• 0

Onderneming starten: belasting / fiscale startersvragen

Hallo,

 

Ik ben vanaf 12 januari een eenmanszaak begonnen met de verkoop van muziek.

Dit deed ik eerst hobbymatig, maar sinds ik ben ontslagen in december vorig jaar (zit nu nog in een overbruggingsperiode) ben ik van plan om me er helemaal op te storten.

Belastingtechnisch is het echter een wirwar van allerlei zaken die erg onduidelijk zijn.

Mijn artikelen zijn EN 2e hands EN nieuw. Dan gelden er volgens mij al andere BTW maatstaven.

 

Ook kreeg ik het bericht dat ik per 3 maanden aangifte moet gaan doen, terwijl een collega die precies hetzelfde doet, dit slechts 1 maal per jaar doet.

Hij kan er van leven en staat dus ook ingeschreven bij de KvK, maar hij vult zijn inkomsten in bij de freelance optie. Hij doet dit al jaren en het mag blijkbaar.

 

Ik moet echter naast mijn prive aangifte, dus nu ook aangifte doen via de zakelijke onderneming. Het invullen van de freelance optie was voor mij wel te doen (daar ging ik ook vanuit), maar de hele aangifte invullen met al zijn regeltjes via de zakelijke aangifte is zoooo lastig.

 

Stel ik koop 100 platen in voor 200 euro, dan mag ik 2 euro per plaat als betaling gaan rekenen toch. Over die 200 moet ik dan 21 procent BTW verrekenen als aangifte.

Hoe wordt de inkomstenbelasting berekend als je dan weer verkoopt. Is dat dan het geld dat je verdiend minus 21 procent? Zo ja waar kan ik de extra kosten dan bij berekenen. Kilometers, papier, computer, huur van een gedeelte van een pand, lp hoezen, telefonie.

 

Zijn er extra kosten die je direct kunt gaan aftrekken van de inkomsten, of moet je het helemaal los houden van elkaar. Heb al veel gelezen, maar het duizelt me voor mijn ogen.Dan is nog zoiets als de startersregeling. Wie bepaald dat en hoe werkt dat.

Gaat dat achteraf na je eerste aangifte verrekend worden en/of bepaald worden. Er staat ergens dat als je niet meer dan een bepaald bedrag aan inkomstenbelasting gaat betalen dat je dan in aanmerking kan komen. Naast de oude platen, verkoop ik ook nieuwe platen.

Daar zit wel BTW al bij de aankoop in. Waar moet ik die invullen en hoe kan ik oud en nieuw met elkaar combineren in 1 hokje (als dat kan).

 

Dit zijn nog maar simpele vragen. Ik zit vooral ook met waar ik die kosten allemaal kan invullen en wat gaat er gelden als bewijsstukken. Kilometers kun je gewoon niet bewijzen als je elke dag bijna ergens heen gaat en tankt (prive en werk door elkaar). Ik noteer alle km al wel. (routenet.nk). Bonnetjes bewaar ik ook, maar daar kun je echt helemaal niets mee volgens mij.

Daarnaast zit ik met allerlei contracten die ik heb van de winkelpanden. Zit daar BTW bij in of moet je dan daar ook weer een berekening op los laten etc.

 

Onderhoud auto mag ik geloof ik niet gebruiken, maar wil dat echter wel in de toekomst, want de onkosten zijn niet best en de auto is aan vervanging toe.

Als ondernemer moet je een goede auto hebben, maar als starter is dat niet te betalen helaas. Dat geld is nodig voord e aanschaf van muziek items.

 

Het aantal uren dat je werkt is ook willekeur, want in principe werk ik de hele dag, maar ben gewoon thuis of op pad plus dat ik er naast gewoon een gezin bij, met kinderen die ik verzorg. Ik zit ook nog in een beeindigingsperiode van een vaste baan. (2 dagen in de week 24 uren) Hoe gaat dHet UWV in juni daar tegenaan kijken. Mijn jurist zei dat ik waarschijnlijk gewoon de volle 75 procent kan krijgen van de vorige baan, omdat je als je 2 dagen werkt altijd tijd over hebt gehad om die platenhandel erbij te doen. Dat moeten ze dan los van elkaar zien.

