• 0

Balansvraag i.v.m. gecrediteerde facturen

Dag allen,

 

Laat ik het kort houden, want er zullen op dit subforum nog heel wat vragen volgen deze periode :).

 

Creditfacturen

 

In 2014 heb ik twee facturen uitgeschreven naar particulieren, die ik in 2015 volledig heb gecrediteerd. Er is nimmer een betaling verricht, dus het is puur een administratief feit.

 

Balans

 

In mijn administratieprogramma staat het totaalbedrag van deze facturen inclusief btw per 31 december 2014 in de balans onder activa (categorie klanten).

 

Is mijn redenatie juist dat ik dit bedrag in de balans van het aangifteprogramma als 'Overige vorderingen' moet opgeven? Dus onder > activa > vorderingen > overige vorderingen?

De omschrijving van deze categorie vind ik namelijk verwarrend: 'kortlopende vorderingen op participanten...' etc..

 

Bij voorbaat dank,

Tommy the cat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Tommy,

 

Nee, het zijn per balansdatum nog gewoon debiteuren, dus daaronder vermelden.

 

Wel zou je eventueel aan de passiva kant alvast een schuld 'nog te facturen creditomzet' kunnen opnemen voor het bedrag excl. BTW. Dus onder de kortlopende schulden/overlopende passiva. Daarbij verwerk je de posten dan ook nog in de resultatenrekening 2014 zodat je winst in 2014 lager is.

 

Gr.

 

Daniel

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je reactie.

 

Nee, het zijn per balansdatum nog gewoon debiteuren, dus daaronder vermelden.

 

Begrijp ik goed dat je de categorie activa > vorderingen > vorderingen op handelsdebiteuren bedoelt?

 

Wel zou je eventueel aan de passiva kant alvast een schuld 'nog te facturen creditomzet' kunnen opnemen voor het bedrag excl. BTW. Dus onder de kortlopende schulden/overlopende passiva. Daarbij verwerk je de posten dan ook nog in de resultatenrekening 2014 zodat je winst in 2014 lager is.

 

Dit begrijp ik niet, althans niet goed genoeg om het uit te voeren. Mag ik uit de toevoeging 'eventueel' opmaken dat dit door de belastingdienst niet geëist wordt :)? Dat het puur een trucje is om de winst in 2014 lager te laten uitvallen, ipv in 2015?

Link naar reactie
  • 0

Als je in 2014 al wist dat de facturen niet betaald zouden worden en je hiervoor een creditnota zou maken is het wel correct om dit dan in je jaarcijfers van 2014 op te nemen zoals Daniel Cox aangeeft.

Als je op 31.12.2014 nog niet wist dat je ging crediteren kun je dit achterwege laten en de creditnota in 2015 boeken.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je van plan om de creditering al in 2014 te verwerken, kan je er ook voor kiezen om de creditnota's negatief te boeken op het openstaande saldo debiteuren, in plaats van deze als "schuld" op te nemen aan de passivakant. Aan deze wijze van verwerking zou ik de voorkeur geven als je toch van plan om de debet- en creditnota gelijktijdig met elkaar te verrekenen.

 

Overigens moet je de creditnota niet alleen voor interne administratieve doeleinden opmaken maar ook daadwerkelijk naar je afnemer sturen, zodat die afnemer alsnog de btw (van de debetnota) moet gaan terugbetalen aan de fiscus.

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Als je in 2014 al wist dat de facturen niet betaald zouden worden en je hiervoor een creditnota zou maken is het wel correct om dit dan in je jaarcijfers van 2014 op te nemen zoals Daniel Cox aangeeft.

Als je op 31.12.2014 nog niet wist dat je ging crediteren kun je dit achterwege laten en de creditnota in 2015 boeken.

 

In 2014 wist ik dat inderdaad nog niet. In 2015 heb ik de creditfacturen verstuurd en het administratieprogramma heeft dat dus ook in 2015 geboekt.

 

Als je van plan om de creditering al in 2014 te verwerken, kan je er ook voor kiezen om de creditnota's negatief te boeken op het openstaande saldo debiteuren, in plaats van deze als "schuld" op te nemen aan de passivakant. Aan deze wijze van verwerking zou ik de voorkeur geven als je toch van plan om de debet- en creditnota gelijktijdig met elkaar te verrekenen.

 

Overigens moet je de creditnota niet alleen voor interne administratieve doeleinden opmaken maar ook daadwerkelijk naar je afnemer sturen, zodat die afnemer alsnog de btw (van de debetnota) moet gaan terugbetalen aan de fiscus.

 

Groet,

Alex

 

Ik was niet van plan om de nota's in 2014 te crediteren. In 2015 zijn de creditnota's naar de cliënten gegaan.

 

Conclusie?

 

In deze omstandigheid is het juist om de openstaande facturen in 2014 in het belastingaangifteprogramma op te nemen als: activa > vorderingen > vorderingen op handelsdebiteuren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.