• 0

SEO - Backlinks bouwen voor redirect domain nuttig?

Ik vroeg mij af in hoeverre het zinvol is om backlinks op te bouwen voor een domein dat enkel redirect (301) naar de hoofdpagina. De hoofdpagina bevindt zich op een 'lange url', iets dat niet makkelijk in de wandelgangen te onthouden is. Wel is er al flink gewerkt aan linkbuilding voor dat domein en is er in principe geen plan om dat domein te verhuizen.

 

Wel heb ik ondertussen een domein geregistreerd met een kortere URL, omdat dit makkelijker is te onthouden voor mensen die je toevallig tegenkomt. Dit domein heeft geen content en stuurt de bezoeker enkel door via een 301 redirect naar de lange url/de hoofdpagina.

 

Nu is de vraag dus: Heeft het zin om buiten de linkbuilding voor de lange url ook links te gaan opbouwen voor de korte, 301 redirect url?

 

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken.

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uitgaande van hetzelfde aantal backlinks, ben je met directe deeplinks beter af.

 

In dit voorbeeld heb je een denkbeeldige score van 10 × 100% = 1000%:

 

10 backlinks • —— 100% ——> Z

 

Gaat het redirect-domein X ook ranken, dan blijft er daar wat aan de virtuele strijkstok hangen. Bij een 50/50-verdeling krijg je dan bijvoorbeeld:

 

5 backlinks • —— 100% ——> Z

+

5 backlinks • —— 100% ——> X —— 80% ——> Z

 

Je score daalt dan van 1000% naar 5 × 100% + 5 × 80% = 900%.

 

Dat zou een objectieve, statistische reden zijn om er niet aan te beginnen, maar daarmee is lang niet alles gezegd: als je méér backlinks krijgt plus gebruikersvriendelijkere URL's plus extra zoekwoorden, dan kan deze linkstrategie wel voordelig uitpakken.

Link naar reactie
  • 0

Da's toch niet zo heel moeilijk uit te zoeken?

 

Met die zoektermen inderdaad, maar op een of andere manier lukte het me niet het in google fatsoenlijk te formuleren zonder enkel berichten te krijgen over het effect van een 301 redirect.

 

Uitgaande van hetzelfde aantal backlinks, ben je met directe deeplinks beter af.

 

In dit voorbeeld heb je een denkbeeldige score van 10 × 100% = 1000%:

 

10 backlinks • —— 100% ——> Z

 

Gaat het redirect-domein X ook ranken, dan blijft er daar wat aan de virtuele strijkstok hangen. Bij een 50/50-verdeling krijg je dan bijvoorbeeld:

 

5 backlinks • —— 100% ——> Z

+

5 backlinks • —— 100% ——> X —— 80% ——> Z

 

Je score daalt dan van 1000% naar 5 × 100% + 5 × 80% = 900%.

 

Dat zou een objectieve, statistische reden zijn om er niet aan te beginnen, maar daarmee is lang niet alles gezegd: als je méér backlinks krijgt plus gebruikersvriendelijkere URL's plus extra zoekwoorden, dan kan deze linkstrategie wel voordelig uitpakken.

 

Helder - precies waar ik naar op zoek was. Ik ga er nog eens mee worstelen. Kijken of het nut zou hebben. Bedankt!

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie
  • 0

sowieso, het korte domein heb je alleen geregistreerd voor direct hits / mensen die het onthouden. Waarom zou je daarop gaan linkbuilden dan?

 

Als zou blijken uit de antwoorden op dit forum dat dat enorme zin zou hebben, waarom niet. Dat blijkt echter niet perse. Ik ga het dus ook waarschijnlijk niet doen. Tenzij ik de behoefte heb volkomen andere keywords in te zetten, maar ook dat zal de komende tijd niet van toepassing zijn.

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie
  • 0

Waarom maak je geen landingspagina op langedomeinnaam.ext/kortedomeinnaam?

 

Heb je misschien al social media acoounts van de korte versie geregistreerd?

 

Mogelijk kun je wat met dat geheel. Bijvoorbeeld in het algemeen plaatsingsmogelijkheden demonstreren of een laatst toegevoegd en meest bekeken filmpje tonen? Je kunt ook in Jip en Janneke-taal een uitleg of samenvatting geven van het concept en weer onsite linken naar uitgebreidere informatie!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Waarom maak je geen landingspagina op langedomeinnaam.ext/kortedomeinnaam?

 

Heb je misschien al social media acoounts van de korte versie geregistreerd?

 

Mogelijk kun je wat met dat geheel. Bijvoorbeeld in het algemeen plaatsingsmogelijkheden demonstreren of een laatst toegevoegd en meest bekeken filmpje tonen? Je kunt ook in Jip en Janneke-taal een uitleg of samenvatting geven van het concept en weer onsite linken naar uitgebreidere informatie!

 

Groet,

 

Highio

 

Misschien wel een goed idee voor de langere termijn inderdaad. Qua content wil ik me nu vooral focussen op de hoofdpagina - maar mocht ik er de tijd en inspiratie voor vinden is het tweede domein inderdaad in te zetten als redirect naar een landingpage of iets dergelijks. Goede tip, bedankt!

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.