• 0

ZZP-ers als doelgroep - hoe benader je die?

Beste iedereen,

 

Als onderdeel van mijn videoproductiebedrijf heb ik sinds kort een concept in de markt gezet dat specifiek is gericht op ZZP-ers en kleine ondernemers. Het gaat om persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilms. Van veel mede ZZP-ers krijg ik hierover zeer positieve reacties, maar het is lastig om echt in contact te komen met de doelgroep.

 

Via netwerksessies kom ik natuurlijk wel in contact met mede ondernemers, maar dat is vaak relatief oppervlakkig en niet echt geschikt voor echte promotie van het concept.

 

Online zijn veel forums etc. (zoals deze) te vinden waar ZZP-ers te vinden zijn, maar promotie wordt daar vaak niet op prijs gesteld en verwijderd. Vandaar ook dat dit bericht geen link zal bevatten, want het gaat me nu puur om de vraag en niet om de promotie.

 

Wat zijn nou plekken waar je een leuke actie kan aanbieden aan kleine ondernemers en ZZP-ers zonder als lastig of ongewenst over te komen? Suggesties zijn meer dan welkom!

 

Alvast bedankt,

 

Jeroen

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede vraag, iets lastiger antwoord.

De hoofddoelgroep zijn de ondernemers die (nog) geen werknemers hebben.

 

Echter kunnen ook de andere groepen die je beschrijft baat hebben bij een video. Daarom is de doelgroep eigenlijk iedere kleine ondernemer die graag iets met video zou willen doen (een bedrijfsfilm opnemen bijvoorbeeld) en dat wil inzetten als marketingstool, maar daar het geld niet voor heeft of niet zoveel aan uit wil geven. Dat kan ook voor freelancers en flexwerkers interessant zijn, maar afhankelijk van de markt waar ze inzitten kan ik me voorstellen dat het vooral voordelen heeft voor ondernemers.

 

Eigenlijk iedereen voor wie (video)marketing voordelen zou kunnen bieden.

 

Ik hoop dat dat het een beetje duidelijker maakt.

 

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie
  • 0

@CroppedMedia: wellicht als aanbieder aansluiting zoeken bij partijen die zich met hun community-marketing / commerciële platform specifiek richten op ZZP-ers, zoals Martijn Pennekamp van www.ikwordzzper.nl?

 

Voor zover mij bekend werkt het een beetje als Groupon: de ZZP-er een aantrekkelijke korting (*), de marketeer een bepaalde (leadpass/kickback)fee en in ruil daarvoor exposure op site en social media

 

(*)= waarbij ik niet kan nalaten te vermelden dat niet iedere "korting" op deze site in de praktijk ook echt een korting blijkt te zijn

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Buiten het gericht reclame maken via offline en online kanalen zou je voor concrete en goed doordachte acties aan een ondernemersbeurs kunnen denken. Soms heb je al hele voordelige beursstands.

 

Verder zijn hier in de omgeving ondernemerscafés populair, hebben die uit jouw omgeving al een spetterende intro? Wellicht mag je reclame maken indien je hen voorzien van een mooie introductiefilm.

 

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Van veel mede ZZP-ers krijg ik hierover zeer positieve reacties, maar het is lastig om echt in contact te komen met de doelgroep.

Zijn die "mede ZZP-ers" geen onderdeel van je doelgroep? Zijn ze alleen maar positief (woorden) of mag je vervolgens ook een bedrijfsfilm voor ze maken (daden)? Zo niet, heb je ze dan al eens gevraagd waarom niet? En zo ja, dan kun je ze vragen om binnen hun netwerk wat reclame voor je te maken.

 

Via netwerksessies kom ik natuurlijk wel in contact met mede ondernemers, maar dat is vaak relatief oppervlakkig en niet echt geschikt voor echte promotie van het concept.

Waarom zou dat niet geschikt zijn? Ik organiseer zelf een Open Coffee en daar komen regelmatig dit soort ondernemers die - zonder meteen te gaan jagen op klanten (of juist door niet te gaan jagen op klanten) - daadwerkelijk zaken doen met hun gesprekspartners. Bij sommige Open Coffees worden ook presentaties en workshops gegeven, dat zou ook een mogelijkheid voor je kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ook leuke suggesties, Linda. Bedankt.

Met beurzen ben ik zelf niet zo bekend in de omgeving, maar ook daar ga ik achteraan en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Wat betreft de introvideo voor ondernemerscafés: Ook een leuk idee. Het is iets wat in het verleden al meerdere malen op tafel heeft gelegen maar steeds niet doorging. Dit vaak omdat de vorm van de netwerkgelegenheid ging veranderen etc. Dit is inderdaad een mooi moment om daar weer eens actiever achteraan te gaan.

 

Bedankt voor de tips!

Mochten er nog meer leuke ideeen zijn, laat ze vooral komen :)

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie
  • 0

@John - Je hebt helemaal gelijk, netwerken en open coffee's zijn ook goede gelegenheden om te promoten. Daar ben ik nu ook druk mee bezig. Dit topic was meer om de extra/alternatieve mogelijkheden eens te onderzoeken. Ik schrijf de netwerken en open coffee's dus ook zeker niet af, maar ben meer op zoek naar manieren om de marketing naast die gelegenheden nog uit te breiden.

 

Ik ben op het moment trouwens ook met meerdere mensen van zo'n bijeenkomst aan het praten over de mogelijkheden, dus dat gaat goedkomen! :)

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie
  • 0

Wat beschouw jij als persoonlijk en betaalbaar? Jouw speciale website met basiskleur rood doet me daar niet direct aan denken kwa 'look and feel' en deze geeft eerlijk gezegd geen antwoord op deze vraag. De webtekst spreekt me ook niet echt aan. Tip: Wat vind je van mijn-topic starten.

 

Waar vinden we voorbeelden van de korte filmpjes die je met zzp-ers maakt? Nu aanmelden en een contactformulier, mwah...

 

Storyboards die het verhaal vertellen over de vorm van dienstverlening of filmpjes die 'de dag van' of 'werkplek van' laten zien zijn inhoudelijk en persoonlijk en maken de drempel voor persoonlijke videopresentatie allicht lager. Niet iedereen wil dat, aan jou de taak om te laten zien dat wel vrijwel iedereen dat kan!

 

Idee > workshop 'Eigen bedrijfsvideo schrijven en presenteren'.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De hoofddoelgroep zijn de ondernemers die (nog) geen werknemers hebben.

 

Echter kunnen ook de andere groepen die je beschrijft baat hebben bij een video. Daarom is de doelgroep eigenlijk iedere kleine ondernemer die graag iets met video zou willen doen (een bedrijfsfilm opnemen bijvoorbeeld) en dat wil inzetten als marketingstool, maar daar het geld niet voor heeft of niet zoveel aan uit wil geven. Dat kan ook voor freelancers en flexwerkers interessant zijn, maar afhankelijk van de markt waar ze inzitten kan ik me voorstellen dat het vooral voordelen heeft voor ondernemers.

 

Eigenlijk iedereen voor wie (video)marketing voordelen zou kunnen bieden.

 

Je doelgroep is dus meer MKB dan ZZP, begrijp ik. Je doelgroep is niet de flexwerkers (wat de fiscus noemt "verkapte loondienst") en minder de freelancers, maar wel de ondernemers met een klein bedrijf. Voor (kleiner) MKB zijn wel platforms denk ik. Zou je kunnen googelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat beschouw jij als persoonlijk en betaalbaar? Jouw speciale website met basiskleur rood doet me daar niet direct aan denken kwa 'look and feel' en deze geeft eerlijk gezegd geen antwoord op deze vraag. De webtekst spreekt me ook niet echt aan. Tip: Wat vind je van mijn-topic starten.

 

Waar vinden we voorbeelden van de korte filmpjes die je met zzp-ers maakt? Nu aanmelden en een contactformulier, mwah...

 

Bedankt voor je reactie. Geen slecht idee om een 'wat je vind je van' topic te starten inderdaad.

Wat betreft de voorbeelden - de introductievideo/het voorbeeld staat in het midden van de pagina, in de rode balk. Voor specifiek dit concept zijn er momenteel buiten die video nog geen verdere video's beschikbaar. Daar hoop ik op korte termijn verandering in te brengen en dan gaat er ook een pagina in de lucht met alle voorgaande producties.

