• 0

Importorganisatie: opzet en contracten?

geachte higherleveller,

 

een aantal weken geleden heb ik een engineer gecontact die een product heeft uitgevonden en gepatenteerd en daarmee is hij reeds heel succesvol elders in de wereld. Deze man is zoals ik zij engineer en wil weinig te maken hebben met de sales in het algemeen. Ik ben zeer commercieel en heb een redelijk goed netwerk in europa (het nieuwe afzetgebied).

 

Ik heb van hem alle nodige informatie verkregen om het product te gaan lanceren. Nu heb ik een aantal vragen, ik zou graag van jullie een objectief advies krijgen om niet gelijk in de welbekende valkuil te vallen.

 

1. Momenteel heb ik nog geen bedrijf, ik wil een onderneming op gaan zetten die als handelsonderneming fungeert. De te verwachtte omzetten lijkt me heel moeilijk weer te geven op dit moment, wat voor rechtsvorm kan ik het beste starten?

 

2. Iemand uit mijn netwerk (engeland) wilde een limited opgaan zetten waar ik aandeelhouder in ben, ik heb daar niet echt een heel goed gevoel bij, aan de andere kant als ik hem het vertrouwen niet gun gaat hij wellicht direct met dezelfde engineer bellen om ook het verkooprecht te verkrijgen, wat is handig om te doen??

 

3. Ik hem hem gevraagd of ik geen exclusieve partij in europa kan worden, maar aangezien ik nog niks verkocht heb wil hij zichzelf daar waarschijnlijk niet op vastleggen. Ik wil aan de andere kant voorkomen dat ik een heel netwerk ga opzetten en hij (de engineer) vervolgens direct aan de partijen in diverse landen gaat leveren. Kan ik een contract afdwingen waarin mijn exclusiviteit als distributor word gegarandeerd?

 

Nu heb ik komende dindag een afspraak met die engineer om een aantal zaken door te gaan nemen, graag jullie reactie!!!

 

Met vriendeljike groet

 

dklompalberts :'( :'(

 

[Edit door Decorum: titel verduidelijkt]

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste dklompalberts,

 

Je bent wel erg optimistisch :D

 

Betreffende je vragen heb ik een paar opmerkingen/suggesties:

1) >>De te verwachtte omzetten lijkt me heel moeilijk weer te geven op dit moment, wat voor rechtsvorm kan ik het beste starten?<<

Aangezien je nog niets concreet hebt, geen definitieve contracten e.d., geen businessplan or whatsoever, zou ik bijv. met een B.V. i.o. starten.

(i.o. staat voor een B.V. in oprichting.)

Wordt het wel wat, dan richt je de/een B.V. op en wordt het hiets...niets aan de hand.

 

2)>>Iemand uit mijn netwerk (engeland) wilde een limited opgaan zetten waar ik aandeelhouder in ben, ik heb daar niet echt een heel goed gevoel bij..<<

Een limited company is zo ongeveer vergelijkbaar met de/een Nederlandse B.V. Hier op Higherlevel is er vast wel meer over te vinden; betreffende de voor en nadelen van een Ltd.

Voorts: jij kijkt misschien vreemd tegen een Ltd. aan, maar hoe denkt die Engelsman over een Bee Vee of een Bay Vay...?

 

3) >>Ik hem hem gevraagd of ik geen exclusieve partij in europa kan worden, maar aangezien ik nog niks verkocht heb wil hij zichzelf daar waarschijnlijk niet op vastleggen.<<

Dat lijkt me niet meer dan logisch? Hoe zou jij, gezien vanuit zijn positie, op een dergelijk verzoek reageren?

>>Ik wil aan de andere kant voorkomen dat ik een heel netwerk ga opzetten en hij (de engineer) vervolgens direct aan de partijen in diverse landen gaat leveren.<<

Nou ehh..doe dat dan vooral níet! Zet geen 'heel netwerk' op maar begin hier in ons eigen landje aan de zee.

 

En nu ben ik even een beetje kritisch naar je toe, dat kan je op Higherlevel ook wel eens overkomen ;)

Dus bij deze zou ik je, voor je bestwil, willen verzoeken om eens een spiegel te pakken en je dan gewoon eens af te vragen of je niet nét wat teveel hooi op je vork wil nemen?

Een beetje gezonde ambitie, daar is weinig mis mee, dat siert je, maar in alle eerlijkheid: zou iemand die op Higherlevel het type vragen die jij hier hebt geplaatst, wel over voldoende kennis van zaken beschikken om een groot Europees distributie netwerk op te zetten?

Hebben ze bijv. in Portugal ook een Higherlevel ;) ??

(Snap je me?)

 

In Nederland kennen we het spreekwoord: bescheidenheid siert de mens.

En ik denk dat je dat spreekwoord eens ter harte moet nemen?

Probeer nu eerst eens het betreffende product in Nederland aan de man te brengen, dan heb je voorlopig vast wel genoeg te doen?

Heb je dat product hier in Nederland dan eenmaal succesvol op de markt gebracht, dan zullen er t.z.t. vast wel weer nieuwe uitdagingen op je weg komen?

 

Dus ik hoop dat je iets aan m'n info hebt?

In elk geval: alle succes!

Vriendelijke groet,

 

Dirk.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal van deDirk komt wat hard over misschien , maar is wel eerlijk.

Ik ben het volledig met hem eens, begin gewoon eerst met het opzetten van een verkoopnetwerk in Nederland. Zorg dat het vertrouwen van deze techneut in jou groeit, misschien blijfty er dan een groter stukje van de taart onaangesneden voor jou.

Loopt Nederland goed, en (een deel van) Europa is nog niet ontgonnen, dan kun je dan altijd nog verder.

Voor veel mensen met een klein bedrif, of als starter, is het frustrerend als er een mooie kans zich voordoet, alleen de middelen zijn er niet om er iets mee te doen.

Het wordt nog erger als iemand iets wat boven zijn macht uitgroeid heeft opgepakt, en zijn onderneming daardoor uiteindelijk als een kaartenhuis inzakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.