• 0

Simpele vraag IB voor eenmanszaak

Hallo allemaal,

 

Ik heb geprobeerd de IB-aangifte voor 2014 in te dienen, maar ik weet wil wel zeker weten dat ik het goed doe. Ik heb een simpele onderneming dus het zou ook simpel moeten zijn, lijkt mij.

De situatie:

- Ik werk als vertaler en doe alles online

- Ik heb geen bedrijfspand, geen aanschaffingen voor het bedrijf (bijv. machines), geen reiskosten, etc. Ik heb alleen met liquide middelen.

- Ik gebruik mijn privérekening ook voor de onderneming. Alles wat ik verdien gaat daarheen. Ik hoef niks te investeren in de onderneming, want ik kan alles online doen vanuit huis, dus in principe gebruik ik al mijn winst als 'salaris'.

- Ik heb ook een privéspaarrekening waanaar ik af en toe wat overmaak vanaf bovengenoemde privérekening.

- Het saldo op mijn privérekening komt voort uit mijn winst, plus een paar andere inkomsten (een kleine bijdrage van mijn ouders bijvoorbeeld)

 

Nu vraag ik mij af: hoe bereken ik mijn ondernemingsvermogen? Is het 0 omdat alles op mijn privérekening staat? Of is het gelijk aan alles wat op mijn privérekening staat? Of is het gelijk aan mijn winst?

 

Ik neem aan dat ik IB moet betalen over mijn winst, maar ik vraag me af hoe het werkt met privé-/ondernemingsvermogen en Box 1/Box 3.

 

Ik lever uiteraard graag meer info als dat nodig is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doe je 1) een zakelijke winst-aangifte of doe je 2) een particuliere aangiften met inkomsten uit overige werkzaamheden?

 

Indien 1, kun je het zakelijke box 1 gedeelte scheiden voor de rest en bepaal je eerst het resultaat.

Vervolgens is je EV(eind) gelijk aan EV(begin) + prive stortingen - prive opnamen + resultaat.

Het makkelijkst is je resultaat te bepalen met een deugdelijke boekhouding.

 

Je privé-vermogen in box 3 staat los van het Eigen Vermogen (EV) van je onderneming in Box 1. Bij box 3 betaal je belasting over een fictief rendement, bij box 1 over het resultaat.

 

Het gebruik van één rekening voor zowel zakelijk als privé raad ik af omdat het daardoor lastig wordt je boekingen te controleren. Met gescheiden rekeningen is het allemaal overzichtelijker.

Link naar reactie
  • 0

Hallo mmint,

 

Hartelijk dank voor je snelle reactie!

 

Ik voldoe bij lange na niet aan het urencriterium, dus ik neem aan het gaat om resultaat uit overige werkzaamheden, toch? Ik ben immers geen ondernemer volgens de B-dienst als ik niet aan het urencriterium voldoe.

 

Ik weet mijn resultaat voor 2014, dat heb ik bijgehouden. Maar ik zit nu nog vast bij de vraag "Ondernemingsvermogen begin boekjaar." Ik zit vast omdat ik niet weet of mijn Ondernemingsvermogen nou alles is dat op mijn bankrekening stond op 1/1/2014, of alleen de winst die ik het voorgaande jaar had gemaakt, of 0 omdat ik niks van mijn winst aan de onderneming besteed. Zou jij dit weten?

 

P.S. Is Eigen Vermogen hetzelfde als Ondernemingsvermogen? Stomme vraag misschien, maar ik kan het nergens vinden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De term "Ondernemingsvermogen begin boekjaar" duidt op een winstaangifte. Heb je deze term uit een aangifte die de belastingdienst voor je heeft klaargezet?

Wanneer je geen ondernemer bent voor de IB, zou je een particuliere aangifte moeten doen en heb je helemaal niet te maken met "Ondernemingsvermogen begin boekjaar". Je kan dan volstaan met een eenvoudige administratie waarin je simpel de kosten van de inkomsten aftrekt (alles ex. btw).

