Jump to content
DVL123
Verberg

Import fietsonderdelen uit China [anti-dumping tarief douane]

Beste forum-leden,

 

Ik plan om zelf op kortere termijn een webshop te beginnen voor de verkoop van fietsonderdelen. Meer bepaald gaat het over onderdelen voor fixed gear fietsen. Ik heb een, op het eerste zicht, betrouwbare producent gevonden in China (verificatie komt nadien, even persoon langs sturen om zeker te zijn). Nu zit ik echter verschrikkelijk in de knoop wat betreft de kosten die ik in rekening moet brengen bij de import. Het gaat enkel over fietsonderdelen die ook als onderdelen verkocht zullen worden op de webshop, er komt geen assemblage aan te pas voor de verdere doorverkoop. Een schatting is dat het om ongeveer 50 stuks per fietsonderdeel per jaar zal gaan. Alle onderdelen die nodig zijn voor een fiets zullen geimporteerd worden (frame, wielset, pedaal, ketting, stuur, zadel, rem, remkabels,...). Ik heb ondertussen gevonden dat de invoerrechten 4.70% bedragen (percentage in België, is normaal identiek voor heel Europa). Deze invoerrechten komen bovenop de douanewaarde (dus prijs van de goederen + vervoerskosten). Verder zijn er ook nog de anti-dumping maatregelen en hier loop ik pas echt vast. Heeft iemand hier meer ervaring mee? Ik heb al enkele malen gelezen dat er een anti-dumping tarief van 48.5% geldt, ik vind hier echter niets van terug op de EU-website wanneer ik de producten opzoek op basis van TARIC-code.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties

 

Gr

Dieter

 

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Dit is absoluut geen maas in de wet!!!! Ik sluit mij volledig aan bij Norbert. Het zonnen panelen "dossier" heeft zeer duidelijk aangetoond dat de douane hier keihard tegen op treed. Ook al zou je de juiste oorsprongsbescheiden hebben dan nog heeft de douane mogelijkheden om na te heffen.

 

Ook mijn advies is begin hier niet aan want de consequenties kunnen nog wel eens lelijk tegenvallen!


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 25-3-2015 om 13:15, DVL123 zei:

Beste forum-leden,

 

Even een kleine update: het plan om de fietsen te importeren vanuit China lijkt financieel en administratief gezien een veel te grote opgave te worden. Daarom heb ik ondertussen contact gezocht met Europese leveranciers. Ook dit blijkt zeer moeilijk te zijn aangezien zo goed als alle leveranciers niet de juiste producten kunnen leveren (in kleur, aanbod, hoeveelheid, prijs,...).

 

Er is echter 1 leverancier die mij wel volledig zou kunnen bevoorraden. De leverancier heeft vanaf een bepaalde hoeveelheid de mogelijkheid om (volledige) fietsen te laten produceren onder een eigen merk. Dit spreekt mij natuurlijk enorm aan, niet alleen kan ik zo alle benodigde kleuren en onderdelen kiezen, maar dit wordt dan ook nog eens gedaan onder mijn eigen merknaam, en dit alles tegen een zeer interessante aankoopprijs! Zoals wel te verwachten was, hangt hier ook 1 groot nadeel aan: de hoeveelheid... Per fiets (of fietskleur aangezien de fietsen qua opbouw redelijk identiek zijn) is er een MOQ van 50 stuks. Aangezien ik minimaal 6 kleuren zou moeten hebben om een aanbod te hebben dat ruim genoeg is voor mijn klanten, betekent dit dat ik minstens 300 fietsen zou moeten aankopen. Dit is meer dan 10 keer meer dan het initiële plan om te starten met 25 à 30 fietsen (en dus ook de investering gaat met een veelvoud van het initiële bedrag omhoog). Ik geloof nog steeds heel erg in het concept/product, maar dit is toch wel even serieus groter dan ik in gedachten had. Vandaar dus ook enkele bijkomende vragen:

 

-Bestaan er modellen, sectorstatistieken,... die een leidraad kunnen vormen om een verkoop te schatten in het ondernemingsplan (ik wil zeker 300 fietsen aankopen als ik redelijk zeker ben dat ik ze ook weer snel terug verkocht krijg) ?

-Is het een goed idee om nu al andere verkopers van mijn eigen merk op te zetten, om toch zeker een bepaalde verkoop te halen? De verkoop in Europa zou door mij gedaan worden via webshop. Is het dan mogelijk om in bijvoorbeeld Amerika een online verkoper te vragen om ook mijn merk te gaan verkopen en zo meer verkoop te genereren?

-Nog andere mogelijkheden/oplossingen om de stap naar zo’n grote aankoop te vergemakkelijken?

 

Alvast bedankt,

 

Gr

Dieter

 

Hallo Dieter,

 

 

Ik loop tegen precies de zelfde probleem op als jou een aantal jaar geleden. ik wil namelijk luxe oma fietsen importeren.

 

Misschien toch proberen via de leverancier die jij gevonden hebt. zou jij die willen delen.

 

 

Alvast bedankt

 

 

MVG

Adil

Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste Adil,

 

Dit topic is dermate oud, irrelevant en achterhaald, bovendien: de vraagsteller heeft dit forum al jaren niet meer bezocht. Daarom is dit topic gesloten, maar je bent van harte welkom op HL. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 364 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept