• 0

correctie afschrijvingen bedrijfsauto

In 2010 heb ik als startende zzp-er een auto gekocht en direct op de zaak gezet. Door onwetendheid heb ik de afgelopen jaren lopen stoeien met de afschrijvingen. Nu kom ik erachter dat ik twee fouten heb gemaakt:

1) Ik heb tot nu toe het aanschafbedrag incl. BTW als uitgangspunt genomen, terwijl ik begrijp dat ik de waarde excl. BTW op de balans moet zetten en als uitgangspunt moet nemen

2) In 2010-2012 heb ik nu dientengevolge meer dan 20% afgetrokken wat niet mag. Ook ben ik na twee jaar overgestapt naar een afschrijving (in 10 jaar) volgens het forfaitair model dat de Belastingdienst op hun site beschrijft, omdat ik dacht dat dit moest. Maar nu ik lees op dit forum dat je de auto wel in 5 jaar mag afschrijven. Door dit alles is er ook geen sprake meer van een consequente afschrijving.

 

Hoe kan ik dit het best corrigeren? Moet ik nu de voorgaande jaren corrigeren door een brief naar de Belastingdienst te sturen of kan ik dit nog bij de belastingaangifte van dit jaar rechttrekken?

 

Alvast dank voor reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou het praktisch proberen op te lossen door te kijken wat je totaal had moeten afschrijven tot en met dit jaar (20% per jaar over de grondslag, grondslag = aankoop excl btw minus restwaarde) en daarop het reeds afgeschreven bedrag in mindering brengen.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Beste Astrid en Brood,

 

Dank voor jullie reactie. Krijg ik door deze praktische oplossing geen problemen met de BD? Voordeel van herziening van de aangiften van voorgaande jaren (ondanks alle rompslomp) is dat ik in 2014 waarin ik aanzienlijk meer winst heb genoten meer kan afschrijven. Heeft dat zin of moet ik dan met terugwerkende kracht allemaal boeterente betalen naast de correcties?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Indien een fiscalist op deze vraag zou reageren, dan kun je wel een formele oplossing horen van correctie en toestemming vragen en bezwaar maken etc. Ik besef dat men op dit forum ook niet moet aanzetten tot ongehoorzaamheid. Dus is mijn antwoord hetzelfde als wat Astrid zegt, wat "ik " zou doen.

 

"Ik" denk dat de BD niet zo'n probleem ziet in een oplossing van met jaren terug corrigeren. Wellicht vinden ze het maar een ergernis dat iemand zich daar druk over maakt. Het gaat misschien over < €100. Afschrijvingen zijn in mijn opinie sowieso "los zand sculpturen". Waarbij sommige waarden geschat worden en met bijvoorbeeld een gekozen restwaarde kan het ook nog afwijken wanneer de auto verkocht wordt voor een andere prijs dan de restwaarde. Dus dan wordt het toch dan in het resultaat ingelost wat eigenlijk in voorgaande jaren had moeten gebeuren.

 

In het begin heb je teveel afgeschreven en later weer te weinig, tenminste wanneer de grondslag hetzelfde was. "Ik" zou voor 2014 een restwaarde instellen (bijstellen) zodat je van de laatste boekwaarde (2013) de afschrijving op 20% kunt nemen.

 

Verder zou "je" hierover een expliciete uitspraak kunnen aanvragen op het einde van de aangifte. Als de conclusie is dat je weer op koers zit en de afwijking klein was (geen 1000-den) dan hoor je er volgens mij niets meer van.

Link naar reactie
  • 0

Met als toevoeging op de reactie van mmint dat de Belastingdienst schrijft: "U mag niet willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen waarvoor u geen kleinschaligheidsinvesteringsaftrek kunt krijgen." en "Voor sommige investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek. Het gaat dan om: [..] personenauto's die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer". (Bron). Willekeurig afschrijven lijkt - helaas - alleen een uitweg als de auto niet voor beroepsvervoer bestemd is.

Link naar reactie
  • 0

Met daar weer als toevoeging op dat er in het verleden een uitzondering was voor zuinige auto's. Voor m'n Aygo was in 2010 wel investeringsaftrek en was er een paar jaar daarna ook nog een crisismaatregel waarmee (los van de Vamil-regeling) 50% willekeurig mocht worden afgeschreven. Onder welk bijtellingspercentage valt jouw auto?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties. Mijn conclusie is dat het in de praktijk mogelijk/wenselijk is om bij de aangifte van 2014 de afschrijvingen recht te trekken.

