• 0

Verkoop BTW-auto

Goedemorgen,

 

Twee jaar geleden heb ik een auto gekocht: prive voor de IB en zakelijk voor de BTW. De BTW heb ik dus als voorbelasting afgetrokken en er is geen bijtelling betaald voor de IB.

 

Nu wil ik deze auto gaan verkopen en ik had de volgende vragen.

 

-> Moet ik deze auto als een BTW-auto gaan verkopen of is het een marge auto vanwege het prive-karakter?

 

-> Ik ben wel op de hoogte dat ik nog 21% BTW moet afdragen, maar wat moet ik in dit geval met het rest BPM gaan doen? Komt het rest BPM wel of niet in mijn verkoopprijs?

 

-> En hoe moet ik dit in mijn administratie gaan verwerken? Het probleem is dat mijn omzet en kosten omhoog gaan, terwijl ik een prive-auto verkoop.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Begrijp ik het goed dat je de BTW op de aanschaf van een auto die tot jouw privévermogen behoort als voorbelasting hebt teruggevraagd/verrekend?

Ik weet het niet zeker, maar ik neem aan dat TS gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om voor omzetbelasting een andere keus te maken dan voor de inkomstenbelasting. Als de auto voor de IB privévermogen is, kan het zijn dat je voor de OB een andere keus maakt. Je krijgt dan uiteraard wel met de jaarlijkse btw-correctie te maken (2,7%/1,5%).

 

http://www.silvos.nl/auto-prive-en-toch-aftrekbare-btw/

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het goed dat je de BTW op de aanschaf van een auto die tot jouw privévermogen behoort als voorbelasting hebt teruggevraagd/verrekend?

 

 

Ja, voor de IB is het prive en voor de BTW zakelijk. Nu wil ik mijn auto verkopen, maar op het internet kan ik hierover geen informatie vinden.

Link naar reactie
  • 0

Ja, voor de IB is het prive en voor de BTW zakelijk. Nu wil ik mijn auto verkopen, maar op het internet kan ik hierover geen informatie vinden.

Ik neem aan dat de auto bij aankoop ook niet in de kosten is gevallen en ook niet op de balans is komen te staan?

 

Dan lijkt me dat bij verkoop het omgekeerde gebeurt. Oftewel: de auto wordt met btw verkocht. De verkoopprijs (zonder de btw) valt dan niet in de omzet, maar is een privébaat. Maar de btw over die verkoopprijs moet wel zakelijk worden afgedragen. Het lijkt me niet dat er iets met de BPM hoeft te gebeuren, als daar bij aankoop ook niets speciaals mee is gedaan. om de arm>

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je uitgaat van een BTW-auto, dan moet ik aan de kopende partij ook een factuur geven (21% BTW en geen rest BPM in dit geval). Hoe verwerk ik dan dit in mijn boekhouding?

Ik weet niet heel zeker hoe dat werkt in jouw boekhouding, maar ik zou me het als volgt kunnen voorstellen:

Normaal boek je zo'n verkoopfactuur op een omzetrekening (bijv. 8-groep, "Verkoop bedrijfsmiddelen"), waarbij de 21% btw automatisch via de rekening "Af te dragen btw hoog" o.i.d. loopt.

 

Ik denk dat je in jouw geval een gewone factuur kunt maken, waarbij je die dan niet als omzet, maar als "privé" (0-groep?) boekt. De btw gaat dan wel als gebruikelijk. Op die manier blijft de auto voor de inkomstenbelasting buiten de omzet, maar niet voor de omzetbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ja, voor de IB is het prive en voor de BTW zakelijk. Nu wil ik mijn auto verkopen, maar op het internet kan ik hierover geen informatie vinden.

 

Laten wij dan maar een voorbeeld nemen (praat makkelijker):

De auto is dus privé, maar je moet BTW afdragen over de verkoopprijs (omdat je over de aanschafprijs de BTW als voorbelasting hebt aangegeven – hopelijk heb je dan ook in de loop der jaren een jaarlijkse BTW correctie voor het privégebruik gemaakt, maar dat staat hier wel eigenlijk los van).

 

Stel dat de auto 12100,- opbrengt (en er is geen rest BPM).

Dan ben je dus 2100,- aan BTW verschuldigd.

Mocht je een factuur (moeten) maken als BTW plichtige ondernemer, dan moet je deze natuurlijk in je cijfers verantwoorden. Dat wordt dan:

- Een vordering op de koper (of geld, als hij meteen betaalt) van 12100,- euro.

- Een BTW schuld van 2100,- euro.

