• 0

Merknaam aanvragen

Hallo,

 

Ik heb een idee voor een eigen bedrijf en vraag me nu het een en ander af over de bescherming hiervan. Ik wil een merknaam aanvragen en vraag me het volgende af:

 

1. Ik weet dat een iDepot niet beschermd is voor je idee en alleen vastlegt dat je het idee eerder had. Als je ingeschreven staat bij de KvK en je bent al bezig met het uitvoeren van je idee, ben je dan al niet automatisch beschermd tegen mensen die het idee oppikken en het van je willen stelen?

 

2. Als je de merk in de Benelux of Europese register inschrijft, kan dan iemand wie ik mijn idee heb verteld of iemand die de idee goed vind en merkt dat de aanvraag niet internationaal is de aanvraag doen voor de andere overgebleven landen? Of sta ik dan in mijn recht ?

 

3. Ik heb uitgezocht of er al een merkenrecht uitrust op de namen die ik wil gebruiken. 1 bedrijf heeft een merkenrecht op de naam maar wordt gebruikt voor een ander klasse dan wat ik wil doen. Is dit een probleem?

 

 

Ik ben het grote plaatje voor mezelf duidelijk aan het maken, dus alle tips zijn welkom! Bedankt alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Ik weet dat een iDepot niet beschermd is voor je idee en alleen vastlegt dat je het idee eerder had. Als je ingeschreven staat bij de KvK en je bent al bezig met het uitvoeren van je idee, ben je dan al niet automatisch beschermd tegen mensen die het idee oppikken en het van je willen stelen?

 

Door inschrijving bij de KvK stel je tot op zekere hoogte je handelsnaam veilig. Van belang is in ieder geval dat je actief deelneemt aan het economisch verkeer (websites, offertes, adverteren etc etc)

 

 

2. Als je de merk in de Benelux of Europese register inschrijft, kan dan iemand wie ik mijn idee heb verteld of iemand die de idee goed vind en merkt dat de aanvraag niet internationaal is de aanvraag doen voor de andere overgebleven landen? Of sta ik dan in mijn recht ?

 

Een merknaam biedt alleen bescherming voor de landen waar jij de aanvraag doet. Buiten dit gebied is het mogelijk dat een derde de naam registreert. Als je dat wil voorkomen zul je ook voor die landen het merk moeten registreren.

 

3. Ik heb uitgezocht of er al een merkenrecht uitrust op de namen die ik wil gebruiken. 1 bedrijf heeft een merkenrecht op de naam maar wordt gebruikt voor een ander klasse dan wat ik wil doen. Is dit een probleem?

 

Als er geen discussie kan ontstaan over de klasse, bijvoorbeeld hij trekkerbanden en jij bakblikken, dan is er geen probleem.

Link naar reactie
  • 0

Wat hierboven gezegd klopt helemaal. Wat je nog zou kunnen doen om "iets" meer bescherming te krijgen zonder dat je in veel landen merken moet deponeren is de domeinnaam daar registreren. Dit kan preventief werken maar als iemand het merk al heeft zul je deze uiteindelijk moeten afstaan.

 

Let op: je kan een merknaam inschrijven als woordmerk maar ook een beeldmerk, deze is meer omvattend doordat ook het beeld bijv het logo (stijl icm met woord en kleuren) wordt vermeld.

 

Qua klassen: bij een Benelux depot betaal je voor 10 jaar 240,- euro. voor 3 klassen. Je kan dit heel goed zelf doen.

 

(zie www.boip.int)

Link naar reactie
  • 0

1. Ik weet dat een iDepot niet beschermd is voor je idee en alleen vastlegt dat je het idee eerder had. Als je ingeschreven staat bij de KvK en je bent al bezig met het uitvoeren van je idee, ben je dan al niet automatisch beschermd tegen mensen die het idee oppikken en het van je willen stelen?

Nee.

 

2. Als je de merk in de Benelux of Europese register inschrijft, kan dan iemand wie ik mijn idee heb verteld of iemand die de idee goed vind en merkt dat de aanvraag niet internationaal is de aanvraag doen voor de andere overgebleven landen? Of sta ik dan in mijn recht?
Een merkregistratie beschermt het merk, niet het idee.

 

Ik mag een koffiezaak beginnen, maar ik mag de naam Starbucks niet gebruiken. Je kan je idee dus niet beschermen, wel je naam.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.