• 0

Import fietsonderdelen uit China [anti-dumping tarief douane]

Beste forum-leden,

 

Ik plan om zelf op kortere termijn een webshop te beginnen voor de verkoop van fietsonderdelen. Meer bepaald gaat het over onderdelen voor fixed gear fietsen. Ik heb een, op het eerste zicht, betrouwbare producent gevonden in China (verificatie komt nadien, even persoon langs sturen om zeker te zijn). Nu zit ik echter verschrikkelijk in de knoop wat betreft de kosten die ik in rekening moet brengen bij de import. Het gaat enkel over fietsonderdelen die ook als onderdelen verkocht zullen worden op de webshop, er komt geen assemblage aan te pas voor de verdere doorverkoop. Een schatting is dat het om ongeveer 50 stuks per fietsonderdeel per jaar zal gaan. Alle onderdelen die nodig zijn voor een fiets zullen geimporteerd worden (frame, wielset, pedaal, ketting, stuur, zadel, rem, remkabels,...). Ik heb ondertussen gevonden dat de invoerrechten 4.70% bedragen (percentage in België, is normaal identiek voor heel Europa). Deze invoerrechten komen bovenop de douanewaarde (dus prijs van de goederen + vervoerskosten). Verder zijn er ook nog de anti-dumping maatregelen en hier loop ik pas echt vast. Heeft iemand hier meer ervaring mee? Ik heb al enkele malen gelezen dat er een anti-dumping tarief van 48.5% geldt, ik vind hier echter niets van terug op de EU-website wanneer ik de producten opzoek op basis van TARIC-code.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties

 

Gr

Dieter

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Dieter,

 

Indien je alleen onderdelen importeert zit er geen anti-dump op de delen. Het is alleen wel zo dat de douane je scherp in de gaten zal houden/hebben wanneer je onderdelen importeert met het doel om hier 1 hele fiets te verkopen dan zullen je onderdelen als fietsen gezien worden en moet je anti-dump betalen.

 

Dit anti-dump percentage is afhankelijk van de leverancier. Er zijn namelijk ook leveranciers van fietsen die een lagere anti-dump kennen.

 

Indien je gaat zoeken in " http://gebruikstarief.douane.nl/8712003090 " en je kiest daar boven in het scherm "invoer/doorvoer" dan zie hieronder de anti-dump staan.

 

Let wel dit is de code van een fiets niet van onderdelen, voorbeeld!

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je hierover met de belastingdienst in Heerlen belt wordt je keurig geholpen.

 

Anti dumping over aluminium fietsframes en voorvorken is volgens mij ook afhankelijk van afwerking waarin ze geleverd worden. Ruw (dus zonder finish) is bij mijn weten zonder anti-dump.

Loont de moeite dit goed na te vragen. Heeft mij een aantal jaren geleden een hoop geld gespaard bij de invoer van ongelakte aluminium vorken uit China.

Link naar reactie
  • 0

Beste forum-leden,

 

Bedankt voor alle reacties!

 

Ik denk zelf ook dat er geen anti dumping zit op de invoer van fietsonderdelen zolang het niet gaat over meer dan 300 items per maand (een aantal dat ik zeker niet zal halen, het gaat slechts over een 50 items per stuk per jaar, dus volume ligt veel lager). Het lijkt mij ook dat er geen assemblage mag zijn alvorens te verkopen om geen anti dumping te moeten betalen, wat ook niet het geval zal zijn. Wat echter wel is, is dat er pakketten verkocht worden met alle onderdelen in voor 1 fiets. De koper zal dan zelf zijn eigen fiets assembleren (is net het leuke aan fixed gear fietsen). Zou dit een invloed kunnen hebben op de anti dumping regels? Ik zou namelijk wel pakketten verkopen waardoor de klant zijn eigen fiets volledig kan assembleren.

