• 0

Investeringsaftrek verdelen over vennoten

Ik heb al een flink aantal oude posts doorzocht maar vind niet het exacte antwoord op mijn kwestie:

 

Mijn privé partner en ik hebben al een aantal jaren samen een v.o.f. De winst verdelen we 30/70% (dit is ongeveer gebaseerd op het aantal uren dat een ieder voor het bedrijf werkt).

 

Dit jaar hebben we voor het eerst meer dan Euro 2.300,- excl. BTW geinvesteerd waardoor er recht bestaat op investeringsaftrek voor de IB.

 

Moeten wij het bedrag aan investeringsaftrek nu ook 30/70 verdelen of mag dat ook op basis van een andere verdeling?

 

Dank voor de reactie!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In beginsel sluit je aan bij de winstgerechtigdheid, maar als jullie samen een andere verdeling overeenkomen, mag dat ook. Voorwaarde is dat de redelijkheid daarbij niet uit het oog wordt verloren.

 

Overigens kan het geen kwaad (nogal een understatement) om, voor zover nog niet aanwezig, een goede vof-overeenkomst op te (laten) stellen. Daarin staat onder meer vermeld wat jullie hebben afgesproken over de winstverdeling, waarbij het vaak nuttig is om die aan te laten sluiten bij meerdere factoren zoals: hoeveel heeft ieder geïnvesteerd in de vof (een rentevergoeding over de stand van de kapitaalrekening), hoeveel heeft ieder gewerkt (een vergoeding per gewerkt uur) en tenslotte een verdeling van het (eventuele) restant (overwinstverdeling). Mocht dan op enig moment iemand veel investeren of veel meer gaan werken, dan wordt dat automatisch ook beloond (voor zover de winst dat toelaat). Ook dit soort verdelingen en wie wat beslist, etc. kan daar dan in worden opgenomen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie Ronaldinho. Duidelijk t.a.v. de investeringsaftrek.

 

Er is een v.o.f. contract met daarin de meeste zaken, zoals je die beschrijft, opgenomen. Wat ik me nog afvraag: Is het eigenlijk wettelijk verplicht om rente uit te keren of te rekenen over het positieve danwel negatieve saldo van een kapitaalrekening?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verplicht is het niet, het is puur een vorm van winstverdeling. Als vennoot wil je graag iets terug zien voor wat je in de vof steekt, of dat nu arbeid of kapitaal is. Als daarbij verschillen ontstaan tussen de verschillende vennoten, dan zul je daar ook rekening mee willen houden bij de winstverdeling. Dat kan en dat mag, maar het is niet verplicht. Het is wel verstandig om dat vooraf vast te leggen en je daar dan ook aan te houden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.