Beste forumleden,

Ik zou graag advies/tips willen hoe om te gaan met onderstaande situatie.

Mijn opa heeft tientallen jaren vermogen aangehouden in een Liechtensteinse Stiftung om zo minder belasting te hoeven betalen aan de fiscus.

Mijn opa is overleden in 2004. Mijn vader was zijn enig erfgenaam en was op de hoogte van het bestaan van het buitenlands vermogen; de waarde is op dat moment € 1 miljoen.

Nu krijgt mijn vader het een beetje benauwd door de hoge boetes die op "zwart" geld staan en wil gebruik maken van de inkeerregeling. De waarde van het buitenlands vermogen is echter nog maar € 500.000 en de Stiftung zal waarschijnlijk binnenkort geliquideerd worden en dit bedrag zal dan worden uitgekeerd aan mijn vader.

Hij weet niet of het verstandig is om een belastingadviseur in te huren voor deze zaak omdat die waarschijnlijk toch niet veel kan betekenen. Wat zouden jullie bepleiten bij de inspecteur?

Over welke waarde zal de inspecteur erfbelasting/inkomstenbelasting willen heffen denken jullie?

Alvast bedankt,

Jan Merschen

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48826-inkeerregeling/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Jan,

HL is een forum voor ondernemers. Die focus bewaken we streng.

Uw vraag past niet in ons kader, zodat ik het topic sluit.

Tip, een goede fiscalist die thuis is in deze materie (nb. niet ik) kan weldegelijk van nut zijn bij onderhandelingen over een compromis.

Succes en groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48826-inkeerregeling/#findComment-489860
Delen op andere sites

• 0

Mod toelichting in verband met diverse modsmeldingen: de forumnaam van TS is zo te zien fictief.

Desalnietemin dank voor de meldingen: indien de forum naam de echte naam van TS was hadden we dit inderdaad geanonimiseerd.

De moderatoren zetten wel vraagtekens bij deze en eerdere reacties van deze poster (onder 4 verschillende accounts), dit wordt nader onderzocht

EDIT: deze meneer is een student "Tax law" aan de universiteit van Tilburg. Naam bij de moderatoren bekend. De vragen zijn (helaas) huiswerkvragen. De betreffende accounts zullen worden geblokkeerd

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48826-inkeerregeling/#findComment-489861
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar