• 0

Eigenbouw machines voor eigen gebruik

Goedenavond,

 

Voor een nog op te zetten eigen bedrijf wil ik over meerdere machines beschikken. Sommige hiervan wil ik zelf ontwerpen en bouwen. Dit omdat ik geen groot startkapitaal heb, maar ook omdat ik sommige beschikbare machines niet vind voldoen en dit beter en veiliger kan. Daarnaast wil ik ervaring opdoen in dit soort techniek om te gebruiken bij een bedrijfsidee voor later.

 

Echter is mij nog veel onduidelijk over welke regels hier van toepassing zijn, zoals de Machine richtlijn.

 

Als ik het goed begrijp zit er qua regels geen verschil tussen een enkele zelfbouwmachine voor eigen gebruik, en machines in massa productie voor de verkoop aan bedrijven/particulieren volgens de Machine richtlijn?

Als eerste wil ik een CNC freesmachine maken, veiligheid is uiteraard belangrijk en ik wil ook dat mijn machine voldoet aan de essentiële veiligheids- en gezondheidseisen die in bijlage 1 van de Machine richtlijn worden benoemd. Deze zijn in veel gevallen niet heel specifiek, wel bestaan er geharmoniseerde normen, maar deze blijken dan weer niet verplicht te zijn, en als je ze wil inzien moet je eerst betalen. Een CNC freesmachine komt niet in bijlage 4 voor, wat moet en kan ik dan met deze geharmoniseerde normen?

 

Als een eigenbouw machine voldoet aan de eisen in bijlage 1, of wanneer ik meen dat hij hieraan voldoet. Moet ik zelf een technisch dossier en gebruiksaanwijzing schrijven en een EG verklaring opzetten, of verzorgen. Dan mag ik zelf de verplichte CE markering op mijn zelfbouw machine aanbrengen, zonder dat hier controle van buitenaf op is? Het lijkt mij allemaal een beetje onwerkelijk.

Wordt hier pas op gecontroleerd wanneer er bijvoorbeeld een ongeluk plaats vindt?

En wat heeft het gebruik van niet CE gekeurde onderdelen hier voor invloed op? Gezien hier weinig tot niet over gesproken wordt.

 

Het wordt zo wel mogelijk wel wat te uitgebreid, maar welke invloed hebben eigenbouw machines bij het afsluiten of het aanspraak maken op een arbeidsongeschiktheids verzekering. En wat als ik in de toekomst werknemers moet aannemen en zij tevens met eigenbouw machines moeten werken.

 

Ik ben er vrij zeker van dat ik bepaalde aspecten zowel onder- en overschat. Mocht iemand kennis of praktijk ervaring hebben met het doorlopen van zo'n traject dan zou ik daar heel graag wat meer over horen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Erwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik denk dat je het al redelijk goed samenvat.

 

Je mag zelf de CE aanbrengen op de machine en de verklaring ondertekenen. Als er een ongeval gebeurd dan zullen ze u vinden en zal je moeten kunnen aantonen dat je voldoende aandacht hebt besteed aan de veiligheidsaspecten.

 

Verzekering zal niet tussenkomen als bovenstaande niet in orde is vermoed ik.

 

Ik zou mij ook niet laten verleiden tot het gebruik van niet-CE onderdelen anders mag je zelf ook nog beginnen aantonen dat bvb een elektrische motor veilig is.

 

In het geval van een (standaard?) cnc freesmachine zou ik gewoon afkijken van andere fabrikanten hoe zij het aanpakken (noodstop, afscherming,...)

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie!

 

Het betreft inderdaad een vrij standaard CNC freesmachine. Deze wil ik inderdaad volledig afgeschermd bouwen, inclusief verdere veiligheidsmaatregelen.

Ik zal gaan kijken naar CE gekeurde onderdelen, rekening houdend met de onderzoeksplicht ivm de Chinese variant van 'CE' die denk ik alsnog ook binnen Europa verder wordt verhandeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.