• 0

(VOF) Aankopen met prive pas, hoe te verwerken?

Hallo allemaal,

 

Aangezien onze boekhouding een groot fiasco was (laten we zeggen compleet verkeerd) zijn we vanaf scratch 2011 tot 2014 aan het herzien en corrigeren.

 

Alles klopt nu, nagecheckt met meerdere programma's.

 

BEHALVE, privé betalingen (die wel zakelijk zijn). Dit komt omdat we met zn drieën zijn, en vaak dingen zijn betaald als de rekeninghouder er niet was.

 

Maar hoe moet ik dit verwerken in mijn boekhouding?

 

Ik heb voor de hoofdrekening van ons bedrijf een saldo overzicht, en een saldo overzicht voor ons 3 apart.

 

Stel voor:

 

Persoon 1 koopt een printer voor 100 euro. Die betaald hij met zijn eigen rekening, maar het is geheel en enkel voor het bedrijf (geen privé gebruik).

 

De kosten mogen dus worden afgeschreven, evenals de BTW (nagevraagd bij de Belastingdienst).

 

Maar hoe worden de kosten verwerkt in de boekhouding? Onze conclusie was alsvolgt:

 

Boeking 1:

 

1) Persoon 1, €100 privé storting (fictieve betaling aan zakelijke rekening)

2) Zakelijke rekening, +€100 privé storting op saldo

3) Zakelijke rekening, -€100 zakelijke kosten (printer)

4) Persoon 1 winst voor IB aangifte = privé opnames - privé stortingen = belastbaar inkomen?

 

Klopt dit? Of moet het zijn dat het bedrag nimmer "fictief" naar de zakelijke rekening wordt gestort, maar enkel direct als kosten worden opgegeven. Wij vonden dit namelijk zeer onlogisch aangezien het een indirecte storting is in het bedrijf vanuit prive middelen. En hierdoor de inkomsten van Persoon 1 zouden moeten worden verlaagd aangezien hij anders meer winst krijgt genoteerd dan hij werkelijk heeft.

 

Hoor graag van jullie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Die factuur voer je gewoon in in je boekhouding en ipv de betaling per bank of kas boek je de betaling op de kapitaalrekening van degene die betaald heeft.

Dus die printer van 100 euro (incl btw)

 

Hardware kosten 82,64

BTW terug te vragen 17,36

Aan Kapitaalrekening Tyran 100,00

Link naar reactie
  • 0

Maar aan het einde van het jaar geld dus voor zijn persoonlijke IB dat de winst die hij opgeeft in box 1 =€100 euro is?

Hoe kom je via de aanschaf van een printer van € 100 (inclusief btw) op een winst uit onderneming van € 100 voor één van de drie vennoten?

 

Misschien wordt je denkfout vanzelf duidelijk als je dat probeert uit te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Voorbeeld:

 

Persoonlijke IB wordt berekend uit winst uit onderneming. Laten we zeggen dat we in de VOF 50% aandeel hebben.

 

De winst totaal is 30k.

 

Van die 30k is alles opgenomen dus 15k privé opnames ieder.

 

wanneer persoon 1 een printer koopt voor €100 euro vanaf zijn eigen rekening is de winst verlaagd naar 29900 vanwege de gemaakte extra kosten. Als we dan niet 50% toepassen maar een % evenredig aan zijn privé opname/afname dan is zijn winst uit het bedraag toch €14900??

 

En wat ik hiervoor zei was een typefout er moet staan box 1=-€100 euro

Link naar reactie
  • 0

Eerst waren er nog drie vennoten...

 

De winst van de gehele vennootschap neemt met € 100 af (waarbij je overigens de btw vergeten bent). Bij twee vennoten daalt de winst dus met € 50 van € 15.000 naar € 14.950 per persoon.

 

Je kunt ook anders zien dat je redenatie niet klopt: degene die de meeste bedrijfskosten uit eigen portemonnee betaalt, is natuurlijk nooit degene die daardoor de laagste winst overhoudt. Dat zou fraai wezen: de vennoot die de inkoop regelt, komt er het slechtst van af.

 

Privé-opnamen en privé-stortingen wijzigen het eigen vermogen op de balans; aan de winst- en verliesrekening verandert daarbij niets.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn ook 3 vennoten, ik zei "voorbeeld".

 

Maar helaas snap ik ik nog steeds niet wat je hiermee bedoelt

 

"degene die de meeste bedrijfskosten uit eigen portemonnee betaalt, is natuurlijk nooit degene die daardoor de laagste winst overhoudt. Dat zou fraai wezen: de vennoot die de inkoop regelt, komt er het slechtst van af."

 

Stel voor ik koop een macbook van 3000 euro (privé betaald WEL puur zakelijk), ik heb in het jaar 15k privé ontdekkingen gedaan. Dan moet ik toch op MIJN IB box 1: 12k invullen als privé ontrekkingen?

 

Mijn partners hebben hier toch niks mee te maken? Het zou raar zijn als hun ineens MINDER inkomsten belasting zouden moeten betalen terwijl ik degene ben die heeft geïnvesteerd in het bedrijf.

 

Een quote uit ons boekhouding programma:

 

"in het onderdeel Box 1: winst uit onderneming dient u de Priveonttrekkingen en Privestortingen in te voeren. Gebruik nu de volgende formule om dit te berekenen.

 



Priveontrekking/-stortingen = ondernemings-vermogen einde boekjaar min ondernemings-vermogen begin boekjaar min netto winst



 

Voor u betekent dat:



 

Priveontrekking/-stortingen = 991 min eigen vermogen begin boekjaar min 1884



 

Wanneer de uitkomst postief (groter dan 0) is, voert u dit bedrag in bij Privestortingen, wanneer de uitkomst negatief (kleiner dan 0) is, voert u dit bedrag (zonder min-teken) in bij Priveonttrekkingen.
Indien u in het jaar van aangifte gestart bent, en u alle beginwaarden van de balans op 0 hebt gezet, is de formule dus:



 

Priveontrekking/-stortingen = 991 min 0 min 1884


Priveonttrekkingen/-stortingen = -893
"

 

Hier wordt dus bevestigd prive-ontrekkingen min privé stortingen is wat ik opgeef. Maar de vraag is, als ik een product betaal met mijn PRIVE pas, telt de waarde daarvan als een privé storting?

 

Aankoop macbook 3000 euro van prive pas = 3000 euro prive storting voor inkomstenbelasting?

Link naar reactie
  • 0

Aankoop macbook 3000 euro van prive pas = 3000 euro prive storting voor inkomstenbelasting?

Ja, correct.

 

Probeer balans en winst- en verliesrekening uit elkaar te houden. Deze vermogensvergelijking controleert de balans. Je betaalt echter inkomstenbelasting over de winst van de winst- en verliesrekening. (De vermogensvergelijking bepaalt de winst niet, maar controleert die slechts door wijzigingen in het eigen vermogen te corrigeren voor privé-opnamen en privé-stortingen: het verschil moet na die correctie namelijk gelijk zijn aan de winst van de winst- en verliesrekening.)

Stel voor ik koop een macbook van 3000 euro (privé betaald WEL puur zakelijk), ik heb in het jaar 15k privé ontdekkingen gedaan. Dan moet ik toch op MIJN IB box 1: 12k invullen als privé ontrekkingen?

 

Mijn partners hebben hier toch niks mee te maken?

Er is een verschil tussen uitgaven en kosten: 1 vennoot doet een uitgave van € 3.000, maar die kost elk van de 3 vennoten € 1.000 (hier over een periode van jaren via afschrijvingskosten).

Het zou raar zijn als hun ineens MINDER inkomsten belasting zouden moeten betalen terwijl ik degene ben die heeft geïnvesteerd in het bedrijf.

Jawel: uiteindelijk verlagen die gemeenschappelijke afschrijvingskosten de winst uit onderneming en betalen alle vennoten daardoor minder inkomstenbelasting.

 

Het zou juist raar zijn als ieders winst gelijk blijft terwijl de kosten van de VoF zijn toegenomen.

Link naar reactie
  • 0

Het is nu duidelijk dankje,

 

alles wordt aan t einde zwz na gekeken door de boekhouder, tis meer dat we alles correct willen aanleveren en een klein systeempje kunnen opzetten die het allemaal calculeert.

 

In ieder geval erg bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.