 

Ook nu wil ik eigenlijk gewoon 3 dagen platen verkopen en 2 dagen overhouden om die ander baan weer te verkrijgen. Wat is dan weer gunstig, Meer uren op zoek naar de nieuwe baan, of juist mee uren aangeven te besteden aan je platenhandel en eigen onderneming.

De combinatie plus de grillen het UWV en de belastingdienst zijn me niet duidelijk,omdat ik geen ervaring met die instanties heb op dit vlak, plus dat volgens de jurist elke gemeente weer anders beoordeeld...

Alvast bedankt. Veel vragen, hopelijk kan iemand al iets van tips geven. Spelfouten maar even niet beoordelen aub :)

 

 

[edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag piotrtje,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Het bericht is al veel beter leesbaar geworden na toevoegen van hoofdletters en witregels, bedankt.

 

Tikfouten kun je ook herstellen via de verander-knop (bewerk bericht). Kwestie van nalezen en corrigeren.

 

Modgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af...wordt tegenwoordig dat mooie Handboek Ondernemen nog op papier uitgegeven? Maar goed, in PDF-vorm is die er sowieso nog natuurlijk:

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/handboek_ondernemen

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de indruk dat je btw en inkomstenbelasting wat door elkaar haalt en dat je nog niet zo'n heel goed besef hebt van hoe btw nu eigenlijk werkt. Het is heel belangrijk om IB en btw goed uit elkaar te houden, want ze hebben werkelijk niets met elkaar te maken.

 

Btw: als jij iets van een ondernemer koopt, krijg je een factuur waarop staat wat het kost (excl. btw) en hoeveel btw daarover in rekening is gebracht. Dat in rekening gebrachte bedrag mag je via de aangifte omzetbelasting terugvragen. Alles wat jij verkoopt, breng je btw over in rekening. Ook die btw zet je eens per kwartaal op de aangifte btw. Het verschil tussen de aan je klanten in rekening gebrachte btw en de aan je leveranciers betaalde btw betaal je aan de belastingdienst (of krijg je terug of wellicht kun je de KOR toepassen, net hoe het uitkomt). Het wordt wat ingewikkelder als je in het buitenland in- of verkoopt. Als er geen btw op de factuur staat, zit er geen btw in het bedrag, behalve in enkele bijzondere situaties.

 

Als je van particulieren inkoopt, zit in die prijs geen btw. Als je die platen weer aan particulieren doorverkoopt, dan kun je de margeregeling toepassen. Dat houdt in dat je alleen over het verschil tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs btw in rekening hoeft te brengen.

 

Dat je per kwartaal aangifte omzetbelasting moet doen, komt omdat dat de standaardtermijn is. Als je weinig hoeft af te dragen, kun je de belastingdienst vragen om het om te zetten naar een jaaraangifte.

 

Wat voor contracten van winkelpanden heb je? Als het om verhuur van vastgoed gaat: hoofdregel dat daar geen btw over berekend wordt, maar bij verhuur aan ondernemers die dat pand gebruiken voor bijna alleen maar met btw belaste prestaties, kunnen kiezen voor btw-belaste verhuur. Dat moet dan in de overeenkomst staan. Maar je hebt het over thuis of op pad, dus dat rijmt niet helemaal met elkaar.

 

IB: Alleen de prijzen excl. btw zijn interessant. Je telt je omzet bij elkaar op en trekt daar de inkoopprijs van de verkochte goederen af. Daar haal je vervolgens de aftrekbare kosten vanaf. Let op, niet alle kosten zijn aftrekbaar (kosten van een privéauto bijvoorbeeld maar tot maximaal 19 cent per km) en sommige uitgaven mag je niet ineens aftrekken, maar moet je uitspreiden over meerdere jaren. Die zet je dan op de balans en schrijf je af.

