• 0

Software over de hele wereld verkopen, vragen mbt afdracht BTW

Op dit moment ben ik een software tooltje aan het ontwikkelen, wat ik tegen betaling aan wil bieden via mijn website. Tot nu toe was ik vooral bezig met het technische gedeelte, nu het tooltje richting de final release gaat, wordt het tijd om me ook eens met het zakelijke gedeelte bezig te gaan houden. De bedoeling is dat de gebruiker na een proefperiode van 14 dagen, een licentie koopt (20 tot 30 euro), dat via mail wordt toegezonden.

 

Vanaf 1 Januari 2015 is het de bedoeling dat de btw afdracht in het land van de verkoper plaats vindt:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

 

Dus dat betekend dat je in alle landen waar je je software verkoopt btw aangifte moet doen. Dacht dat dit kabinet het juist makkelijker wilde maken voor ondernemers.

 

Voor de landen in de EU kun je van MOSS gebruik maken:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/eu_btw_melding_doen_met_moss

 

Maar hoe zit het dan in landen buiten de EU? Ik verwacht dat veel gebruikers in Amerika zitten, moet ik daar dan ook aangifte gaan doen?

 

Eerst was mijn idee om gewoon een paypal button op mijn website te maken. Maar bij nader inzien, is het toch beter om een e-commerce oplossing te gebruiken. http://www.avangate.com/

spreekt me wel aan (ook omdat het hoofdkantoor in Nederland zit) en kost een paar euro per transactie (een paypal transactie kost ook geld).

 

Mijn bedoeling is om eerst te kijken of het gaat lopen (weet niet zo goed, wat ik aan verkopen kan verwachten) en aan de hand daarvan verdere stappen ondernemen.

 

Wat voor gegevens moet ik vanaf het begin bijhouden? De e-commerce oplossing zal berekenen hoeveel BTW er afgedragen dient te worden, is het voldoende dit in een Excel sheet bij te houden? Als de verkopen toe nemen, kan ik dan altijd kijken of een boekhoud pakket nodig is?

 

En wat is jullie verdere advies?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar hoe zit het dan in landen buiten de EU? Ik verwacht dat veel gebruikers in Amerika zitten, moet ik daar dan ook aangifte gaan doen?

 

Waarschijnlijk niet (want meestal kennen zij daar geen 'BTW' of 'salestax' of dergelijke), maar dat moet je in desbetreffende land navragen.

Je hebt soms een kamer van koophandel (internationaal) waar je misschien meer te weten kan komen over deze onderwerpen. Met een soort 'handelsmissie'.

Link naar reactie
  • 0

BTW in het land van de koper geldt volgens mij alleen voor elektronische diensten, maar in hoeverre is software een elektronische dienst? Dat is mij nog steeds niet duidelijk.

 

BD zegt dat elektronsiche diensten "diensten [zijn] die over het internet of een digitaal netwerk worden geleverd. Ze zijn grotendeels geautomatiseerd en kunnen niet zonder informatietechnologie worden geleverd. Voorbeelden: onlineverkeersinformatie en -weerberichten, onlinedagbladen en –tijdschriften, onlinegegevensopslag, toegang tot of downloaden van software."

 

Ik lees dat als volgt: als ik jou laat betalen voor toegang tot een website waar je software kunt downloaden (het downloaden is de dienst), dan valt dat onder de nieuwe regels. De software zelf zou daar dan niet onder vallen?

 

Maar elders zegt de BD dat een elektronische dienst onder andere ook het "bouwen en onderhouden van websites en software" is. Terwijl die dienst niet over het internet wordt geleverd. Software wordt (meestal?) in-house ontwikkeld, het is alleen het product dat digitaal wordt geleverd.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

BTW in het land van de koper geldt volgens mij alleen voor elektronische diensten, maar in hoeverre is software een elektronische dienst? Dat is mij nog steeds niet duidelijk.

 

BD zegt dat elektronsiche diensten "diensten [zijn] die over het internet of een digitaal netwerk worden geleverd. Ze zijn grotendeels geautomatiseerd en kunnen niet zonder informatietechnologie worden geleverd. Voorbeelden: onlineverkeersinformatie en -weerberichten, onlinedagbladen en –tijdschriften, onlinegegevensopslag, toegang tot of downloaden van software."

 

Ik lees dat als volgt: als ik jou laat betalen voor toegang tot een website waar je software kunt downloaden (het downloaden is de dienst), dan valt dat onder de nieuwe regels. De software zelf zou daar dan niet onder vallen?

 

Maar elders zegt de BD dat een elektronische dienst onder andere ook het "bouwen en onderhouden van websites en software" is. Terwijl die dienst niet over het internet wordt geleverd. Software wordt (meestal?) in-house ontwikkeld, het is alleen het product dat digitaal wordt geleverd.

 

Waarom zou je onderscheid maken tussen het downloaden van software en downloaden van een elektronisch tijdschrift of een film? Het is m.i. totaal niet interessant dat software in-house wordt ontwikkeld, een film wordt in een studio gemaakt, boeken op zolderkamers geschreven etcetera.

 

Terug naar de basis, als het geen levering van goederen betreft (lichamelijke zaken incl. enige uitzondering zoals electriciteit e.d.) is het levering van een dienst. Software, films etc. geleverd op DVD/CD/stick zijn goederen, on-line geleverd niet, dus diensten.

Link naar reactie
  • 0

Software, films etc. geleverd op DVD/CD/stick zijn goederen, on-line geleverd niet, dus diensten.

Bert, je hebt veel meer verstand van dit ontwerp dan ik, maar dit klinkt me erg vreemd in de oren.

Alleen de drager is anders en dan gaat het opeens van een goed naar een dienst?

 

Vroeger liep iedereen met floppy's en CDs rond, tegenwoordig staat alles in 'de Cloud' en heeft je laptop niet eens een CDreader meer. Dat lijkt me meer een technische ontwikkeling. Maar de software is nog precies hetzelfde object.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

ach zo raar is dat niet hoor.. Hans.. de "verschijningsvorm" of het gebruiksdoel is wel vaker van invloed op het btw tarief. kijk bijv maar is naar water.

 

BTW is complex (geworden) in de loop der jaren en er word naar meer dan 1 factor gekeken om het tarief te beinvloeden.

Om maar een gekke uitspraak te doen zou het mij niet verbazen als over een flink aantal jaren bepaalde software onder het verlaagde btw tarief gaat vallen omdat het dan als basis behoefte word gezien. Net zoals fietsenmakers en kappers al een keer van laag naar hoog tarief of omgekeerd zijn gewisseld omdat het soms word uitgelegd als luxe dienst en soms als basis dienst

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens artikel 7, lid 2 a), (pagina 90) van de toelichting valt onder “langs elektronische weg verrichte diensten” wel degelijk:

De levering van gedigitaliseerde producten in het algemeen, daaronder begrepen software en wijzigingen of bijwerkingen van software.

 

Het leveren van cd-roms e.d. valt (artikel 7, lid 3 d) daar niet onder. Maar de software zelf (zoals ik het lees) dus wel.

 

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst heeft een tooltje voor het bepalen hoe je per situatie (goederen/diensten, EU/niet EU, ondernemer/particulier) omgaat met de BTW.

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/diensten_in_uit_het_buitenland

Atinoz is de partij achter ondermeer de volgende concepten:

www.kpg7.nl (online boekhouden voor ondernemers ZZPers en MKB)

www.NomNom.eu (social media concept: je babynamen lijstje online)

Link naar reactie
  • 0

Software, films etc. geleverd op DVD/CD/stick zijn goederen, on-line geleverd niet, dus diensten.

Alleen de drager is anders en dan gaat het opeens van een goed naar een dienst?

 

Inderdaad. Als je software levert op CD-rom o.i.d. lever je een CD-ROM en dus een goed. Geheel in overstemming met het aangehaalde artikel 7 lid 3 en artikel 14 en 24 van de Europese BTW richtlijn. Een bespeelde CD-ROM/DVD heeft zelfs een eigen goederencode tbv handelsstatistiek en ICP opgaves.

 

 

Edit: Roel, water = niet een heel goed voorbeeld. Dit gaat over verschillende BTW tarieven voor hetzelfde goed, niet over de verschijningsvorm of dat water als goed of een dienst beschouwd moet worden (overduidelijk een goed).

 

Link naar reactie
  • 0

Edit: Roel, water = niet een heel goed voorbeeld. Dit over verschillende BTW tarieven voor hetzelfde goed, niet over de verschijningsvorm of dat water als goed of een dienst beschouwd moet worden (overduidelijk een goed).

 

mijn doel was ook niet het verschil tussen goed en dienst aan te duiden of duidelijker te maken, maar meer in het algemeen dat de btw wetgeving wel meer (soms wat aparte) afwijkingen bevat waar nagenoeg hetzelfde goed (of dienst) toch anders behandeld kan worden als de omstandigheden net even anders zijn..

Link naar reactie
  • 0

@Roel, duidelijk. Op de meeste regels zijn uitzonderingen en afwijkingen :). Al vind ik het verschil tussen software op CD of als download niet echt een afwijking van de bestaande regels. Ik kan me wel voorstellen dat iemand (terecht) opmerkt dat de software zoals die uiteindelijk bij de gebruiker "draait" hetzelfde is, maar een fysieke levering vereist toch ook verpakking/postzegels/verzending/transport enzovoorts. Afwijking hierop is electriciteit, wat in in de BTW wetgeving al apart behandeld wordt. Als er is douanetechnisch nog wel discussie of wanneer je stroom levert over de grens er sprake is van export of import....

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

Maar even terug naar mijn vraag, kan ik gewoon beginnen met verkopen (dan natuurlijk wel alles registreren)? En als het gaat lopen kijken wat ik ga doen mbt de belastingen.

En als ik de verkopen via een e-commerce bedrijf (bijv. http://www.avangate.com/) laat lopen. Wat voor dingen worden er dan geregeld en wat moet ik zelf doen?

 

Op dit moment doe ik dit naast mijn baan, dus de tijd die ik er in kan stoppen is beperkt. Van die tijd wil ik natuurlijk zoveel mogelijk tijd stoppen in het (door) ontwikkelen van de software.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.