 

Is het verder mogelijk om de exacte richtlijnen op papier te verkrijgen van een bepaalde instantie? Zodanig dat ik niet voor verrassing kom te staan wanneer mijn producten aankomen en ik een flinke rekening aankrijg die ik niet kan betwisten.

 

Gr

Dieter

 

Link naar reactie
  • 0

Is het verder mogelijk om de exacte richtlijnen op papier te verkrijgen van een bepaalde instantie? Zodanig dat ik niet voor verrassing kom te staan wanneer mijn producten aankomen en ik een flinke rekening aankrijg die ik niet kan betwisten.

 

Een eventuele antidumpingheffing is (net als de "normale" invoerrechten" gekoppeld aan de goederencode. Dat zijn vaste bedragen dus als er onenigheid mis met de douane over het te betalen bedrag wordt dat (v.w.b. deze discussie) veroorzaakt door een verschil van mening over de gebruikte goederencode (code voor en fiets versus code voor fietsonderdelen). Als je niet voor verassingen wilt komen staan zul je zelf de juiste goederencode moeten bepalen en daarvoor zijn inderdaad richtlijnen.

 

Deze staan hier toegelicht, met wat voorbeelden over fietsen/onderdelen. Verder is het van belang om eventuele aantekeningen/toelichtingen op de goederencodes door te lezen, deze zijn te vinden op gebruikstarief.douane.nl

Link naar reactie
  • 0

@ BJM: bedankt voor je reactie!

Als ik het goed begrijp hangt alles van de gebruikte goederencode af, ongeacht dat ik de onderdelen nadien verkoop als pakket zodat de klant zelf zijn fiets kan assembleren, voer ik toch in onder de goederencode van fietsonderdelen (want dat is ook wat ik zal invoeren)

 

Kan je verder opnieuw de link met toelichting doorgeven? Ik krijg deze link niet geopend...

 

Gr

Dieter

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Het in 1 pakket verkopen van een fiets (in of niet in elkaar) is lastig uit te leggen als het zijn delen. Je importeert de delen met als doel ze te verkopen als 1 pakket, dit zal gezien worden als ontduiking. Zie de bijlage:

 

Deze post omvat eveneens niet-complete rijwielen die de essentiële kenmerken bezitten van complete rijwielen (algemene regel 2, onder a), voor de interpretatie van de gecombineerde nomenclatuur).

 

Een niet-compleet rijwiel, al dan niet geassembleerd, dient te worden ingedeeld onder post 8712 indien het bestaat uit een frame, een vork en ten minste twee van de volgende onderdelen:

 

- een paar wielen;

- een pedaalaandrijving (zie de toelichting op onderverdeling 8714 96 30);

- een stuureenheid (stuur en voorbouw daaronder begrepen);

- een remsysteem.

 

PS sourcery-service er zijn vele fiets onderdelen en jij pakt het enige met een anti dump code?! Is dat representatief? Ik heb als je goed hebt gelezen een voorbeeld gegeven zodat hij weet waar hij moeten zoeken om te zien of er bij bepaalde goederen een anti-dump van toepassing is.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

PS sourcery-service er zijn vele fiets onderdelen en jij pakt het enige met een anti dump code?! Is dat representatief? Ik heb als je goed hebt gelezen een voorbeeld gegeven zodat hij weet waar hij moeten zoeken om te zien of er bij bepaalde goederen een anti-dump van toepassing is.

 

Roy, excuses, je hebt gelijk. Ik had je reactie beter moeten lezen!

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Allen alvast bedankt voor de reacties, bleek zeer nuttige info te zijn!

 

Hierbij ook een update: Ondertussen ben ik in contact met de Belgische douane om meer info te verkrijgen over de in te voeren producten. Met name de vraag of mijn producten vallen onder de productcodes van losse fietsonderdelen of onder de productcodes van volledige fietsen hield mij nog steeds bezig, en heb ik ook voorgelegd aan de douane. Net 2 minuten geleden een antwoord gekregen. Het antwoord was identiek aan hetgene Blous op dit forum ook al plaatste. Wanneer ik alle onderdelen van een fiets ga importeren, gaat de douane dit ook als een volledige fiets beschouwen (en dus 48.5% anti-dumping rekenen in plaats van 0%). Ze verwezen mij nog wel verder naar het lokale douane-kantoor, maar met weinig kans op slagen, alle onderdelen van een fiets blijft aanzien worden als een volledige fiets.

