• 0

Saldo vakantiegeld oud werknemer

We hebben in de boekhouding nog een bedrag "Vakantiegeld werknemer x" op Te betalen posten staan. De persoon in kwestie is al een paar jaar uit dienst en we hebben het er eigenlijk nooit over gehad destijds (wat misschien niet netjes was, maar ook niet bewust). Gaat om nog geen € 100. Kunnen we dit ergens wegboeken als incidentele baten? Gaat me nu even niet om de ethische kant van het verhaal, maar alleen boekhoudtechnisch ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe zou het kunnen wegboeken via een negatieve kostenreservering. Opbouw van vakantiegeld valt in de kosten (4-groep "Vakantiegeld") en tot aan uitbetaling staat het gereserveerd (bijv. 1-groep "Voorziening vakantiegeld"). Als die voorziening 'onverschuldigd' is, doe je het tegenovergestelde.

 

Maar is het nou echt te veel moeite om iemand gewoon z'n vakantiegeld over te maken? Ik vind zoiets simpelweg de verantwoordelijkheid van de werkgever.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Zo simpel hoeft het niet altijd te zijn, Wij betalen het laatste salaris en vakantiegeld ook pas uit na inlevering van sleutels, tags en bedrijfskleding.

 

Soms duurt dit maanden of gebeurt het helemaal niet.

 

Ik boek het meestal af als cashbetaling en hoe dit verder bij in een excell bestand, mochten de spullen dan ingeleverd worden dan krijgen ze het geld alsnog, maar dan cash uit mijn zak.

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog: het is een wettelijke verplichting.

Yes, I know. Ik probeerde meer aan het normbesef van TS te appelleren. Als iemand een medewerker al voor een lousy 100 euro bruto wil afzetten, dan vraag ik me af wat er voor de rest wordt gemarchandeerd in zo'n bedrijf.

 

Ik ken legio gevallen van werknemers bij een [niet nader te noemen landelijke] keten, waar dit ongeschreven bedrijfsbeleid leek. Daar werd het vakantiegeld bij uit-dienst-treden standaard niet uitbetaald. Als de werknemers dan belden om te vragen waar het vakantiegeld bleef, werd het alsnog uitbetaald met de opmerking dat het even "gedeblokkeerd" moest worden. Ik gok dat dus met de rest hetzelfde gebeurde als waar TS om vroeg.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik boek het meestal af als cashbetaling en hoe dit verder bij in een excell bestand, mochten de spullen dan ingeleverd worden dan krijgen ze het geld alsnog, maar dan cash uit mijn zak.

Dat is in de tussentijd dus oneigelijke zelfverrijking. Als je iets niet uitbetaalt, kun je het ook niet boeken als kasopname en zeker niet aan jezelf. Het hoort gewoon op de balans te blijven. Of maak gewoon een eerlijke verrekening met je werknemer van elkaars schulden en vorderingen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Kun je dit ook hard maken, dus met bewijs of is het pure zwart makerij?

Ik ken inderdaad een aantal voorbeelden, dus je vraag is een beetje een valse tegenstelling. Maar je hebt gelijk dat ik wat algemener kan formuleren, zonder de identiteit van de desbetreffende landelijke keten wereldkundig te maken. Dat heb ik bij deze dan ook gedaan. Het ging me meer om het soort praktijken aan te kaarten dan exact door wie.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik ben helaas door schade en schande wijzer geworden. Er zijn helaas teveel werknemers die liegen en/of stelen.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je salaris en/of vakantiegeld achterhoudt totdat al mijn eigendommen zijn terug gebracht. Of het wettelijk is toegestaan weet ik niet, maar tot een rechtzaak zal het bij ons niet komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik boek het meestal af als cashbetaling en hoe dit verder bij in een excell bestand, mochten de spullen dan ingeleverd worden dan krijgen ze het geld alsnog, maar dan cash uit mijn zak.

