• 0

Wie is productaansprakelijk bij schade [leverancier of fabrikant?]

Hallo allen,

 

Eind vorig jaar hebben wij brand gehad in ons bedrijf, dit is veroorzaakt door een nieuwe, die dag geleverde stofzuiger, er is onderzoek gedaan door een technisch expertisebureau en daar is uitgekomen dat met zekerheid is te zeggen dat de brand is ontstaan door een fout in de motor van de stofzuiger.

 

Nu wil ik mijn eigen risico en andere kosten die niet verzekerd waren, gaan verhalen bij de leverancier van de stofzuiger, de leverancier schuift dit direct door naar de fabrikant/importeur van de stofzuiger.

 

Hoewel er op dit moment nog geen reden is tot verdere stappen oid. wil ik wel graag weten wat gebruikelijk is en wat mijn rechten zijn in deze.

 

Ik ben van mening dat als ik een product van iemand afneem ik een relatie heb met de leverancier en niet met de fabrikant en dat dus de leveringsvoorwaarden van de leverancier gelden. Klopt dit?

 

Naar wie moet ik mijn factuur richten, naar de leverancier of naar de fabrikant?

 

 

Alvast bedankt voor jullie feedback!

 

[Edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Kort antwoord: de leverancier heeft gelijk, je moet je schade zien te verhalen bij de fabrikant

 

Lang antwoord:

Ik ben van mening dat als ik een product van iemand afneem ik een relatie heb met de leverancier en niet met de fabrikant en dat dus de leveringsvoorwaarden van de leverancier gelden. Klopt dit?

Qua contractuele aansprakelijkheid klopt dit. Maar in de voorwaarden van de leverancier zal vervolgens ook staan dat hij/zij niet aansprakelijk te houden is voor aansprakelijkheid voor een ondeugdelijk geproduceerd of ondeugdelijk ontworpen product. Die uitsluiting is legitiem.

 

Nu wil ik mijn eigen risico en andere kosten die niet verzekerd waren, gaan verhalen bij de leverancier van de stofzuiger, de leverancier schuift dit direct door naar de fabrikant/importeur van de stofzuiger. Hoewel er op dit moment nog geen reden is tot verdere stappen oid. wil ik wel graag weten wat gebruikelijk is en wat mijn rechten zijn in deze.

 

De koopovereenkomst zal deze schade uitsluiten

 

Wat resteert is de buitencontractuele - wettelijke - aansprakelijkheid. Die aansprakelijkheid ligt bij de veroorzaker: de fabrikant of de daaraan gelijk te stellen importeur die een goed van buiten de EU heeft geïmporteerd

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

In de voorwaarden van de leverancier staat over aansprakelijkheid het volgende,

 

Citaat;

De aansprakelijkheid van de verkoper is beperkt tot het bedrag dat door de verzekering is gedekt, indien en voor zover de aansprakelijkheid door zijn verzekering wordt gedekt. Indien de verzekering in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid beperkt tot de hoogte van het factuurbedrag.

Verkoper is echter ten volle aansprakelijk voor de schade indien sprake is van opzet of grove schuld van de verkoper of diens leidinggevende ondergeschikten.

 

Bovenstaande is het enige in de algemene voorwaarden wat betrekking heeft op de aansprakelijkheid.

 

Er is geen (ondertekende) koopovereenkomst, ik heb het product besteld bij een vertegenwoordiger (waar ik al jaren zaken mee doe) en dat is gewoon gegaan van:

 

"ik heb een stofzuiger nodig, regel je dat even? waarop hij antwoorde, komt volgende week mee"

 

 

Norbert, blijf je na bovenstaande gelezen te hebben nog steeds bij je mening dat ik niet bij de leverancier moet zijn?

Link naar reactie
  • 0

@Lavare, ja. De productaansprakelijkheid is geen verwijtbare tekortkoming van de leverancier. De leverancier is alleen verantwoordelijk voor de garantie: herstel van de stofzuiger, een vervangende stofzuiger of je geld terug.

De schade veroorzaakt door het ondeugelijke product - de productaansprakelijkheid - is voor risico en rekening van de fabrikant of importeur

 

Waarom voert de brandverzekeraar dat regres overigens niet uit? (Die verhaalt dan ook jouw eigen risico en eventuele onverzekerde kosten namens jou)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.