 

De platen die aan het einde van het jaar nog niet verkocht zijn, zet je ook op de balans: wat je daaraan hebt uitgegeven, zijn pas kosten zodra je de platen verkoopt. Op die manier kun je de winst berekenen en daarover moet je belasting betalen (althans, als je inkomen hoog genoeg is).

 

Het is heel goed mogelijk dat je er niet uitkomt. Daar hebben meer ondernemers last van. In dat geval is het verstandig om hulp in te schakelen (boekhouder, administrateur, belastingadviseur, net wat het beste bij je past). Als je een onjuiste aangifte indient, kan het zomaar zijn dat je daarvoor een boete opgelegd krijgt. Dat zou erg vervelend zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de indruk dat je btw en inkomstenbelasting wat door elkaar haalt en dat je nog niet zo'n heel goed besef hebt van hoe btw nu eigenlijk werkt. Het is heel belangrijk om IB en btw goed uit elkaar te houden, want ze hebben werkelijk niets met elkaar te maken.

--------------------------------------------------

Klopt, ik haal het steeds door elkaar, kom er niet uit nog.

--------------------------------------------------

 

Btw: als jij iets van een ondernemer koopt, krijg je een factuur waarop staat wat het kost (excl. btw) en hoeveel btw daarover in rekening is gebracht. Dat in rekening gebrachte bedrag mag je via de aangifte omzetbelasting terugvragen. Alles wat jij verkoopt, breng je btw over in rekening. Ook die btw zet je eens per kwartaal op de aangifte btw. Het verschil tussen de aan je klanten in rekening gebrachte btw en de aan je leveranciers betaalde btw betaal je aan de belastingdienst (of krijg je terug of wellicht kun je de KOR toepassen, net hoe het uitkomt). Het wordt wat ingewikkelder als je in het buitenland in- of verkoopt. Als er geen btw op de factuur staat, zit er geen btw in het bedrag, behalve in enkele bijzondere situaties.

--------------------------------------------------

Ik verkoop margegoederen en schaf margeproducten aan (2e hands). Daarnaast koop ik soms nieuwe artikelen waar wel BTW over betaald mioet worden, maar dat is minimaal. Het grootste gedeelte gaat in marge-aankopen zitten. Dan geldt er weer wat anders neem ik aan voor de omzetbealsting en BTW. Er werd mij verteld dat ik dan de aankoopprijs (200 lp's) moet delen op het aankoopbedrag. BV 400 euro delen door 200 is 2 euro per plaat. Die verkoop ik in winkels en internet voor meer. Dat verschil is dan de winst. Ik heb alleen uiteraard nooit in 1 keer 200 platen verkocht. Van zon partij gaan er misschien 30 weg in een kwartaal. Moet ik dan 30 maal 2 euroals inkoopprijs nemen en de winst van die 30 weer terugkoppelen, of moet ik toch die hele partij opgeven en van een gem. verkoopbedrag uitgaan, wat volgens mij veel handiger is.

-----------------------------------------------------

 

Als je van particulieren inkoopt, zit in die prijs geen btw. Als je die platen weer aan particulieren doorverkoopt, dan kun je de margeregeling toepassen. Dat houdt in dat je alleen over het verschil tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs btw in rekening hoeft te brengen.

-------------------------------------------------------

Inkoop is soms vele maanden eerder dan de verkoop. Ook is het moeilijk te achterhalen uit welk partij een bepaalde lp komt. Onbegonnen werk. Kan ik niet een standaard aankoopbedrag nemen en een gem. verkoopprijs?

---------------------------------------------------------------

 

Dat je per kwartaal aangifte omzetbelasting moet doen, komt omdat dat de standaardtermijn is. Als je weinig hoeft af te dragen, kun je de belastingdienst vragen om het om te zetten naar een jaaraangifte.

