het totaal inclusief btw.

 

Waar baseer je dat op?

 

Het is trouwens sowieso een vreemde vraag, je mag toch aannemen dat de verkoper de klant een factuur stuurt, TS weet dan toch wat er aan BTW vermeldingen op zijn factuur staat?

Link naar reactie
  • 0

Hallo;

 

Nee, zo werkt het niet.

Ik zet iets te koop op Ebay , word verkocht , Ebay stuurt koper een "soort rekening" met het verkoop bedrag + de verzendkosten die ik bij de actie gezet heb.

Krijg ik een copie van, zijn berichtgevingen , geen rekeningen.

Klant betaald en ik krijg via mail bericht dat hij betaald heeft , geld staat op PayPal . Krijg ik van PayPal weer een berichtgeving van , en ik kan versturen.

Nergens staat iets van btw o.i.d , moet ik zelf regelen.

Staat in mijn advertenties wel vermeld.

In het pakket gaat dit afschrift van PayPal en bij buiten EU verkopen gaat het afschrift , dan met vermelding 0% btw , in het Douane zakje.

 

Zelf verstuur ik geen facturen, die bestaan in dit systeem niet.

 

===========================================================

 

 

Ik handel in margegoederen en kan de globalisatiemethode toepassen.

 

Nu komt het waarschijnlijk niet meer voor dat ik binnen Europa verkoop en dit zijn heel kleine bedragen maar wil wel weten hoe het werkt.

 

Klant betaald mij de verkoopprijs + de verzendkosten.

 

De Ebay kosten , voer ik op als kosten en de berekende btw daarover vraag ik terug.

De verzendkosten voer ik op als kosten , 0% , zonder btw.

De Paypalkosten voer ik op als kosten , 0% , zonder btw.

Van de inkopen inclusief btw , vraag ik de btw terug.

Van inkoop zonder bon/btw b.v. van beurzen of markten word een goede administratie bijgehouden.

 

Bij verkoop binnen Europa moet ik dan toch de btw afdragen over de winst ?

Al was mijn inkoop in dit geval maar 7,50 euro, moet die niet van de 125,23 af en dan btw afdragen over 117,73 euro ?

 

 

Er staat bij de belastingdienst : bij de btw globalisatiemethode : dan berekent u de btw over de winstmarge in het aangiftetijdvak.

 

De winstmarge van de buiten EU verkopen vallen daar dan toch niet ook onder ?

 

Misschien domme vragen maar het is bij elkaar vrij veel allemaal..

 

Mvgr;

Rob

 

Link naar reactie
  • 0

Bij verkoop naar buiten de EU hanteer je het 0-tarief, bij bedrijven en particulieren. Bij levering binnen de EU hanteer je B2B in beginsel het 0-tarief en B2C het BTW tarief van het land van de ontvangende particulier, tenzij je de regeling voor afstandsverkopen toepast. Blijkbaar heeft Oostenrijkse (particulier?????) een "rekening" gehad (of minimaal een opgave van het te betalen bedrag) compleet zonder BTW. Er voor het gemak maar vanuit gaand dat je onder drempel zit voor afstandsverkopen kun je dit bedrag het beste beschouwen als "inclusief Nederlandse BTW".

Link naar reactie
  • 0

Hallo;

 

Tweedehands goederen , vallen onder muziekinstrument , elektrische apparaten , sommige verzamel voorwerpen.

Om af en toe de juiste goederencodes te vinden valt ook al niet mee

 

Ik heb twee voorbeelden van " rekeningen" / afschriften bijgevoegd zoals ik die ontvang van PayPal.

Bij de buiten EU rekeningen zet ik zelf 0 % achter / bij btw.

Dat schijnt te moeten , anders zou iemand btw terug kunnen vragen bij het douanekantoor in zijn land en waarschijnlijk zal er dan nog bij mij aangeklopt worden.

Bij die binnen Europa staat niets bij btw , en heb ik zelf ook verder niets ingevuld , vergeten.

Maar die gaat toch naar een particulier, koper woont in Duitsland maar ik moest verzenden naar Oostenrijk.

 

Van die Europese verkoop moet ik btw afdragen , maar over welk bedrag ?

 

Ik heb de transactie ref , nummers en omschrijving van de artikelen maar even weggehaald :-)

 

Mvgr;

Rob

Voorbeeld_Paypal_buitenEU.thumb.jpg.0129614e6f6ddc26e55fc96cf5d4cc31.jpg

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo;

 

Tweedehands goederen , vallen onder muziekinstrument , elektrische apparaten , sommige verzamel voorwerpen.