- En een privéstorting van 10000,- euro (want de auto is privé vermogen).

 

Als je geen factuur hoeft te maken (bijvoorbeeld omdat je de auto aan een particulier verkoopt), dan wordt het:

- Een privéopname van 2100,- euro.

- Een BTW schuld van 2100,- euro.

- En vervolgens steek je de 12100,- euro in je eigen zak wanneer de klant betaalt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Moet wel of geen rest BPM rekenen?

 

Als ik een factuur maak, dan gaat mij omzet dus wel omhoog. Moet ik dan de verkoopprijs ex. BTW als kosten opgeven?

 

En hoe zit het met correctie privegebruik. Ik heb kilometerregristratie en schrijf jaarlijks 20% af. Moet dit dan naar rato plaatsvinden, dus 1/5 * 3/12 (verkocht in maart)?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als er wel rest-BPM is, dan ben je daar dus geen BTW over verschuldigd.

 

Er zit wel rest BPM op, maar dat hoef ik toch niet af te dragen.

 

Ziet mijn boekhouding dan als volgt uit:

- verkoopfactuur

Verkoopprijs ex. BTW

21% BTW

Rest BPM

 

- kosten

Verkoopprijs ex. BTW als kosten opgeven en direct afschrijven

 

Is dit juist?

Link naar reactie
  • 0

Moet wel of geen rest BPM rekenen? Als ik een factuur maak, dan gaat mij omzet dus wel omhoog. Moet ik dan de verkoopprijs ex. BTW als kosten opgeven?

Nee. Je moet het opgeven als privéstorting. Als je boekhouding toch aangeeft dat het omzet is, moet je daarna een memoriaalboeking maken die deze omzet teniet doet via "privé". Op die manier komt valt er geen omzet in de onderneming (het is immers een privé-auto).

 

En hoe zit het met correctie privegebruik. Ik heb kilometerregristratie en schrijf jaarlijks 20% af. Moet dit dan naar rato plaatsvinden, dus 1/5 * 3/12 (verkocht in maart)?

Hier gaat volgens mij iets goed mis. Als de auto voor de inkomstenbelasting privé is, hoe kun je er dan zakelijk op afschrijven? You can't have your cake and eat it, too.

 

De correctie privégebruik gebeurt op basis van forfait (2,7%/1,5%) of op basis van het aandeel privékilometers x autokosten x 21%. Je mag voor de goedkoopste optie kiezen, voor zover ik weet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je geen factuur hoeft te maken (bijvoorbeeld omdat je de auto aan een particulier verkoopt)

We kennen de situatie van TS niet helemaal. Als deze namelijk grotendeels (4 van de 5 keer of vaker) aan andere ondernemers levert, zal hij in dat geval toch een factuur moeten maken. Ook als het een particulier betreft. Maar aangezien het hier om omzet voor de omzetbelasting gaat, lijkt het me sowieso wel handig (hoewel geen must) dat TS een factuur maakt, al is het alleen al voor zichzelf en z'n eigen boekhouding. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij bedoelt TS met "afschrijving" de correctie volgens de herziening. Deze kan gelijksoortig zijn aan dat op een reguliere afschrijving. De BTW van de aankoop ga je naar privé afdracht boeken volgens de prive kilometers en dit over 5 jaar.

 

Correctie (per jaar): 1/5*m/12*P/T*0,21*NettoPrijsAuto. Dus niet forfaitair.

m : aantal (restant) maanden in gebruik; P/T: De rato van Prive kilometers / Totale kilometers.

 

Peter heeft uitgelegd met welke 2 opties je kunt verkopen. Maar volgens mij kan deze keuze ook genuanceerder. Ook is hierover weinig historische kennis i.v.m. de unieke toepassing.

 

1)De auto is privé, dus factureren over de verkoop lijkt mij tegenstrijdig met de factureer regels. Toch bij verkoop van privé naar privé zal een document met BTW vermeld aan de nieuwe eigenaar kenbaar moeten worden. Dit komt dus niet in de verkoop administratie van de EMZ.

 

2)Bij verkoop van privé naar zakelijk (dealer) , zou ik verzoeken dat koper een selfbilling regelt met BTW erop aan de privé persoon. Dan komt dit niet in de administratie van de EMZ .

 

In beide gevallen ontvangt men het totale bedrag prive . De BTW schuld gaat wel administratief van Prive Opname.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel hiermee de correctie BTW voor het privegebruik op basis van kilometerregristratie (prive/zakelijk verhouding) en niet op basis van een forfaitaire bijtelling.

