• 0

Oude boekhouder geeft geen gehoor.

Hallo allemaal.

 

Ik heb een probleem waar ik niet meer mee verder kom. Mijn oude boekhouder waar we om bepaalde redenen afscheid van hebben genomen reageert niet meer op de mail. telefoon of andere vormen van comunicatie die we hebben ondernomen. Dit is o.a een van de redenen dat we afscheid hebben genomen. Maar nu weigert hij ook om de stukken over te dragen aan onze nieuwe boekhouder. Deze kan nu helaas niet verder met de aangifte.

 

Wat kunnen wij hier op ondernemen zonder de persoon persoonlijk te benadelen. Dit is niet wat ik wenselijk vind. Echter zakelijk gezien vind ik dit echt niet kunnen.

 

Wie heeft en goed advies

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat werkt. Dat heb ik in eerste instantie met het eerste deel gedaan. Onze eigen administratie hebben we terug. Opgewacht op zijn prive adres en daarna samen naar zijn kantoor gereden. Maar de stukken die door de boekhouder opgemaakt zijn niet. Deze waren niet voor handen.

 

En ik ben daar zelf ook geen voorstander van. Dan word het persoonlijk.

 

Het is een lastige situatie.

Link naar reactie
  • 0

Waarom werkt dat dan in tweede instantie voor het tweede deel niet?

 

Je kunt bij (ruime) vooraankondiging een koerier langsturen of de nieuwe boekhouder laten bellen/mailen. Je hoeft hier op een publiek forum niet helemaal helder te zijn waarom je afscheid hebt genomen (dat siert je misschien zelfs en je bericht hier onder handelsnaam), maar als je betaald hebt voor diensten of producten (stukken), dan kun je deze opeisen of een partij in gebreke stellen.

 

Komen deze vervolgens niet beschikbaar, dan moeten ze opnieuw aangemaakt worden en zou je de kosten daarvan kunnen (proberen te) verhalen. Wijs de oude boekhouder anders even op dit topic.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost.

 

Bedankt voor je reaktie. Mijn huidige boekhouder geeft aan niks te kunnen zonder de balans en resultaten rekening.

 

Ik zal toch belasting aangifte moeten doen. Wat zijn mijn mogenlijkheden.

 

Bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Ja natuurlijk, alle ontvangen rekeningen zijn voldaan. Los daarvan lijkt het mij niet dat dit nu ter discussie staat. Ik verwacht een dienst van mijn boekhouder en daarvoor betaal ik deze.

 

Wat zijn nu mijn mogenlijkheden.

 

Kan er aangifte gedaan worden voor 2014 zonder de genoemde de balans en resultaten rekening.

Link naar reactie
  • 0

Als alles betaald is, dan hoort de boekhouder te doen wat je met hem afgesproken hebt. Dat zal ongetwijfeld betekenen dat je recht hebt op in elk geval een balans en W&V over 2013. Zonder die gegevens moet je nieuwe boekhouder namelijk 2013 zelf reconstrueren op basis van jouw gegevens wil hij/zij überhaupt 2014 kunnen doen. Dat betekent dat je dubbel betaalt, want daar is de oude boekhouder immers ook al voor betaald.

 

Kortom, het retentierecht is hier (op basis van je verhaal) niet van toepassing. De oude boekhouder moet leveren waarvoor je hem hebt betaald.

 

Als bellen, sms'en, mailen en stalken geen zin heeft dan zit er soms niets anders op dan te dagvaarden.

 

Alternatief is dat je hem in gebreke stelt voor de levering van hetgeen overeengekomen is. Daarbij gun je hem nog 2 weken tot afgifte van de stukken. Stel daarbij dat als hij daar geen gehoor aan geeft dat je een derde partij opdracht zult geven tot het opnieuw vervaardigen van de jaarcijfers 2013 en dat je die kosten geheel op hem zal verhalen wegens wanprestatie.

 

(@StevenK, zit ik hiermee op het goede spoor?).

 

@Nobody, is de aangifte IB 2013 al wel ingediend en heb je daar een rapport van?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heb je er al eens over nagedacht dat die documenten misschien helemaal niet bestaan? Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het over een eenmanszaak gaat aangezien je zelf de documenten niet in bezit schijnt te hebben. Als het om een vennootschap gaat dan kun je die namelijk downloaden bij de KVK voor een paar euro, maar bij een eenmanszaak bestaat die deponeringsplicht niet.

 

Echter, zover ik daarvan op de hoogte ben, is het voor een eenmanszaak ook niet verplicht om een jaarrekening (incl documenten) te maken, maar hoef je enkel een administratie bij te houden. Dus wellicht heeft hij de geschetste documenten gewoon nooit gemaakt, daarom ook niet toegezonden en kan hij ze nu ook niet afgeven?

Link naar reactie
  • 0

Per 01-01-2013 ben ik verder gegaan met een partner als VOF. Dus we waren geen eenmanzaak in 2013. Dus als ik het goed begrijp kan ik dan bij de KVK een aantal documenten opvragen.

 

Dan zou ik een stap verder zijn.

 

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas, Wesepo was iets te kort door de bocht. Voor BV's en NV's bestaat er een deponeringsplicht bij de KvK, voor eenmanszaken en VOF's niet.

 

Je nieuwe boekhouder heeft op zijn minst een eindbalans 2013 nodig. Ik weet niet waar je je vorige boekhouder voor betaalde, maar als hij een jaarrekening over 2013 heeft opgesteld, dan zit daar een eindbalans 2013 in.

In het uiterste geval kun je ook de Belastingdienst vragen om een kopie van de aangifte 2013 te verstrekken. Dat kan even duren (ze schijnen het druk te hebben), maar dan heb je de gegevens zoals ze zijn ingediend bij de Belastingdienst. vermoedleijk is dat het belangrijkste en vallen eventuele andere zaken nog wel te reconstrueren.

 

Succes ermee.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.