 

Je doelgroep is dus meer MKB dan ZZP, begrijp ik. Je doelgroep is niet de flexwerkers (wat de fiscus noemt "verkapte loondienst") en minder de freelancers, maar wel de ondernemers met een klein bedrijf. Voor (kleiner) MKB zijn wel platforms denk ik. Zou je kunnen googelen.

 

Wat is een ZZP-er en waar trek je de grens is hier denk ik meer de vraag (voor mij althans). Ik beschouw mijzelf en mijn bedrijf als onderdeel van 'een onderneming', ik noem mij ZZP-er en heb niet de wens meer personeel aan te nemen. Ik denk dat ik in jouw beschrijving dan onder freelancer val? Ik zou in mijn doelgroep vallen.

De meeste die ik tegenkom op netwerkgelegenheden staan er ongeveer gelijk in als ik. Dus wel serieus en full-time met een eigen bedrijf bezig zijn, maar niet de wens hebben om personeel aan te nemen. Als dat onder freelancer valt in dit geval zie ik dat inderdaad meer als de kerndoelgroep. Echter treed ik, en mijn connecties, vaak wel naar buiten als zijnde bedrijf - niet als persoon. Dus puur freelancer is misschien ook niet de juiste term.

 

Zeker is in ieder geval dat mensen in verkapte loondienst hoogstwaarschijnlijk de minste toegevoegde waarde aan een persoonlijke bedrijfsfilm kunnen ontrekken, en dat dus ook buiten de doelgroep valt.

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie
  • 0
De meeste die ik tegenkom op netwerkgelegenheden staan er ongeveer gelijk in als ik. Dus wel serieus en full-time met een eigen bedrijf bezig zijn, maar niet de wens hebben om personeel aan te nemen.

Je noemt dat nu al 2 keer. Ik snap niet waarom het wel of niet (willen) hebben van personeel kennelijk zo relevant is voor het wel of niet maken van een bedrijfsvideo?

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De meeste die ik tegenkom op netwerkgelegenheden staan er ongeveer gelijk in als ik. Dus wel serieus en full-time met een eigen bedrijf bezig zijn, maar niet de wens hebben om personeel aan te nemen.

Je noemt dat nu al 2 keer. Ik snap niet waarom het wel of niet (willen) hebben van personeel kennelijk zo relevant is voor het wel of niet maken van een bedrijfsvideo?

 

Het wel of niet hebben of willen van personeel heeft inderdaad niets te maken met een bedrijfsfilm. Het is een reactie op de vraag en reacties van Christine en de omschrijving van de doelgroep. Zij geeft aan dat de doelgroep meer kleine ondernemers (MKB) is en minder de freelancers. Ik gaf aan te denken dat mijn doelgroep ook kon bestaan uit kleine ondernemers zonder personeel. Die vallen dus niet onder de noemer MKB, maar mijns inziens ook niet perse onder freelancers. Misschien dat ik daar volledig verkeerd in sta.

 

Buiten dat - personeel of geen personeel heeft inderdaad dus niets met dit concept of bedrijfsfilms te maken, maar met de doelgroep die ik voor ogen had en waar je die doelgroep tegen kan komen.

 

[Mod edit: quote ververst ]

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie
  • 0

Ik zou heel graag helemaal af willen van de term "ZZP'er". Je hebt ondernemers, (al dan niet met personeel), je hebt freelancers, en je hebt flexwerkers. Dat zijn drie totaal verschillende categorieën. Heel onhandig om die over één kam te scheren.

 

Dat ben ik met je eens. Ik noem het geheel toch nog vaak 'ZZP' omdat ik met die term word doodgegooid hier in de omgeving. Elk netwerkevenement heeft 'ZZP' in de naam en iedereen noemt zich ZZP-er. Deze driedeling is inderdaad een stuk overzichtelijker.

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie
  • 0

Vlot concept.

Ik zou zzp'ers het werk voor je laten doen. Maar dan moet je wel bereid zijn een hoop tijd te investeren.

Als jij een actie begint waarbij je (om mee te beginnen) 10 van dat soort video's weggeeft, misschien in samenwerking met een organisatie voor zzp'ers of een platform wat al een groot bereik heeft en die video's voorziet van een duidelijke leader en logo van jouw bedrijf laat je daarna die mensen verspreiding doen van je concept.

90 Seconds Business View is een gaaf format, wat je zelfs nóg wel meer snappy in de markt kunt zetten.

Wat er nu nog misgaat wat mij betreft is dat je Cropped Media EN 90 Seconds Business View wil promoten. Ik zou voorlopig Cropped Media buiten beeld houden en helemaal voor die 90sbv gaan. Pluggen, promoten, rammen met die bak!

En duidelijk zijn over de prijs, meteen. Je doelgroep is gekke henkie nie ;D

Als je dat aanscherpt en een hoop nu nog wat wollig taalgebruik indikt tot een plug-and-play concept, met een duidelijker stappenplan hoe je aan de slag gaat om tot zo'n video te komen (zit nu wel in de video over de video) zal je meer mensen overtuigen. Je hebt wel een goed concept maar je zet het nog te vriendelijk en uitleggerig neer.

Als je dat dan hebt ingekookt wordt het ook gemakkelijker de aansluiting met je doelgroep te vinden, beloofd.

Link naar reactie
  • 0

Super tips, Annedien! Daar ga ik zeker mee aan de slag.

Bedankt!

 

Wat betreft marketing van de twee 'bedrijven'. Ik probeer ze op dit moment ook zo veel mogelijk gescheiden in te zetten. Echter op forums als dit leek mij het handiger om het totaalplaatje te schetsen zodat mensen beter kunnen inschatten wie ik ben en wat mij bezig houdt. Dus vandaar dat beiden in mijn signature een plekje hebben gekregen. Desalniettemin een goede tip.

 

Het stappenplan vind ik een goed idee. Wel moet ik even kijken of dat een eenvoudige afbeelding gaat worden of bijvoorbeeld een animatie. Dat laatste is misschien te misleidend omdat het concept zo min mogelijk animatie omhelst.

 

De korte URL vind ik ook wel een idee, al zet ik mijn vraagtekens bij het echte nut. Natuurlijk is het makkelijker onthouden als je in de wandelgangen tegen iemand zegt 'kijk even op 90seconden.nl' ipv 90secondsbusinessview.nl, maar als het een simpel verwijsdomein is (direct gelinkt naar 90secondsbusinessview.nl) heeft het SEO-technisch gezien weinig voordelen, toch? (mocht ik er naast zitten, dan hoor ik dit graag!)

 

Genoeg stof om even mee te worstelen.

 

Bedankt!

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie
  • 0

"90 seconden.

Zo lang heb je om de aandacht van je publiek vast te houden.

Om je boodschap over te brengen met een video.

Laten het 90 seconden met impact zijn!

 

90seconden.nl ontwikkelt samen met jou binnen een dag een draaiboek voor een pakkend filmpje dat je daarna eenvoudig plaatst op je eigen site en verspreidt via social media.

[bekijk voorbeeldvideo] [bekijk uitleg]"

 

Enz.

;)

Je kwam hier natuurlijk niet om een ander marketingconcept te ontwikkelen ...

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb sinds 2006 ervaring met video in dit marktsegment. Eerst met TV4B, daarna met Talk&Do-TV (linkje via mijn website te vinden. je ziet daar een paar honderd producties).

 

Je probleem en de oplossing is echter heel simpel. Je doet nu je marketing vanuit de doelgroepen. Probleem is dat er zoveel verschillende doelgroepen zijn. De webbouwer heeft andere wensen en vragen dan de stratenmaker. Beiden ZZP-er of liever gezegd ZP-ers (Zelfstandig Professional).

 

Als je nu je marketing eens doet vanuit je eigen "Why"? Laat zien waarom jij het gaaf vind om ZP-ers op video te zetten en ze daarmee meer zichtbaarheid te geven. Dan heb je maar één boodschap en de relevante doelgroepen gaan dat vanzelf herkennen. Let ook uit waarom jij anders/beter/leuker/goedkoper/duurder/... bent dan de andere 50.000 videomakers in Nederland.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Wat een bewezen en goede tactiek is om één of meerdere "standaard" filmpjes te maken voor MKB bedrijven die je wil aanspreken met je diensten. Denk bijvoorbeeld aan een aantal vaste momenten zoals ergens in het begin en eind van de video een logo van het bedrijf, en tussen enkele fragmentjes door kleine stukjes tekst met diensten die het bedrijf aanbiedt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.