 

Grootste probleem hierbij is dat deze verhoging in aankoopprijs het grootste gedeelte van mijn marge gaat doen verdwijnen. Met andere woorden, met anti-dumping heffing van 48.5% is het onmogelijk om mijn eigen onderneming te starten die kans heeft op slagen. Op basis van mijn financieel plan is het gewoon ondoenbaar om de initiële investeringen en vaste kosten te dekken met zo’n kleine marges.

 

Twee mogelijkheden blijven in deze situatie over. De eerste mogelijkheid is uiteraard het plan volledig laten varen. Alle voorbereidingen de vuilbak in en gewoon op zoek naar iets nieuws. De tweede mogelijkheid lijkt mij om op zoek te gaan naar een Europese groothandel die mij de producten kan leveren, opnieuw een financieel plan opstellen en nakijken of het dan wel realiseerbaar is. Probleem is hierbij echter dat het gaat om redelijk specifieke producten en dat ik geen enkele Europese groothandel ken die fietsonderdelen levert. Kan iemand mij hierbij helpen met eventueel een goed adresje of andere raad?

 

Alvast bedankt!

 

Gr

Dieter

 

Link naar reactie
  • 0

Een niet-compleet rijwiel, al dan niet geassembleerd, dient te worden ingedeeld onder post 8712 indien het bestaat uit een frame, een vork en ten minste twee van de volgende onderdelen: [...]

Het hoeft niet per se een groothandel te zijn. Hier zie ik namelijk nog meer mogelijkheden: de frames betrekken bij een Europese (fietsen)fabriek of ze zelf in kleinere series laten produceren door een bedrijf in de kleinmetaal.

Link naar reactie
  • 0

 

@ Ward: Kan inderdaad ook, dan wordt het enkel redelijk duur aan vervoerskosten om mijn kleine hoeveelheid andere onderdelen nog te gaan importeren, ik zit nu al met een potentieel order dat eigenlijk (te) klein is in verhouding met de vervoerskosten.

 

Verder is het moeilijk om frames te laten maken, de verkoopprijs zou niet hoger dan 100€ per frame mogen liggen om de doelgroep te bereiken, denk je dat het haalbaar is frames te laten produceren onder bv 50€ per stuk?

 

Gr

Dieter

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Je kunt ook kijken of je met de met name genoemde fabrieken iets kunt uit China. Want de niet met name genoemde fabrieken hebben deze anti-dump maatregel.

 

Verder kun je natuurlijk ook eens kijken of er buiten China niet een leverancier zit waar je iets mee kunt?!

 

Kijken of een deel van je idee bij te stellen nog levensvatbaar is. Bijvoorbeeld geen frames aanbieden.

 

In iedergeval succes!

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

 

Enkel onderdelen aanbieden zonder frames is onmogelijk, aangezien de frames eigenlijk het belangrijkste onderdeel zijn, zeker bij fixed gear fietsen. Ook het combineren van verschillende leveranciers lijkt me niet optimaal, alle onderdelen moeten perfect passen om een volledige fiets te vormen, enkele mm verschil kan al problemen opleveren...

 

Ondertussen nog bericht gehad van een lokaal douanekantoor dat ik kan proberen om een vergunning voor bijzondere bestemming aan te vragen. Dit zou echter betekenen dat ik nu al een onderneming moet oprichten (want de vergunning zou op naam van de onderneming moeten staan) en pas een maand later weet of ik deze vergunning al dan niet zou krijgen. De kans is overigens erg klein dat ik dit zou krijgen. Indien de vergunning niet toegekend wordt, zit ik met een pas opgerichte onderneming, die verder geen enkele activiteit meer gaat uitvoeren aangezien de aankoop van producten te duur wordt.