-------------------------------------------------------------

Helas mocht ik als starter die aanvraag pas doen na een jaar.............waarom dat nou weer is weet ik niet, maar het is verrekte vervelend als je net start en het druk hebt met de handel en de concurrentie dat je dan ook alles direct al klaar moet hebben.In een jaar kun je veel meer doen en leren lijkt me. Tis helaas niet anders, maar veranderen mag dus pas na een jaar

---------------------------------------------------------------

 

Wat voor contracten van winkelpanden heb je? Als het om verhuur van vastgoed gaat: hoofdregel dat daar geen btw over berekend wordt, maar bij verhuur aan ondernemers die dat pand gebruiken voor bijna alleen maar met btw belaste prestaties, kunnen kiezen voor btw-belaste verhuur. Dat moet dan in de overeenkomst staan. Maar je hebt het over thuis of op pad, dus dat rijmt niet helemaal met elkaar.

------------------------------------------------------------

Ik verkoop p deplaten in 6 winkels waar ik dan weeer huur aan betaal. Die betalen zelf BTW over alles.VOlgens mij hoef ik daar verder niets mee te doen (hoop ik). Daarnaast verkoop ik echter ook via internet (geen eigen website, maar een wereldwijde website). Daar gaan ook nog eens vaak platen naar JApan, USA en vele ander landen die ook weer buiten de EU liggen. Maakt het nog lastiger denk ik. In die winkels verkoop in voornamelijk margeproducten maar ook nog eens nieuwe.

---------------------------------------------------------

 

IB: Alleen de prijzen excl. btw zijn interessant. Je telt je omzet bij elkaar op en trekt daar de inkoopprijs van de verkochte goederen af. Daar haal je vervolgens de aftrekbare kosten vanaf. Let op, niet alle kosten zijn aftrekbaar (kosten van een privéauto bijvoorbeeld maar tot maximaal 19 cent per km) en sommige uitgaven mag je niet ineens aftrekken, maar moet je uitspreiden over meerdere jaren. Die zet je dan op de balans en schrijf je af.

-----------------------------------------------------------------

Ik las dat omzet de winst was PLUS de kosten die je maakt (gelezen op de belastingsite). Dat maakt het nog vreemder in mijn ogen. In neem aan dat omzet toch gewoon de winjst is min die kosten. O ik dacht 16 cent per km. Valt al weer mee. Hoe bewijs je dat overigens? Kan ik middels Excel al wel een dudielijke administratie maken die goedgekeurd zou kunnen worden. Op dit moment gaat alles via/middels aantekeningen nlog. Aankopen zijn immers al nooit facturen, omdat het 2e hands artikelen zijn van particulieren.

------------------------------------------------------------------

 

De platen die aan het einde van het jaar nog niet verkocht zijn, zet je ook op de balans: wat je daaraan hebt uitgegeven, zijn pas kosten zodra je de platen verkoopt. Op die manier kun je de winst berekenen en daarover moet je belasting betalen (althans, als je inkomen hoog genoeg is).

----------------------------------------------------------------

Ik denk niet dat mijn inkomen hoog genoeg zal zijn om die kosten te kunnen betalen.Ik heb meer geinvesteerd dan verdiend, omdat ik nog in een beeindigingsfase zit van mijn vorige werk in loondienst.De ex-werkgever betaald me nog door tot 1 juni. Daarvan koop ik voornamelijk nu al zo veel mogelijk muziek.

------------------------------------------------------------------------

 

Het is heel goed mogelijk dat je er niet uitkomt. Daar hebben meer ondernemers last van. In dat geval is het verstandig om hulp in te schakelen (boekhouder, administrateur, belastingadviseur, net wat het beste bij je past). Als je een onjuiste aangifte indient, kan het zomaar zijn dat je daarvoor een boete opgelegd krijgt. Dat zou erg vervelend zijn.

---------------------------------------------------------------------

Is er bij de belastingdienst niet een mogelijkheid om met iemand een gesprek aan te vrgane hoe en/of wat te doen.Niet via de telefoon want dat is zon kostenpost. Of via het UWV, waar ik vanaf 1 juni mee te naken ga krijgen (WW van 75 procent naast de onderneming)

------------------------------------------

------------------------------------------------------------

 

Bedankt alvast

Link naar reactie
  • 0

Als eerste: Welkom op HL!