Om af en toe de juiste goederencodes te vinden valt ook al niet mee

 

Ik heb twee voorbeelden van " rekeningen" / afschriften bijgevoegd zoals ik die ontvang van PayPal.

Bij de buiten EU rekeningen zet ik zelf 0 % achter / bij btw.

Dat schijnt te moeten , anders zou iemand btw terug kunnen vragen bij het douanekantoor in zijn land en waarschijnlijk zal er dan nog bij mij aangeklopt worden.

Bij die binnen Europa staat niets bij btw , en heb ik zelf ook verder niets ingevuld , vergeten.

Maar die gaat toch naar een particulier.

 

Van die Europese verkoop moet ik btw afdragen , maar over welk bedrag ?

 

Ik heb de transactie ref , nummers en omschrijving van de artikelen maar even weggehaald :-)

 

Mvgr;

Rob

 

Voorbeeld_Paypal_Europa.thumb.jpg.ac5e6faefed753a03aa21c71bc92e33b.jpg

Link naar reactie
  • 0

Als alles binnen het boekjaar blijft, zou ik (als kleine onderneming) niet al te veel met koersverschillen in de weer gaan.

 

Persoonlijk had ik in dit soort gevallen iets meer geduld met het inboeken van dergelijke facturen. Dan wachtte ik toch ik het bedrag in EUR exact wist, en vervolgens boekte ik de USD-factuur in voor het correcte EUR-bedrag.

 

Mocht er aan het eind van het jaar vervelenderwijs een USD-factuur openstaan, zou ik die waarderen tegen de koers van de ECB op 31 december, maar anders gewoon wachten tot je de exacte euro equivalent weet.

 

https://www.ecb.europa.eu/stats/exchange/eurofxref/html/index.en.html

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo;

 

Bedankt voor uw antwoord !

 

Maar is er iemand die weet waarover ik bij een Europese verkoop precies de af te dragen btw over moet berekenen ?

 

 

Handel in marge goederen en met de globalisatiemethode.

Tweedehands goederen , muziekinstrumenten , elektrische apparaten , verzamel voorwerpen.

 

 

Klant betaald mij de verkoopprijs + de verzendkosten.

 

Er is mijn inkoopprijs.

De Ebay kosten ; als kosten en de berekende btw daarover vraag ik terug.

De verzendkosten als kosten , 0% , zonder btw.

De Paypalkosten ; als kosten , 0% , zonder btw.

Van de inkopen , als inclusief btw ; vraag ik de btw terug.

 

Mvgr;

Rob

 

 

Link naar reactie
  • 0

we zijn geen betaalde dienst ROb.. we zijn niet continue online soms kan het een dagje duren voor er een goed antwoord komt.. en jij hebt te maken met complexere btw regels. dus niet veel mensen kennen het antwoord zo 1-2-3, ik moet ook even kijken maar kom daar vandaag ook niet aan toe..

 

margeregeling binnen NL is in elk geval zo dat je btw rekent over je winstmarge en niet over het hele btw bedrag (wat de hoofdregel is) maar als je te maken hebt met export naar oostenrijk moet ik ook even uitzoeken hoe dat dan ook weer werkt met de margeregeling daar heb ik niet dagelijks mee te maken..

Link naar reactie
  • 0

Hallo;

 

Natuurlijk , sorry hoor , zo bedoel ik het zeker ook niet :-)

 

 

Ik probeer alles te begrijpen, komt wel heel veel bij kijken om alles goed te doen en netjes en overzichtelijk bij te houden.

 

Volgens de globalisatie regeling lijkt het niet zo moeilijk maar er zijn verschillende dingen , ik koop n.l. in met btw , soms zonder btw , verkoop incl. btw binnen en buiten Europa met de 0% regeling.

Alle in en verkopen individueel bijhouden is onmogelijk.

 

Waarschijnlijk hou ik nu alles veel te uitgebreid bij ,in excel.

 

Ik neem aan dat er uiteindelijk maar paar dingen belangrijk zijn voor de btw/belasting berekeningen : de inkoop plus gemaakte kosten ; de maandelijkse overzichten van Ebay , met hun kosten en btw naar mij ; en de maandelijkse overzichten van PayPal , ook weer met hun kosten en de uiteindelijke (overgebleven) overgemaakte bedragen naar mijn bank.

 

Is ook lastig bijhouden dat de verkoopbedragen pas vrijgegeven worden tussen 14 en 30 dagen nadat klant betaald heeft, naar PayPal willekeur..

