• 0

Bedrijfsstrategie eigen ontwerpen en producten

Goedenavond,

 

Zelf heb ik een bedrijf die constructies ontwerpt, ontwikkeld, bouwt en plaatst met geïntegreerde zonnepanelen. Als ik dit zelf plaats, is de merknaam MORRENsolar. het is in principe ook mijn ontwerp. Nu komt het ook wel eens voor dat ik dat voor een ander doe. Dan ben ik geen hoofdaannemer, maar onderaannemer. De merknaam MORRENsolar staat er dan niet op, maar ik heb dan wel alle verantwoording rondom het project. Hierdoor worden mijn ontwerpen eigenlijk niet van mijn merknaam voorzien. In de toekomst zou ik dat graag anders zien, maar ik weet niet hoe ik dat in een vat moet gieten en of er in dit soort situaties een standaard format is.

 

Graag advies.

MORRENsolar_carport_zonnepanelen_maatwerk_op_maat_1.thumb.jpg.308c0b9932d3a1eae80ea5f4d262740e.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet voor een ander gaan werken, is dat een optie? Of toch, ook al werk je via (niet voor) een ander, je merknaam er aan verbinden?

 

Waar bestaat het overigens uit, een sticker oid?

 

Hallo Jeroen,

 

Dat weet ik nog niet. Nu worden er producten en ontwerpen van mij door mij ergens neergezet onder het label van iemand anders, omdat iemand anders de hoofdaannemer is van die klus. Die hoofdaannemers schermen dan ook met het idee dat het hun ontwikkeling is. Daar heb ik moeite mee, maar ik weet ook niet hoe ik dat in een goed vat moet gieten.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond erik1975,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Mooi product. Logische doch innovatieve integratie.

 

Je spreekt over een merknaam. Wat of waar is precies geregistreerd, of bedoel je een handelsnaam? Ik vind namelijk zo snel niks in het Merkenregister. Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) is de officiële instantie in de Benelux voor de registratie van merken en modellen.

 

Idealiter zou je een handelsnaam geregistreerd hebben als woordmerk (of beeldmerk) of een ontwerp als model. Je kunt dan bijvoorbeeld geauthoriseerde merknaaminstallateurs aanwijzen, een landelijk dekkend netwerk opbouwen en producten onder licentie verkopen. Dan kunnen wederverkopers pronken met deze status zonder zich jouw werk toe te eigenen of kunnen zij jou daar netjes voor betalen.

 

Misschien valt er daarmee ook nog wel meer op technisch gebied te beschermen, voer voor een expert.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo erik1975,

 

Je geeft aan dat je als onderaannemer alle verantwoording draagt. Dat is natuurlijk zo voor het werk dat je als onderaannemer aanneemt. Je opdrachtgever draagt de verantwoording voor hetgeen hij jouw opdraagt richting de eindklant. In die zin verschuiven de verantwoordelijkheden zich.

 

Waarom wil je je constructie-ideen beschermen ? Wat is er zo bijzonder aan ? Het lijkt me niet erg bijzonder en apart. Als je dit al wilt beschermen zul je te maken krijgen met hoge kosten. Ik denk dat je beter je tijd en energie kunt stoppen in het efficient produceren tegen zo laag mogelijke kosten en daar

juist je kracht laten zien.

 

P.s. wij leveren ook zonnestroomsystemen. Mocht ik eens met aparte constructies te maken krijgen weet ik waar ik moet zoeken :)

 

Groet, Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat is er op tegen om al je metalen constructies/producten te voorzien van een (metalen) plaatje met daarop de gegevens als ordernummer - ID-nummer/productnummer en natuurlijk je merknaam en contactgegevens?

 

 

 

Dat vind ik een goed idee! bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.