 

Vervolgens: Je dumpt hier zo'n enorme brij aan vragen dat het bijna onmogelijk daar inhoudelijk op te reageren. Ik denk dat je er goed aan doet om je eerst eens te verdiepen in de verschillende aspecten. Dat doe je door zelf te lezen en pas daar gericht vragen te stellen. De link van @prinsrachid is één van de vele stukken die je kunt bestuderen. Daarna is ook een basiscursus ondernemersvaardigheden geen overbodige luxe voor je. Zowel bij de KvK als het UWV kun je terecht met vragen over starten. Zij kunnen je waar nodig gericht door verwijzen.

 

Ik las dat omzet de winst was PLUS de kosten die je maakt (gelezen op de belastingsite). Dat maakt het nog vreemder in mijn ogen. In neem aan dat omzet toch gewoon de winjst is min die kosten.
Deze opmerking pik ik er even uit omdat ik deze exemplarisch vind voor je onbegrip. Zo te lezen weet al niet wat omzet is en wat winst is. Even heel simpel: winst is wat je uiteindelijk verdient. Dat doe je door omzet te maken en daar komen nu eenmaal kosten bij. Winst is dus omzet minus kosten. Het is dus zeker niet "omzet = winst - kosten"!

 

Probeer je gedachten en vragen eens te ordenen. Misschien helpt het als je voor jezelf de verschillende onderwerpen overzichtelijk op papier op een rijtje zet, zodat het geen grote brij in je hoofd is. Een hobby kan leuk zijn, maar bij ondernemen komt nu eenmaal meer kijken...

 

Succes met je onderneming!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me al tijden verdiept in de materie en suf gezocht. Evenals mijn collega's is het allemaal 1 grote duistre materie met vele vragen. Het is dan ook niet gek dat ik daarom vee;l vragen stel. Ik wil namelijk graag veel antwoorden. Ondernemersplein en dergelijke heb ik allemaal al gehad. Niemand geeft echter antwoorden maar geeft verwijzingen. Dat is niet waarom ik op een forum ben. Ik zou graag antwoorden verkrijgen. Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Niemand geeft echter antwoorden maar geeft verwijzingen. Dat is niet waarom ik op een forum ben. Ik zou graag antwoorden verkrijgen. Alvast bedankt.

 

Welkom op het forum. Een forum is bedoeld voor gerichte vragen die ook in een forum reactie te beantwoorden zijn. Je stelt echter hele basale vragen, waarover we boeken vol kunnen schrijven als antwoord. Gelukkig hebben anderen die boeken (en websites, en cursussen) al geschreven. Veel daarvan is zelf gratis toegankelijk. Ik adviseer dan ook om je eerst verder te verdiepen in de basisbeginselen van het ondernemen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me al tijden verdiept in de materie en suf gezocht. Evenals mijn collega's is het allemaal 1 grote duistre materie met vele vragen. Het is dan ook niet gek dat ik daarom vee;l vragen stel. Ik wil namelijk graag veel antwoorden. Ondernemersplein en dergelijke heb ik allemaal al gehad. Niemand geeft echter antwoorden maar geeft verwijzingen. Dat is niet waarom ik op een forum ben. Ik zou graag antwoorden verkrijgen. Alvast bedankt.

Tja, ik ben bang dat je dan toch eens die verwijzingen moet volgen en wat je vind moet bestuderen. Op moment dat jij met je tekst aangeeft dat je niet weet wat omzet is, dan heb je je gewoon nog onvoldoende verdiept. Je hebt alleen in dit topic al voldoende tips gekregen om alle vragen die je hier hebt gesteld een antwoord te vinden. Stop dus met je suf zoeken, maar verdiep je eens serieus! Wanneer al jouw collega's het een duistere brij vinden, dan geldt voor hun hetzelfde advies.

 

Mocht het na al dat verdiepen niet duidelijker worden, dan schort er mogelijk iets aan je aanpak. Hoe verdiep jij je? Zie je alleen een grote brij van woorden, of zet je voor jezelf dingen op een rijtje? Heb je moeite met lezen of is begrijpen juist het probleem? Doe nog eens een poging, maar pak het dan effectief aan. Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.