Er moeten namelijk wel alle verzendkosten voorgeschoten worden , ook de Ebaykosten worden automatisch van PayPal afgeschreven maar als het geld dus nog vast staat op PayPal , worden die Ebaykosten automatisch weer van de creditcard afgeschreven door PayPal , en die worden dan weer automatisch van de bank afgeschreven....

 

Bedragen vliegen dan heen en weer, bij elkaar erg veel om op een rijtje te houden.

Op het ogenblik kom ik zelfs niet meer aan inkopen toe, wat het allerbelangrijkste is.

 

 

In elk geval is het nu uitgesloten dat er nog binnen Europa verkocht gaat worden, deze uitsluiting werkte bij de eerste acties nog niet goed op de Duitse Ebay en daarom zijn er , per ongeluk , twee artikelen toch binnen Europa verkocht.

Deze uitsluitmogelijkheid vonden ze een beetje raar; wel artikelen op de Duitse Ebay te koop zetten en dan niet binnen Europa willen verkopen :-) Die uitsluitmogelijkheid bestaat gewoon op de advertentie formulieren maar na instelling daarvan werkte het niet.

Zal ik de eerste wel mee zijn..

Nu werkt het schijnbaar wel, ik zie geen Europeanen meer bieden morgen lopen er weer 20 acties af en hopelijk gaat dat dan goed.

 

Helemaal geen ramp , gaat nu nog niet om 50 euro btw totaal maar ik wil toch weten hoe te doen want wie weet wat de toekomst nog brengt binnen Europa.

 

Mvgr;

Rob

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rob,

 

Als je margegoederen verkoopt aan landen die tot de EU behoren, dan wordt de BTW op dezelfde wijze berekent alsof je het goed binnen Nederland verkoopt. Dus de BTW gewoon berekenen over je winstmarge. De margeregeling wordt namelijk binnen de gehele EU gehanteerd.

Zie ook deze pagina op de website van de belastingdienst: Margegoederen EU

 

Verder staat op deze webpagina ook belangrijk voor jou, voor zover je dat nog niet wist: als je margegoederen verkoopt aan een klant buiten de EU, dan mag je het betreffende margegoed niet langer als margegoed in je administratie hebben staan, maar als een normaal BTW belast goed. Dit heeft te maken met het feit dat de margeregeling buiten de EU niet gehanteerd wordt, maar de "normale" BTW regels van toepassing zijn. Dus als je margegoed verkoopt buiten de EU moet je dus inderdaad 0% BTW berekenen. Zie de link voor meer info.

Link naar reactie
  • 0

Hallo;

 

Bedankt voor uw antwoord !

Dat begrijp ik, heb alles gelezen op de site van de belastingdienst wat voor mij belangrijks is.

Beetje veeel..

 

Ik ben handelaar , zeker geen rekenwonder :-) sorry maar begrijp nog steeds niet over welk bedrag ik nu de btw moet afdragen.

 

Zoals in onderstaand geval Europese verkoop :

 

Inkoop was 5,50 euro ( 0% btw)

Verkoop bedrag op Ebay : 98,58 euro

Verzendkosten : 26,65 euro.

 

Ontvangen van koper op PayPalrekening : 125,23 euro

 

Daar gaat af PayPal transactiekosten : - 4,61 euro (0% btw)

Staat dan op PayPal : 120,62 euro

Gaat nog af 15% Ebay kosten : - 18,78 euro (incl.21% btw)

 

Ik ontvang uiteindelijk op mijn bank 101, 84 euro en daar gaan de verzendkosten van - 26,65 euro (0% btw) nog vanaf.

 

Blijft over 75,19 euro.

 

 

( geen haast , het is weekend :-)

 

Met vriendelijke groet;

Rob

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rob,

 

Dat is vrij simpel.

 

Ten eerste voor alle duidelijkheid: de paypalkosten en de ebaykosten die je noemt moet je vergeten als je de te betalen BTW van je transactie wilt berekenen. Die kosten zijn alleen relevant in het kader van de inkomstenbelastingen als je aan het einde van een boekjaar je winst uit onderneming gaat bepalen. (edit:BTW die je betaalt aan Ebay kun je uiteraard wel terugvragen).

