• 0

Te veel verdienen ivm stufi. Kan ik mijn vriendin goedkoop uitkeren?

Ik heb momenteel naast mijn studie een onderneming lopen. Het gaat beter dan ik had verwacht, en het lijkt erop dat ik boven de norm van maximale bijverdienste ga komen. (€ 13,500).

 

Momenteel heb ik ook een relatie, van een jaar of 4, en kan ik nu alles wat boven de 13,500 binnenkomt op haar rekening deponeren, zodat ik niet mijn stufi hoef terug te betalen? Het komt er waarschijnlijk slechts een beetje boven en stufi = € 350 p.m. x 12 = € 4000. Het is dus voor mij voordeliger om dat, wanneer mogelijk, bij mn vriendin op de rekening te zetten.

 

Zij komt dan op de loonlijst? Waar en met welke kosten moet ik rekening houden?

 

Groet,

Nicknamer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Waar en met welke kosten moet ik rekening houden?

De kosten van een goede strafrechtadvocaat en de boete voor uitkeringsfraude + terugvordering onterecht uitgekeerde studiefinanciering.

En houdt er rekening mee dat een veroordeling voor uitkeringsfraude ook kan betekenen dat je lastiger aan een baan komt en meer verzekeringspremie voor oa je auto en huis gaat betalen.

 

Maar dat alles valt natuurlijk makkelijk te voorkomen.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

je vraagt hulp om te frauderen. Wees een vent en accepteer dat als je zoveel verdient (nota bene meer dan de bijstandsnorm) dat je dan niet ook nog eens gratis geld van de staat hoeft te krijgen.

 

Of wees creatief en maak meer kosten zodat je minder winst hebt. Maar ga niet een ander in jouw fraude betrekken.

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste. Volgens mij is dit geen frauderen, want mijn vriendin werkt wel gewoon voor me, maar momenteel gewoon als 'vrijwilliger', omdat later het geld toch op een gezamelijke rekening gaat. Dat is ook aantoonbaar.

 

En ten tweede: ik heb dit niet zien aankomen. De eerste paar maanden kreeg ik stufi, en toen ik zag dat ik de 'goede' kant opging heb ik het stopgezet. Nu bestaat de kans dat ik dat terug moet betalen. En dat vind ik zuur. Het is niet zo dat ik studiefinanciering wil én daar bovenop het geld uit mijn onderneming.

 

StevenK, ik kan natuurlijk allemaal dure producten gaan kopen maar je moet het zo zien.

Ik ga naar schoo, en daarnaast zet ik dit op. Daar verdien ik circa € 14000,- mee. Als ik mijn stufi moet terugbetalen, blijft daar een 8000 van over. Voor dat geld had ik net zo goed in een café-tje kunnen bedienen. Dat is gewoon zonde.

 

Ik probeer niet te frauderen, ik probeer tussen de mazen van de wet te blijven. En dat mag gewoon.

 

Link naar reactie
  • 0

@Roel, zo lees ik het ook. Wel apart dat de overheid zegt dat je je studiefinanciering stop moet zetten als je de grens voor bijverdiensten nadert. Stopzetten (en geen stufi meer ontvangen) is nogal wat anders dan het verschil terugbetalen...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Daar verdien ik circa € 14000,- mee. Als ik mijn stufi moet terugbetalen, blijft daar een 8000 van over. Voor dat geld had ik net zo goed in een café-tje kunnen bedienen. Dat is gewoon zonde.

Nee, die Stufi is gewoon gemeenschapsgeld.

 

 

Ah, en dus moet het terug. Want een student is ondernemer en wanneer hij succesvol blijkt te zijn mag hij z'n studie lekker zelf betalen. Dus lekker studenten motiveren om geen fuck te doen, behalve het bijbaantje in de lokale supermarkt of restaurantje.

 

Kort rekensommetje:

 

Resultaat: 14.000 winst in 2000 uur.

Aantal uur in eigen onderneming per week: 40 (excl. school -> alle vrije tijd)

Verdiensten per uur: € 7

 

Wat verdien ik bij een supermarkt of restaurant? Ook zoiets. Het betalen van een studie wordt echt niet makkelijker wanneer iemand eigen ondernemer is en dit verdient. Het zal eerder nog moeilijker worden, omdat ik van mijn verdiensten ook nog een voorraad moet houden van een paar duizend euro.

 

Ik snap dat dit de wet is, maar het is krom. En wanneer ik dan tussen de mazen door probeer te zwemmen, moet je niet zeggen dat ik fraudeer, want ik zal eerder een boete krijgen voor het niet betalen van 'vrijwilligerswerk' dan wanneer ik haar zou uitkeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt vinden van het huidige systeem van stufi en huursubsidie, gemeentelijke belastingen etc. bij zelfstandig wonen wat je wilt, maar dat is inderdaad waar jij en alle andere studentondernemers of medestudenten met een goedbetaalde bijbaan of startersfunctie het mee moeten doen.

 

Lees even je eigen titel en startbericht terug, dat is natuurlijk een beetje ongelukkig gesteld, als je je wilt laten adviseren zonder ons aan fraude te laten denken.

 

Heb je omzet, kosten en aftrekposten (ondernemersregelingen) eigenlijk wel scherp?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Roel, zo lees ik het ook. Wel apart dat de overheid zegt dat je je studiefinanciering stop moet zetten als je de grens voor bijverdiensten nadert. Stopzetten (en geen stufi meer ontvangen) is nogal wat anders dan het verschil terugbetalen...

 

ja lijkt een soort indirecte sanctie voor het niet tijdig stopzetten of tijdig doorgeven van je juiste inkomen, als je op tijd stopzet ontvang je alleen ene aantal maanden geen stufi en heb je geen ov kaart meer, maar start je stufi in januari weer automatisch op..

maar je kunt namelijk ook nog tot 6 maanden na het studiejaar alsnog je stufi in laten trekken en dan betaal je alleen die maanden terug met als nadeel dat je ook nog 194 per maand voor de ov kaart moet betalen die je onterecht hebt gehad.

 

en als je die 2 "kansen" niet hebt gebruikt en DUO komt er achter zodra alle inkomensgegevens binnen zijn via de belastingdienst dan gaan ze het teveel verdiende bedrag terughalen..

 

dit staat in de brochure

 

Controleren bijverdiensten

DUO controleert achteraf je bijverdiensten bij de Belastingdienst. Als blijkt dat je meer

verdiend hebt dan de bijverdiengrens moet je een bedrag terugbetalen.

 

Hiervoor geldt het volgende. Je moet het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend terugbetalen, maar nooit meer dan werkelijk aan basisbeurs, aanvullende beurs én studentenreisproduct aan jou is toegekend. Heb je in 2015 het hele jaar studiefinanciering gekregen en € 1,- te veel

bijverdiend, dan betaal je dus alleen die ene euro terug.

Als je je studentenreisproduct niet hebt opgehaald en geen gebruik hebt gemaakt van een vergoeding, hoef je hiervoor ook niets terug te betalen.

 

ik zie nog al wat scenario's waarbij je zou kunnen uitrekenen wat voordeliger is.. achteraf het teveel verdiende terug betalen of tijdig je stufi stopzetten rekening houdend met het wegvallen van de hele beurs en het recht op gratis ov.. (als je op de juiste tijdvakken reist)

 

 

Link naar reactie
  • 1

meewerkende partner is in jou geval lastig te belonen..als zij ook je fiscaal partner is bestaan er op zich 4 mogelijkheden.

 

- samen met je partner een VOF oprichten maar dat lijkt mij niet aan de orde want dan moet ze echt een volwaardige functie hebben en niet vooral jou alleen helpen als je te druk ben of alleen ondersteunende taken doen.

 

- Een arbeidsovereenkomst, ze komt in loondienst en word net zo betaald en behandeld als andere werknemers.

Maar jij hebt geen werknemers en als je voor een paar 100 euro inkomen je vriendin moet gaan verlonen komt daar ook weer een hoop kosten bij en een verplichte maandelijkse loonbelasting aangifte en je gaat ook sociale lasten voor je kiezen en ook formele verplichtingen rondom ziekte en ontslag, je word dan formeel werkgever van je vriendin dat lijkt allemaal een beetje overkill voor een paar honderd euro inkomen verschuiven

 

- derde optie, de arbeidsbeloning, je geeft je vriendin gewoon en bedrag per uur en maakt dat aan haar over, klinkt ideaal, alleen heeft men bepaald dat arbeidsbeloningen lager dan 5000 euro niet tot het inkomen van je partner word gerekend en jij dat bedrag ook niet van je winst af mag trekken, dus daar schiet je niet zo veel mee op.. want je winst / verzamelinkomen daalt niet ondanks dat je geld naar haar hebt gestort.

 

- laatste optie is de meewerkaftrek, maar die geldt alleen als jij ook in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek en het percentage meewerkaftrek is niet zo heel hoog dus misschien is het niet eens voldoende.

 

 

Samengevat er is zo geen simpele oplossing waarvan ik zeg doe dat maar.. kom je toch weer een beetje bij het advies van StevenK, kijk of je wat meer kosten kunt maken om je winst te drukken

en een open deur.. werk wat minder, schuif een klus van december door naar volgend jaar.

 

veel meer smaken zijn er niet..

 

Link naar reactie
  • 0

ik betaal ook bepaald niet graag belasting maar als je geld verdient met je onderneming is dat onvermijdelijk.. wellicht heb je nu een leuk 'handeltje' maar hoe zie je dat over 5 of 10 jaar?

wat wil je ermee bereiken, hoe ga je dat aanpakken?

ipv frauduleus geld wegsluizen naar je vriendinnetje kan je beter kijken naar investeringen in je bedrijf voor de lange termijn strategie!

 

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.