 

Ik ga voorlopig proberen om op zoek te gaan naar een groothandel/leverancier/importeur in Europa, zo blijf ik gespaard van een groot deel van de adminstratieve taken in verband met import. Tips over groothandels/leverancier/importeurs zijn steeds welkom.

 

Gr

Dieter

Link naar reactie
  • 0

Ik het verkeerd voorhebben maar zit je met je bedrijfsconcept niet een beetje in het vaarwater van de kleine hippe framebouwers? (achielle, jaegher,...)

 

Mogelijk kan je opleiding volgen om zelf frames te leren maken? En dan de rest van de onderdelen aankopen.

 

Het feit dat je focust op fixed maakt zelfbouw toch wat eenvoudiger.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

@ Mathias: Niet echt, het frame is belangrijk in fixed gear fietsen, maar voor de doelgroep die ik wil bereiken zijn deze prijzen veel te hoog, frames zouden verkocht worden voor een prijs van ongeveer 100€. Het is ook zeker niet mijn doel om zelf frames te gaan bouwen. Probleem is echter wel dat alles staat of valt met de juiste producten en vooral de juiste kleuren (zie bijlage), en die kan ik momenteel niet vinden bij een producent of importeur in Europa.

 

Gr

Dieter

Frame.thumb.png.a551f75ed34ffa13edccac40bef64689.png

Link naar reactie
  • 0

Juiste kleuren zou toch moeten haalbaar zijn denk ik?

 

Eens advies en prijzen opvragen bij een lakkerij in de buurt: poederlak, natlak, eventueel zelfs andere metaalbehandelingen zoals elektrolitisch verzinken of chromeren.

 

Fixed zijn eenvoudige fietsen maar iedereen wil er toch zijn persoonlijke touch aangeven dacht ik? (heb er zelf geen). Goedkoop lijkt mij hier minder een koopargument.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, juiste kleuren zouden inderdaad mogelijk moeten zijn bij een plaatselijke lakkerij. Echter kan ik dan nog steeds niet de frames uit China laten komen, frames en wielset en andere onderdelen samen worden nog steeds als een volledige fiets aanzien, waardoor er nog steeds anti-dumping op zit.

 

De persoonlijke touch zit vaak enkel in de kleur-combinatie bij fixed gear fietsen. Diegenen die echt een volledige custom fiets willen, gaan vaak op zoek naar onderdelen van oude koersfietsen en andere exclusieve onderdelen, en betalen daar inderdaad vaak veel geld voor. Mijn doelgroep richt zich echter meer op jongeren die ook fixed gear willen rijden maar niet de mogelijkheden hebben om een hoog bedrag te spenderen aan deze fiets (is ook geen fiets die geschikt is om dagdagelijks te gebruiken, kan dus meestal enkel als 2de fiets). Zelfs met een beperkt budget ( 3 à 400 euro) zijn er echt wel leuke fietsen te maken, hier zou ik mij dan ook op willen richten , maar dan moet ik mijn onderdelen natuurlijk wel kunnen inkopen tegen een prijs die toelaat om ze ook daadwerkelijk voor een beperkte prijs terug te verkopen.

 

Gr

Dieter

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik plan om zelf op kortere termijn een webshop te beginnen voor de verkoop van fietsonderdelen.

Met dit handige stappenplan kom je te weten met welke regels je rekening moet houden als je een webshop wilt starten.

 

Groet,

Winod

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, juiste kleuren zouden inderdaad mogelijk moeten zijn bij een plaatselijke lakkerij. Echter kan ik dan nog steeds niet de frames uit China laten komen, frames en wielset en andere onderdelen samen worden nog steeds als een volledige fiets aanzien, waardoor er nog steeds anti-dumping op zit.