Nu wil het geval dat ik in 2010-2013 door per ongeluk de verkeerde grondslag te gebruiken (vergeten BTW af te trekken) zoveel heb afgeschreven dat er niets meer is om te af te schrijven om een realistische restwaarde na 5 jaar te realiseren. Verder heb ik in 2011 en 2012 verlies gedraaid en in die jaren wel veel afgeschreven, terwijl ik in 2014 winstgevend was en dus niets meer kan afschrijven. Dit lijkt mij niet slim.

Mijn vraag is dus of een correctie van de afschrijvingen over afgelopen jaren zinvol is en kans van slagen heeft.

Link naar reactie
  • 0

De correctie van de afschrijving van afgelopen jaren heeft weinig zin (of toegevoegde waarden). Indien je het gaat corrigeren kost je dit per saldo meer geld (als de boekhouder dit moet doen)....

In 2015 (aanschaf 2010) komt de auto toch in de boeken te staan voor de restwaarde.

Ik zou dus in 2015 het restant (boekwaarde 31-12-2014 -/- restwaarde) ten laste van het resultaat laten vallen (afschrijvingskosten auto).

De jaren dat je verlies hebt gehad, is als het goed is verrekend met de jaren dat je een positief inkomen had (verliesverrekening).

 

Niet moeilijker doen dan nodig is! Uiteindelijk komt de belastingdienst niets tekort.

 

Link naar reactie
  • 0

In 2010 heb ik als startende zzp-er een auto gekocht en direct op de zaak gezet. Door onwetendheid heb ik de afgelopen jaren lopen stoeien met de afschrijvingen. Nu kom ik erachter dat ik twee fouten heb gemaakt:

1) Ik heb tot nu toe het aanschafbedrag incl. BTW als uitgangspunt genomen, terwijl ik begrijp dat ik de waarde excl. BTW op de balans moet zetten en als uitgangspunt moet nemen

2) In 2010-2012 heb ik nu dientengevolge meer dan 20% afgetrokken wat niet mag. Ook ben ik na twee jaar overgestapt naar een afschrijving (in 10 jaar) volgens het forfaitair model dat de Belastingdienst op hun site beschrijft, omdat ik dacht dat dit moest. Maar nu ik lees op dit forum dat je de auto wel in 5 jaar mag afschrijven. Door dit alles is er ook geen sprake meer van een consequente afschrijving.

 

Toch nog wat aanvullende vragen en opmerkingen:

1. Aangezien je op het bedrag inclusief BTW hebt afgeschreven: Betekent dat dat je de auto ook inclusief BTW hebt geactiveerd op de balans of niet?

2. Heb je de BTW op de aanschafprijs teruggevorderd in 2010?

3. Je moet de auto over minimaal 5 jaar afschrijven, een langere afschrijfduur is dus geoorloofd, een kortere niet. Je zou ook kunnen stellen dat de gehanteerde afschrijfduur sinds 2010 te kort is geweest. Je kan in 2014 ook e.e.a met terugwerkende kracht corrigeren alsof de auto vanaf 2010 in 10 jaar wordt afgeschreven. Betekent een bijboeking in de boekwaarde en een bate in jouw resultaat in 2014.

 

Groet,

Alex

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Alex,

 

Mijn antwoorden op jouw vragen cq opmerkingen

1. Ja

2. Ja

3. Ik denk dat ik in 2014 en 2015 afschrijf tot een realistische restwaarde na 5 jaar (5000 euro bij een aanschafwaarde van 24.000 euro). Heb nog net genoeg boekwaarde over om dit te realiseren. Corrigeren over voorgaande jaren levert zowel voor BD als mij teveel gedoe op.

Link naar reactie
  • 0

Als je de aangifte IB over 2014 nog niet hebt ingediend, dan kan je 2014 gebruiken om cumulatief e.e.a recht te trekken. Dan loop je vanaf 2014 weer in de pas en rompslomp is te overzien.

 

In elk geval heb je ten onrechte deze auto inclusief BTW geactiveerde in 2010. Je had hier de aanschafprijs exclusief BTW als uitgangspunt moeten nemen. Ik weet niet hoe je dit boekhoudkundig in 2010 hebt verwerkt.

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Beste Alex,

 

Zoals ik deze topic startte realiseerde ik mij pas bij het invullen van de aangifte 2014 dat ik destijds ten onrechte de aanschafprijs inclusief BTW als uitgangspunt voor zowel afschrijving als balanswaarde had genomen. De afschrijvingen ga ik nu vanaf aangifte 2014 rechttrekken en de balanswaarde hiermee corresponderen. Meer kan ik nu niet doen. Toch?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.