Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
piotrtje
piotrtje
Hallo,
Ik ben vanaf 12 januari een eenmanszaak begonnen met de verkoop van muziek.
Dit deed ik eerst hobbymatig, maar sinds ik ben ontslagen in december vorig jaar (zit nu nog in een overbruggingsperiode) ben ik van plan om me er helemaal op te storten.
Belastingtechnisch is het echter een wirwar van allerlei zaken die erg onduidelijk zijn.
Mijn artikelen zijn EN 2e hands EN nieuw. Dan gelden er volgens mij al andere BTW maatstaven.
Ook kreeg ik het bericht dat ik per 3 maanden aangifte moet gaan doen, terwijl een collega die precies hetzelfde doet, dit slechts 1 maal per jaar doet.
Hij kan er van leven en staat dus ook ingeschreven bij de KvK, maar hij vult zijn inkomsten in bij de freelance optie. Hij doet dit al jaren en het mag blijkbaar.
Ik moet echter naast mijn prive aangifte, dus nu ook aangifte doen via de zakelijke onderneming. Het invullen van de freelance optie was voor mij wel te doen (daar ging ik ook vanuit), maar de hele aangifte invullen met al zijn regeltjes via de zakelijke aangifte is zoooo lastig.
Stel ik koop 100 platen in voor 200 euro, dan mag ik 2 euro per plaat als betaling gaan rekenen toch. Over die 200 moet ik dan 21 procent BTW verrekenen als aangifte.
Hoe wordt de inkomstenbelasting berekend als je dan weer verkoopt. Is dat dan het geld dat je verdiend minus 21 procent? Zo ja waar kan ik de extra kosten dan bij berekenen. Kilometers, papier, computer, huur van een gedeelte van een pand, lp hoezen, telefonie.
Zijn er extra kosten die je direct kunt gaan aftrekken van de inkomsten, of moet je het helemaal los houden van elkaar. Heb al veel gelezen, maar het duizelt me voor mijn ogen.Dan is nog zoiets als de startersregeling. Wie bepaald dat en hoe werkt dat.
Gaat dat achteraf na je eerste aangifte verrekend worden en/of bepaald worden. Er staat ergens dat als je niet meer dan een bepaald bedrag aan inkomstenbelasting gaat betalen dat je dan in aanmerking kan komen. Naast de oude platen, verkoop ik ook nieuwe platen.
Daar zit wel BTW al bij de aankoop in. Waar moet ik die invullen en hoe kan ik oud en nieuw met elkaar combineren in 1 hokje (als dat kan).
Dit zijn nog maar simpele vragen. Ik zit vooral ook met waar ik die kosten allemaal kan invullen en wat gaat er gelden als bewijsstukken. Kilometers kun je gewoon niet bewijzen als je elke dag bijna ergens heen gaat en tankt (prive en werk door elkaar). Ik noteer alle km al wel. (routenet.nk). Bonnetjes bewaar ik ook, maar daar kun je echt helemaal niets mee volgens mij.
Daarnaast zit ik met allerlei contracten die ik heb van de winkelpanden. Zit daar BTW bij in of moet je dan daar ook weer een berekening op los laten etc.
Onderhoud auto mag ik geloof ik niet gebruiken, maar wil dat echter wel in de toekomst, want de onkosten zijn niet best en de auto is aan vervanging toe.
Als ondernemer moet je een goede auto hebben, maar als starter is dat niet te betalen helaas. Dat geld is nodig voord e aanschaf van muziek items.
Het aantal uren dat je werkt is ook willekeur, want in principe werk ik de hele dag, maar ben gewoon thuis of op pad plus dat ik er naast gewoon een gezin bij, met kinderen die ik verzorg. Ik zit ook nog in een beeindigingsperiode van een vaste baan. (2 dagen in de week 24 uren) Hoe gaat dHet UWV in juni daar tegenaan kijken. Mijn jurist zei dat ik waarschijnlijk gewoon de volle 75 procent kan krijgen van de vorige baan, omdat je als je 2 dagen werkt altijd tijd over hebt gehad om die platenhandel erbij te doen. Dat moeten ze dan los van elkaar zien.
Ook nu wil ik eigenlijk gewoon 3 dagen platen verkopen en 2 dagen overhouden om die ander baan weer te verkrijgen. Wat is dan weer gunstig, Meer uren op zoek naar de nieuwe baan, of juist mee uren aangeven te besteden aan je platenhandel en eigen onderneming.
De combinatie plus de grillen het UWV en de belastingdienst zijn me niet duidelijk,omdat ik geen ervaring met die instanties heb op dit vlak, plus dat volgens de jurist elke gemeente weer anders beoordeeld...
Alvast bedankt. Veel vragen, hopelijk kan iemand al iets van tips geven. Spelfouten maar even niet beoordelen aub :)
[edit: titel verduidelijkt]
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag