• 0

Hoe Bijstand-kracht laten participeren ?

Wil een bedrijfsactiviteit (waarschijnlijk in vof-vorm) starten met een partner.

Zoals jullie weten gaat de kost voor de baten, dus we verwachten dit jaar wel al inkomsten van die nieuwe activiteit maar vergelijkbaar aan de kosten, dus van de nieuwe bedrijfsactiviteit kunnen we in 2015 nog niet eten.

Maar die partner zit in de bijstand en kan die uitkering niet missen.

Is er een mogelijkheid om de bijstander toch te laten participeren in de nieuwe activiteit ? bv door hem een soort inkoop-recht te geven wat hij in 2016 kan verzilveren.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me niet juist om iemand die een uitkering heeft, toch mee te laten werken.

Volgens mij is het nergens verboden om aan dingen mee te helpen als je in de bijstand zit.

Je mag actief zijn in een medezeggenschapsraad, een VvE, je mag de website voor een school maken,

de administratie voor een vereniging doen etc etc..

hij/zij mag alleen geen inkomsten hebben.

En dit forum gaat juist over ondernemerschap,

dus hoe kunnen we die persoon dit jaar gratis laten meewerken aan een stukje ondernemerschap

en volgend jaar de beloning uitgesteld geven.

Dat lijkt me alleen maar beter voor de bv-Nederland dan zo'n iemand thuis Thetris laten spelen.

Maar goed, vooralsnog lijkt mij er niets onwettigs aan.

 

Link naar reactie
  • -1

Ik denk dat een uitgestelde beloning ook een beloning is, toch?

Klopt.

Als je in je bijstandstijd werkt aan een ondernemingsplan en marktonderzoek doet -wat allemaal geen probleem is als je in de bijstand zit- en je gaat volgend jaar je eigen bedrijf starten (dus aandeelhouder of vennoot worden) dan is het idd een uitgestelde beloning van al dat werk.

De vraag is alleen hoe je dat zou moeten doen met een bedrijf wat nu al bestaat en waarvan je volgend jaar mede-aandeelhouder of vennoot wilt worden.

 

Maar misschien is dit ook wel de oplossing.

Als het bestaande bedrijf de intentie aangeeft dat het de -volgende jaar nog op te richten bedrijf- bereid is over te nemen voor bedrag x mits voldaan is aan enkele voorwaarden, dan kan de bijstander dit jaar gaan werken aan zijn nieuwe in 2016 op te richten bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Johnny, je maakt misbruik (of beter gezegd: de ander maakt misbruik) van het vangnet wat er is voor mensen die al dan niet tijdelijk niet kunnen werken. Waarom zou de BV Nederland jouw partner moeten 'sponsoren'?

 

Zoals Christine al zegt: zorg voor wat startkapitaal, eventueel vanuit jouw bedrijf als je er zo in gelooft, en start zonder risico's op uitkeringsfraude.

Link naar reactie
  • 0

Johnny, je maakt misbruik (of beter gezegd: de ander maakt misbruik) van het vangnet wat er is voor mensen die al dan niet tijdelijk niet kunnen werken. Waarom zou de BV Nederland jouw partner moeten 'sponsoren'?

 

Dat is feitelijk onjuist.

Je kunt zonder problemen en met goedkeuring van de uitkerende instantie aan de voorbereiding van je onderneming (ondernemersplan, marktonderzoek, website voorbereiden, en andere voorbereidende zaken) beginnen.

En dat wordt als het goed is later -als je daadwerkelijk operationeel gaat worden financieel beloond met eigen inkomen en dan hoef je geen eerdere bijstand terug te betalen en dus is het GEEN misbruik.

En de bv-Nederland sponsored dat -net als deze forumsite- omdat we startende ondernemers graag helpen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, maar dit is de uitzondering op de regel. Je beschrijft een andere situatie - namelijk iemand die vanuit de bijstand met het zelfstandig ondernemerschap start. Daarvoor is een uitzondering gecreëerd. Echter, die is dus niet op andere situaties van toepassing en ik vind persoonlijk dat dat terecht is. En afwijkingen daarop kunnen dus wel degelijk als misbruik worden gezien en bestraft worden.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, maar dit is de uitzondering op de regel. Je beschrijft een andere situatie - namelijk iemand die vanuit de bijstand met het zelfstandig ondernemerschap start. Daarvoor is een uitzondering gecreëerd. Echter, die is dus niet op andere situaties van toepassing en ik vind persoonlijk dat dat terecht is. En afwijkingen daarop kunnen dus wel degelijk als misbruik worden gezien en bestraft worden.

Klopt, we zijn het eens. De vraag was dus feitelijk... hoe blijf je binnen die uitzonderingsregel.

 

Link naar reactie
  • 0
Hoe Bijstand-kracht laten participeren?

 

Zelf werkgever worden? Heb je deze richting al eens onderzocht bij UWV/Werkplein? Hiervoor bestaan enkele regelingen, afhankelijk van de achtergrond van wat je noemt de bijstander. Deze kan op een later moment firmant worden.

 

Elk van beide een andere hoofd- of bijbaan in loondienst zoeken of behouden voor een basisinkomen?

 

Studeren en stage?

 

Off topic: wat voor kwaliteiten heeft de beoogde vennoot om een onderneming mee te willen starten?

 

Op persoonlijke titel: je hebt een opvallende berichtengeschiedenis.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Highio

 

> Zelf werkgever worden? Heb je deze richting al eens onderzocht bij UWV/Werkplein?

> Hiervoor bestaan enkele regelingen, afhankelijk van de achtergrond van wat je noemt de bijstander.

> Deze kan op een later moment firmant worden.

 

Een regeling dat een Bijstander zelfstandig actief kan gaan worden is me bekend.

Maar de mogelijkheid dat hij later firmant kan worden was me niet bekend.

 

> Op persoonlijke titel: je hebt een opvallende berichtengeschiedenis.

Hoe bedoelu ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt, we zijn het eens. De vraag was dus feitelijk... hoe blijf je binnen die uitzonderingsregel.

Je gaf eerder aan dat je heel goed wist wat wel en niet met goedkeuring van de uitkerende instantie kon, dit lijkt me nou ook typisch zo'n vraag om aan hen voor te leggen. Als je van hen de goedkeuring krijgt, ben je rond, lijkt me?

 

Als ik de tv-programma's van Teun van der Keuken mag geloven, mag je al niet eens op je kleinkinderen oppassen als je in de bijstand zit, dus ik heb de indruk dat de regels strenger toegepast worden dan menigeen denkt. En menigeen redelijk vindt.

 

Dit raakt natuurlijk een beetje aan de basisinkomen-discussie. Als iedereen nou náást zijn bijstandsuitkering een onderneming op mag zetten zonder gekort te worden, zijn er een hoop mensen laaiend enthousiast, en de mensen die vrezen het te moeten betalen, iets minder.

 

Als iemand drie dagen in de week gaat meewerken in een onderneming, maar in het vennootschapscontract afspreekt geen enkele euro van de winst te ontvangen, omdat anders het recht op bijstand zou vervallen, zou ik dat misbruik van een voorziening vinden. Maar dat is mijn persoonlijke oordeel.

Ik zou er, denk ik nu, prima mee kunnen leven als je bijstandsuitkering doorloopt als je gaat ondernemen en gekort wordt als er winst gerealiseerd wordt. Dat biedt wel ruimte voor allerlei manipulatie, die je dan weer moet gaan reguleren en controleren, maar zo hou je weer mensen aan het werk, ofzo.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Klopt, we zijn het eens. De vraag was dus feitelijk... hoe blijf je binnen die uitzonderingsregel.

Je gaf eerder aan dat je heel goed wist wat wel en niet met goedkeuring van de uitkerende instantie kon, dit lijkt me nou ook typisch zo'n vraag om aan hen voor te leggen. Als je van hen de goedkeuring krijgt, ben je rond, lijkt me?

 

Even terug.

De vraag was NIET hoe kan ik bij vennoot de bijstandsuitkering en inkomen combineren. Dat is zondermeer niet de bedoeling. Inkomen, zelfs babysetten, hoort niet naast de bijstanduitkering.

Er is echter een uitzonderingsregel... de aankomende vennoot mag wel huiswerk doen als voorbereiding voor zijn toekomstige onderneming (daarbij is dus GEEN sprake van inkomen).

En dan was de vraag: Hoe kun je netjes ongelijk starten. Ik vandaag bv en de Bijstander/vennoot pas in 2016.

En een mogelijkheid die in deze discussie is ontstaan is.... ik start met firma-X vandaag en Bijstander gaat Firma-Y voorbereiden. En in 2016 gaat Firma-Y pas starten en kort daarna gaan Firma's-X&Y fuseren.

 

Link naar reactie
  • 0

Je zwalkt een beetje. In je openingspost ging het om "participeren in de nieuwe activiteit", daarna ga je dat afzwakken naar 'huiswerk doen voor zijn toekomstige onderneming'.

 

Ik krijg daarbij het idee dat een persoon met een bijstandsuitkering 'gewoon' mee gaat werken in de onderneming, maar dat je het aan de uitkeringsinstantie verkoopt als 'huiswerk voor een toekomstige onderneming', om zo de bijstandsuitkering niet in gevaar te laten brengen.

 

Los van wat je daar moreel/politiek over kan vinden, is het volgens mij een train heading for trouble. Tuurlijk gaat dat een keer uitkomen, en dan heeft de bijstander ineens een probleem en een dure rechtszaak. Vier maanden geleden meende je dat dit niet jouw pakkie-an is. Een ook dat mag je vinden. Maar als ik je toekomstige partner een tip mag geven: stem dit vooraf volledig schriftelijk af met de uitkeringsinstantie, want de bergen gezeik die je riskeert zijn onoverzienbaar.

Als je toekomstige compagnon zegt "ik heb het uitgezocht op een forum, als we het zus-en-zo doen, dan kan het", vraag je dan af waarom je het niet zelf uit bent gaan zoeken, aangezien je zelf veel meer belang hebt bij een correct antwoord van die vraag.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Je zwalkt een beetje. In je openingspost ging het om "participeren in de nieuwe activiteit", daarna ga je dat afzwakken naar 'huiswerk doen voor zijn toekomstige onderneming'.

Je hebt gelijk.

Als die partner niet in de bijstand zat, dan was hij meteen gaan participeren (maar had ook geen inkomen gekregen).

Dat participeren kan nu niet.

Dus dan is het een kwestie van.... wat kan nog wel...

En dit komt wellicht over als zwalken.

 

> Vier maanden geleden meende je dat dit niet jouw pakkie-an is.

Heel alert ;-)

Tja, toen ging het toevallig ook over Bijstanders

maar ik hoop wel dat het verschil tussen de situaties ook duidelijk is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.