 

Het scheelt natuurlijk dat we zonder een kas werken.

 

Waarom reageer je dan in dit topic? Jij 'lost' het op door het alsnog uit te betalen in contant geld die niet in je boekhouding voorkomt. En je boekt het wel in je administratie als kosten??? (=fraude!)

 

Anyhoe: @djsteeffie

De moraliteit voorbij. Als het al jaren geleden is en de werknemer vraagt niet om die 100 euro dan kun je het wegboeken als bijzondere bate.

 

De moraliteit niet voorbij, betaal de ex-werknemer gewoon die 100 euro!

 

gr. Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Oew wat doet iedereen weer alsof ze zo vreselijk braaf zijn.

Lekker de moraalridder uithangen en roepen alsof personeel alleen in mijn wereld voor een groot deel niet te vertrouwen is.

Misschien moeten die mensen eens echt hun oog kleppen afdoen en zien hoe de echte wereld is. In meer dan de helft van de fraude gevallen is het eigen personeel erbij betrokken en als je denkt dat het bij jouw bedirjf niet zo is, moet je misschien eens gaan nadenken of je wel werkelijk weet wat er in je bedrijf gebeurt.

 

 

Het is niet mijn advies aan djsteefie, het is slechts een manier om het op te lossen, zoals het gebeurt bij heel veel bedrijven.

Wellicht is het fraude, maar of dergelijke dingen aantoonbaar zijn is, maar de vraag. Alsof de mensen die altijd het hardst roepen, geen prive (etens)bonnen in hun boekhouding stoppen.

 

Kom maar op met kneuzen/reuzen of whatever, anoniem of niet anoniem, wat boeit het.

Maar ga niet interessant doen door te zeggen dat ik van een forum moet verdwijnen omdat ik niet je mening deel of een andere visie heb.

 

Ik mag dan wel geen miljonair zijn, maar ik verdien al jaren een goede boterham aan mijn bedrijven, heb er 1 kunnen verkopen, heb 3 belastingcontrolles achter de rug en drie de zogenaamde crisis met vlag en wimpel overleefd.

Ik ben nog nooit falliet gegaan, onderaan de streep heb nooit iemand benadeeld, misschien een paar keer salaris of vakantiegeld uitbetaald, maar dit is altijd omdat de werknemer niet het lef had of geen zin had om het op te halen.

Klinkt misschien heel gek voor sommige van jullie, maar misschien doe ik toch wel iets goed, misschien niet in jullie ogen, maar zeker wel in mijn ogen.

Link naar reactie
  • 0

Oew wat doet iedereen weer alsof ze zo vreselijk braaf zijn.

Lekker de moraalridder uithangen en roepen alsof personeel alleen in mijn wereld voor een groot deel niet te vertrouwen is.

Misschien moeten die mensen eens echt hun oog kleppen afdoen en zien hoe de echte wereld is. In meer dan de helft van de fraude gevallen is het eigen personeel erbij betrokken en als je denkt dat het bij jouw bedirjf niet zo is, moet je misschien eens gaan nadenken of je wel werkelijk weet wat er in je bedrijf gebeurt.

 

Het is niet mijn advies aan djsteefie, het is slechts een manier om het op te lossen, zoals het gebeurt bij heel veel bedrijven.

Wellicht is het fraude, maar of dergelijke dingen aantoonbaar zijn is, maar de vraag. Alsof de mensen die altijd het hardst roepen, geen prive (etens)bonnen in hun boekhouding stoppen.

 

 

Klinkt toch wel erg als "zoals de waard is......"

 

En in zaken die je zelf niet correct afhandelt roepen dat er zoveel anderen zijn die het ook niet correct doen vind ik persoonlijk niet echt charmant, nog los van het feit dat dit jouw handelen niet kan goed praten.

 

Enfin, TS heeft het juiste advies gekregen van Joost dus ik hoop dat hij hiermee geholpen is.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.