 

Bij de verkoop van margegoederen in Nederland en naar landen binnen de EU is relevant: wat is je inkoopprijs en wat is je verkoopprijs (inclusief verzendkosten). Het verschil tussen deze twee bedragen is de winstmarge waarover je de BTW moet betalen. De reden dat ik ook de verzendkosten hier noem is de volgende: verzendkosten volgen het BTW tarief van de goederen die je verkoopt. Echter in dit geval kunnen de verzendkosten niet apart met BTW worden vermeld. Als je margegoederen verkoopt mag je immers geen BTW op de factuur vermelden. De doorbelaste verzendkosten vormen dan ook een onderdeel van de verkoopprijs van de margegoederen. BTW wordt dan ook berekend over het totaalbedrag van de verkoopprijs (inclusief verzendkosten) minus de inkoopprijs.

 

In jouw specifieke geval:

- inkoopprijs = 5,50 euro

- verkoopprijs = 98,58 + 26,65 = 125,23 euro

 

Winstmarge voor de BTW is dan = 125,23 - 5,50 euro = 119,73 euro.

De BTW die je hierover moet afdragen is dan: (119,73 x 21) / 121 = 20,78 euro

 

N.B.1: ik neem aan dat je met die 0% btw die je noemt bij de inkoopprijs bedoeld dat je het artikel ook als margegoed hebt ingekocht? Of betreft het een intracommunautaire verwerving van binnen de EU?

N.B.2: als je van de globalisatiemethode gebruik maakt neem ik aan dat je weet dat je dan per BTW aangiftetijdvak moet bekijken wat je totale marge inkopen zijn geweest en wat je totale margeverkopen zijn geweest. Waarschijnlijk doe je per kwartaal BTW aangifte, dus dan moet je dit per kwartaal bekijken. Heb je in een kwartaal meer margegoederen verkocht dan ingekocht, dan heb je een positieve winstmarge => over dat verschil moet je dan de BTW betalen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Hallo;

 

Hartstikke bedankt voor uw moeite , duidelijk en uitgebreid antwoord !

 

Ja , die inkoop was als marge goed.

 

 

Alles wat verkocht word buiten Europa valt dan niet onder de marge regeling, als ik het goed begrijp.

 

Dus dan heb ik wel veel goederen ingekocht , maar bijna niets valt voor de btw onder de marge regeling .

 

Dan hoef ik alle inkoop niet op te geven bij de kwartaal btw opgaaf maar alleen die paar die voor de btw onder de marge regeling verkocht zijn ?

Ik moet de eerste btw opgaaf nog doen :-)

 

 

 

Als ik dan de complete rekensom goed zie :

 

Inkoop was 5,50 euro ( 0% btw)

Verkoop op Ebay : 98,58 euro

Verzendkosten : 26,65 euro.

 

Ontvangen van koper op PayPalrekening : 125,23 euro

 

Daar gaat af PayPal transactiekosten : - 4,61 euro (0% btw)

Staat dan op PayPal : 120,62 euro

Gaat nog af 15% Ebay kosten : - 18,78 euro (incl.21% btw)

 

Ik ontvang uiteindelijk op mijn bank 101, 84 euro en daar gaan de verzendkosten van - 26,65 euro (0% btw) nog vanaf.

 

Blijft over 75,19 euro.

 

Winstmarge voor de BTW is dan = 125,23 - 5,50 euro = 119,73 euro.

De BTW die je hierover moet afdragen is dan: (119,73 x 21) / 121 = - 20,78 euro

 

 

Over 54,41 euro ( 75,19 - 20,78 btw)

 

Bij in eerste schijf blijven IB = 36,5 % van 54,41 = - 19,85 IB afdragen.

 

Over 34,56 euro ( 54,41 - 19,85 IB ).

 

Bij in eerste schijf blijven krijg ik +/- 36,5 % van de totale kosten terug ?

Kosten waren 49,97 ( 26,65 verzend + 4,61 PayPal + 18,71 Ebay-kosten)

Terug + 18,24 euro ( 36,5 % van 49,97)

 

Btw terug van Ebaykosten = + 3,26 ( 21% van 18,75 )

 

Over 56,06 euro. ( 34,56 + 18,24 IB terug van kosten + 3,26 ebay btw )

 

 

Inkoop was 5,50 euro.

 

Netto over 50,56 euro ( 56,06 - 5,50 inkoop )

 

 

 

Dus als ik iets inkoop voor 5,50 , verkoop voor 98,58 , in eerste schijf blijf , is er aan het eind van de rit 50,56 euro over.

 

 

Zie ik dit juist ?

 

( geen haast , lekker weer buiten :-)

 

Met vriendelijke groet;

Rob

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.