 

Indien dat niet zo is, gaat het dus niet om inkomen uit overige werkzaamheden, maar om een winstaangifte en doe je er goed aan om een kloppende balans te hebben. Wil je dat niet, dan kun je het verschil als prive-opname boeken om door de vermogensvergelijking van de aangiftesoftware te komen.

 

Wanneer ben je je onderneming begonnen? Is dat in 2014 dan is je beginvermogen nul. Zoniet dan is het beginvermogen 2014 gelijk aan het eindvermogen 2013. Bij mij is dat vermogen nooit gelijk aan wat er toevallig op m'n zakelijke bankrekening staat...

 

Ondernemingsvermogen is idd. hetzelfde als EV van de onderneming.

 

Waarom heb je trouwens geen zakelijke kosten? Familie van mij is vertaler en heeft wel degelijk kosten. Gebruik jij geen vertaalsoftware, zakelijke telefoon, printer, etc.?

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg een email van de Belastingdienst dat ik mijn aangifte inkomstenbelasting voor 2014 moet indienen.

Hoe weet ik of ik ondernemer ben? Mijn winst is vrij gering en ik voldoe zoals gezegd niet aan het urencriterium; ik besteed in de regel minder dan 10 uur per week aan mijn werkzaamheden. Ben ik dan sowieso geen ondernemer? Of is het niet zo simpel?

Ik sta wel geregistreerd bij de KvK, én ik heb die email ontvangen. Betekent die email dat de B-dienst mij heeft aangemerkt als ondernemer?

 

Excuus voor al de vragen. Ik vind het best wel verwarrend allemaal. Ik waardeer je hulp zeer.

 

 

Wat betreft de zakelijke kosten: ik gebruik mijn privételefoon ook als zakentelefoon, al heb ik het meeste klantencontact via e-mail. Ik doe alles online en gebruik geen vertaalsoftware, en hoef ook nooit iets te printen ofzo.

Link naar reactie
  • 0

Als dit in de mail staat "Log in op het beveiligde gedeelte van de internetsite en download de aangifte inkomstenbelasting", dan moet je een ondernemersaangifte indienen.

 

Dat staat er inderdaad. Kan het dan nog steeds dat al mijn winst onder "Resultaat uit overige werkzaamheden" valt, of kan dat niet?

Link naar reactie
  • 0

Als je een ondernemersaangifte invult dan vermeld je je OMZET ex btw (dus niet je winst) onder: Winst- en Verliesrekening ---> Opbrengsten. Je kosten vermeld je bijvoorbeeld onder overige bedrijfskosten. Wat daarna overblijft is je winst. Als je niet aan het urencriterium voldoet heb je geen recht op de zelfstandige- en startersaftrek maar wel recht op de MKB winstvrijstelling (rekent programma zelf voor je uit). Suc6 met je aangifte.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0
Dat staat er inderdaad. Kan het dan nog steeds dat al mijn winst onder "Resultaat uit overige werkzaamheden" valt, of kan dat niet?
Nee, in dat geval wordt er verwacht dat je een winstaangifte doet. Dat lukt in mijn ervaring pas goed wanneer je een kloppende balans maakt, zodat je de gegevens daaruit in het aangifte programma kunt overnemen, zonder problemen met de daarin opgenomen vermogensvergelijking. Kun je dat niet zelf, zoek dan iemand die dat wel kan.
Link naar reactie
  • 0

Hoe houd je nu je boekhouding bij?

 

Je werkt met privé rekeningen en juist dan is het nog belangrijker om alle boekingen bij te houden. Als je dit doet met een boekhoudprogramma dan worden er al overzichten voorbereid die je kunnen helpen bij het invullen van de aangifte. Daarnaast kan het zinvol zijn om advies in te winnen van een boekhouder als je er zelf niet uitkomt.

 

Als je besluit geen boekhouder te nemen dan betekent dat ook dat je zult moeten werken aan een stukje kennis over boekhouden en over je belastingaangifte.

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.