• 0

Van BV naar eenmanszaak

Ik ben vorig jaar als beginnend ondernemer een BV gestart. Hiermee wilde ik een diversiteit aan producten en diensten aanbieden. Met de webshop van 1 product ben ik al dusdanig veel tijd kwijt (naast mijn fulltime baan), dat het voorlopig niet gaat lukken om andere diensten en producten aan te bieden.

 

Voor deze webshop is een BV overkill. Een eenmanszaak zou veel beter passen door de verschillende belastingvoordelen.

 

Kan ik de webshop eenvoudig overhevelen naar een nieuwe eenmanszaak?

Door de opstartkosten is het zou ik de BV liever niet opheffen. Hoe is een BV slapend te maken, zodat hier geen kosten meer aan verbonden zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dennis,

 

Welke belastingvoordelen bedoel je? Naast een full time baan lijkt het me niet erg aannemelijk dat je aan het urencriterium voldoet namelijk.

 

En waarom heb je sowieso vorig jaar voor een BV gekozen?

 

Beste heer Bakker,

 

Bedankt voor uw reactie. De BV heb ik opgezet omdat ik niet hoofdelijk aansprakelijk wilde zijn.

 

Ik moest weer even denken, maar ik voldoe inderdaad niet aan het urencriterium. Heeft het voor mij dan helemaal geen voordelen om over te gaan op een eenmanszaak? Ook bijvoorbeeld geen belastingvrijstelling onder een bepaald bedrag?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste Dennis,

 

Welke belastingvoordelen bedoel je? Naast een full time baan lijkt het me niet erg aannemelijk dat je aan het urencriterium voldoet namelijk.

 

En waarom heb je sowieso vorig jaar voor een BV gekozen?

 

Beste heer Bakker,

 

Bedankt voor uw reactie. De BV heb ik opgezet omdat ik niet hoofdelijk aansprakelijk wilde zijn.

 

Ik moest weer even denken, maar ik voldoe inderdaad niet aan het urencriterium. Heeft het voor mij dan helemaal geen voordelen om over te gaan op een eenmanszaak? Ook bijvoorbeeld geen belastingvrijstelling onder een bepaald bedrag?

 

Nee. Die voordelen zijn er niet in jouw geval.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie. De BV heb ik opgezet omdat ik niet hoofdelijk aansprakelijk wilde zijn.

Beste Dennis, hoofdelijk aansprakelijk waarvoor? Ben je zware financiële verplichtingen aangegaan (..en zo ja, heb je daar dan niet privé voor mee moeten tekenen?)

 

Een andere zinnige reden voor een BV ten behoeve van het voorkomen of beperken aansprakelijkheid zie ik eerlijk gezegd niet: uit jouw eerdere topic blijkt dat je mediaspelers verkoopt. Zelfs als jij de importeur bent lijkt me dat niet echt een groot en zeker geen onverzekerbaar risico.

Dat betekent vermoedelijk dat de restrisico's van een BV met een goede verzekering klein zijn, en je bij een BV zonder verzekering alsnog hoofdelijk aansprakelijk bent bij een serieuze productaansprakelijkheidsclaim omdat je als bestuurder hebt verzuimd om je risico's goed te borgen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.