 

Hier gaat volgens mij iets goed mis. Als de auto voor de inkomstenbelasting privé is, hoe kun je er dan zakelijk op afschrijven? You can't have your cake and eat it, too.

 

De correctie privégebruik gebeurt op basis van forfait (2,7%/1,5%) of op basis van het aandeel privékilometers x autokosten x 21%. Je mag voor de goedkoopste optie kiezen, voor zover ik weet.

Link naar reactie
  • 0

Peter heeft uitgelegd met welke 2 opties je kunt verkopen. Maar volgens mij kan deze keuze ook genuanceerder. Ook is hierover weinig historische kennis i.v.m. de unieke toepassing.

 

1)De auto is privé, dus factureren over de verkoop lijkt mij tegenstrijdig met de factureer regels. Toch bij verkoop van privé naar privé zal een document met BTW vermeld aan de nieuwe eigenaar kenbaar moeten worden. Dit komt dus niet in de verkoop administratie van de EMZ.

 

2)Bij verkoop van privé naar zakelijk (dealer) , zou ik verzoeken dat koper een selfbilling regelt met BTW erop aan de privé persoon. Dan komt dit niet in de administratie van de EMZ .

 

In beide gevallen ontvangt men het totale bedrag prive . De BTW schuld gaat wel administratief van Prive Opname.

 

 

Bedankt voor je informatie.

 

Dus ik moet geen factuur maken. Alleen boeking waarbij ik alleen 21% BTW overdragen?

 

- Wat is een selfbilling precies?

 

- En waar moet ik uiteindelijk de BTW invullen bij mijn BTW-aangifte? In rubriek 1 of 5B (negatieve waarde)?

 

Het is misschien wel fijn, als de belastingdienst wat meer informatie verstrekt over dit geval. Op het internet is hierover vrijwel niks te vinden en voor sommigen is dit ook een vreemd geval.

 

 

 

__________

Ivm leesbaarheid graag onder de quote antwoorden..

Link naar reactie
  • 0

Bij selfbilling maakt de afnemer (koper) de factuur op. Natuurlijk met overeengekomen afspraken over de prijs etc. De koper neemt deze mee in zijn administratie alsof het een inkoopfactuur betreft. Zie hier. Maar houd het simpel met alleen alles erop als bij een standaard factuur.

 

De BTW voor de verkoop neem je op in 1d in het kwartaal van verkoop met als grondslag NettoVerkoopprijsAuto.

Op het eind van het jaar (4e kwartaal) vul je bij 1d de correctie in met als grondslag de NettoInkoopprijsAuto. Vergeet niet de km stand vooraf aan de verkoopdatum te registreren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, het is mij een stuk duidelijker geworden.

 

Hoe ziet dan zo'n factuur eruit? Voegt de afnemer dan zijn eigen oplopende factuurnummer en gegevens toe op dit factuur? En hoe verwerkt de afnemer dan dit in zijn eigen administratie? Ik heb gelezen dat dit geen creditnota is en hierdoor zal zijn omzet toch omhoog gaan?

 

Bij selfbilling maakt de afnemer (koper) de factuur op. Natuurlijk met overeengekomen afspraken over de prijs etc. De koper neemt deze mee in zijn administratie alsof het een inkoopfactuur betreft. Zie hier. Maar houd het simpel met alleen alles erop als bij een standaard factuur.

 

De BTW voor de verkoop neem je op in 1d in het kwartaal van verkoop met als grondslag NettoVerkoopprijsAuto.

Op het eind van het jaar (4e kwartaal) vul je bij 1d de correctie in met als grondslag de NettoInkoopprijsAuto. Vergeet niet de km stand vooraf aan de verkoopdatum te registreren.

 

Link naar reactie
  • 0

Alles heeft betrekking op een koper die de auto dus zakelijk etiketteert. De selfbilling is voor de koper een inkoopfactuur, dus die gaat op inventaris (debet). Indien koper voor inkoop daarvoor een nummering hanteert, neem je zijn keuze.

Aangezien het voor jou slechts eenmalig was van privé naar een koper zie ik geen probleem om het anders op '1' te zetten. Daarmee vervalt niet de geldigheid of is er een nadeel t.o.v. de fiscus.

 

Vermelding van:

'Factuur uitgereikt door afnemer' .

'Verkoper/Leverancier is BTW afdracht plichtig via , BTW nr..... ; kvk nr: .....'

Verkoper/Leverancier: jouw prive naam, adres, etc. ;

Koper(bedrijf); naam en adres; BTW nr.; kvk nr. ; Datum ; Omschrijving ; Prijs ; BTW 21% .

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.