• 0

rekening courant DGA bij dreigend faillissement

Beste allemaal,

 

Ik heb met mijn bedrijf de laatste paar jaar enorm last van de recessie, ondanks alle inspanningen zie ik er van komen dat ik binnen enkele maanden het faillissement zal moeten aanvragen.

Het bedrijf heeft een BV als rechtsvorm, de afgelopen 2 jaar heb ik een aantal keren geen salaris opgenomen daardoor is er een positief saldo van 15000,-- ontstaan op de rekening courant DGA.

Is het rechtmatig om dat geld op enig moment uit het bedrijf te halen of zal bij faillissement de curator

daar moeilijk over doen.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Groet, Hans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zij zal altijd moeilijk doen!

 

Dus doe het alleen als je een goed en kloppend verhaal hebt.

En vooral dat 'kloppend' is lastig, want alle transacties die afwijkend zijn van de gebruikelijke met jezelf in het jaar voor faillissement zal de curator terugdraaien.

 

Om die reden is het ook erg onverstandig om loonbetalingen over te slaan...

Link naar reactie
  • 0

Heb je een leningsovereenkomst tussen jou prive en de BV?

Zo nee, dan zou ik die maar (alsnog) opstellen.

 

Heb ooit de tip gekregen om daar zo'n soort clausule in te zetten:

"Schuldenaar verbindt zich om, zolang hij de uit deze overeenkomst voortvloeiende schuld, ter zake van de hoofdsom, rente en kosten, niet volledig aan schuldeiser heeft afgelost en betaald, op eerste verzoek van schuldeiser zekerheid te verlenen van een zo hoog mogelijke rang voor de zijn uit hoofde van de geldlening en/of het in deze overeenkomst bepaalde ten opzichte van schuldeiser voortvloeiende verplichtingen."

 

 

Dan voorkom je eventueel paulianeus handelen heb ik mij laten vertellen. Maar ik ben zeker geen jurist.

 

De overeenkomst kun je natuurlijk ook met terugwerkende kracht opstellen. Het is achteraf lastig te achterhalen wanneer die is ondertekend door een curator.

 

 

Veel sterke en wijsheid ondertussen!

Link naar reactie
  • 0

Heb je een leningsovereenkomst tussen jou prive en de BV?

Zo nee, dan zou ik die maar (alsnog) opstellen.

 

Heb ooit de tip gekregen om daar zo'n soort clausule in te zetten:

"Schuldenaar verbindt zich om, zolang hij de uit deze overeenkomst voortvloeiende schuld, ter zake van de hoofdsom, rente en kosten, niet volledig aan schuldeiser heeft afgelost en betaald, op eerste verzoek van schuldeiser zekerheid te verlenen van een zo hoog mogelijke rang voor de zijn uit hoofde van de geldlening en/of het in deze overeenkomst bepaalde ten opzichte van schuldeiser voortvloeiende verplichtingen."

 

 

Dan voorkom je eventueel paulianeus handelen heb ik mij laten vertellen. Maar ik ben zeker geen jurist.

 

De overeenkomst kun je natuurlijk ook met terugwerkende kracht opstellen. Het is achteraf lastig te achterhalen wanneer die is ondertekend door een curator.

 

 

Veel sterke en wijsheid ondertussen!

 

Altijd een leenovereenkomst opstellen en laten registreren bij de belastingdienst. Indien dit niet gebeurd is kan de curator zich afvragen of deze niet anti gedateerd is. De belastingdienst doet dit gratis

www.aygodutch.com crowdfunding voor het MKB

Link naar reactie
  • 0

Altijd een leenovereenkomst opstellen en laten registreren bij de belastingdienst.

 

Volgens mij kan dat sinds een paar jaar niet meer (het registreren dus).

 

 

 

Leenovereenkomsten, borgstellingen en pandaktes wel. Je hebt gelijk dat ze niet alles meer registreren. Er is een speciale unit in Rotterdam hiervoor.

www.aygodutch.com crowdfunding voor het MKB

Link naar reactie
  • 0

Altijd een leenovereenkomst opstellen en laten registreren bij de belastingdienst.

 

Volgens mij kan dat sinds een paar jaar niet meer (het registreren dus).

 

 

 

Leenovereenkomsten, borgstellingen en pandaktes wel. Je hebt gelijk dat ze niet alles meer registreren. Er is een speciale unit in Rotterdam hiervoor.

 

Sorry, Alleen pandaktes en cessie aktes worden nog geregistreerd. Lijkt me goed een leenovereenkomst naar een notaris te mailen. Ligt in ieder geval de datum vast

www.aygodutch.com crowdfunding voor het MKB

Link naar reactie
  • 0

Heb je een leningsovereenkomst tussen jou prive en de BV?

Zo nee, dan zou ik die maar (alsnog) opstellen.

 

Heb ooit de tip gekregen om daar zo'n soort clausule in te zetten:

"Schuldenaar verbindt zich om, zolang hij de uit deze overeenkomst voortvloeiende schuld, ter zake van de hoofdsom, rente en kosten, niet volledig aan schuldeiser heeft afgelost en betaald, op eerste verzoek van schuldeiser zekerheid te verlenen van een zo hoog mogelijke rang voor de zijn uit hoofde van de geldlening en/of het in deze overeenkomst bepaalde ten opzichte van schuldeiser voortvloeiende verplichtingen."

 

 

Dan voorkom je eventueel paulianeus handelen heb ik mij laten vertellen. Maar ik ben zeker geen jurist.

 

De overeenkomst kun je natuurlijk ook met terugwerkende kracht opstellen. Het is achteraf lastig te achterhalen wanneer die is ondertekend door een curator.

 

 

Veel sterke en wijsheid ondertussen!

 

 

Juridisch zou je door het opnemen van zo'n bepaling ervoor zorgen dat de later verstrekte zekerheid verplicht door de schuldenaar moest gebeuren. Daardoor wordt voorkomen dat de handeling voldoet aan de voorwaarden gesteld voor paulianeus handelen (art 45 ev Fw), echter kom je in deze situatie waarschijnlijk daarmee niet weg, omdat bestuurder c.q. aandeelhouder van de BV en schuldeiser dezelfde persoon zijn op grond van artikel 47 Fw.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.