 

Dit opent toch weer wat nieuwe mogelijkheden. De onderdelen zijn alleen een "complete fiets" als ze niet na de invoer nog een bewerking moeten ondergaan. Het handboek douane noemt als voorbeeld gaten boren of slijpen. Er is dan geen sprake meer van alleen maar "monteren". Ik kan me voorstellen dat "lakken" ook zo gezien kan worden. In dat geval worden de onderdelen als "delen" aangegeven. Om hier definitief uitsluitsel over te krijgen zou je bij de douane een Bindende Tariefinlichting aan kunnen vragen.

Link naar reactie
  • 0

Beste forum-leden,

 

Even een kleine update: het plan om de fietsen te importeren vanuit China lijkt financieel en administratief gezien een veel te grote opgave te worden. Daarom heb ik ondertussen contact gezocht met Europese leveranciers. Ook dit blijkt zeer moeilijk te zijn aangezien zo goed als alle leveranciers niet de juiste producten kunnen leveren (in kleur, aanbod, hoeveelheid, prijs,...).

 

Er is echter 1 leverancier die mij wel volledig zou kunnen bevoorraden. De leverancier heeft vanaf een bepaalde hoeveelheid de mogelijkheid om (volledige) fietsen te laten produceren onder een eigen merk. Dit spreekt mij natuurlijk enorm aan, niet alleen kan ik zo alle benodigde kleuren en onderdelen kiezen, maar dit wordt dan ook nog eens gedaan onder mijn eigen merknaam, en dit alles tegen een zeer interessante aankoopprijs! Zoals wel te verwachten was, hangt hier ook 1 groot nadeel aan: de hoeveelheid... Per fiets (of fietskleur aangezien de fietsen qua opbouw redelijk identiek zijn) is er een MOQ van 50 stuks. Aangezien ik minimaal 6 kleuren zou moeten hebben om een aanbod te hebben dat ruim genoeg is voor mijn klanten, betekent dit dat ik minstens 300 fietsen zou moeten aankopen. Dit is meer dan 10 keer meer dan het initiële plan om te starten met 25 à 30 fietsen (en dus ook de investering gaat met een veelvoud van het initiële bedrag omhoog). Ik geloof nog steeds heel erg in het concept/product, maar dit is toch wel even serieus groter dan ik in gedachten had. Vandaar dus ook enkele bijkomende vragen:

 

-Bestaan er modellen, sectorstatistieken,... die een leidraad kunnen vormen om een verkoop te schatten in het ondernemingsplan (ik wil zeker 300 fietsen aankopen als ik redelijk zeker ben dat ik ze ook weer snel terug verkocht krijg) ?

-Is het een goed idee om nu al andere verkopers van mijn eigen merk op te zetten, om toch zeker een bepaalde verkoop te halen? De verkoop in Europa zou door mij gedaan worden via webshop. Is het dan mogelijk om in bijvoorbeeld Amerika een online verkoper te vragen om ook mijn merk te gaan verkopen en zo meer verkoop te genereren?

-Nog andere mogelijkheden/oplossingen om de stap naar zo’n grote aankoop te vergemakkelijken?

 

Alvast bedankt,

 

Gr

Dieter

 

Link naar reactie
  • 0
dus een leuke maas in de belastingwet.

Voor zover mij bekend geen maas in de wet, maar een kwestie van importheffingfraude met hulp en medeweten van de Chinese fabrikant en -overheid.

 

De goederen worden geproduceerd in China, maar worden in Taiwan herverpakt en voorzien van nieuwe (dus vervalste!) vrachtbrieven, facturen en oorsprong-certificaten

 

Zolang je onder de radar blijft gaat het goed. Zodra een concurrent er lucht van krijg en de FIOD belt, heb je een probleem.De FIOD trad in 2015 oa hard op tegen importeurs van zonnnepanelen.

 

Mijn advies: ik zou het niet op die manier doen...

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.