• 0

kantoor in de tuin aftrekbaar zonder sanitaire voorzieningen

Hallo allemaal,

 

Met mijn bedrijf verkoop ik units voor in de tuin. Het gebruik als kantoor is zeer voor de hand liggend en ook een belangrijke bron van onze potentiële klanten. Onze kleinste unit, de inDlu 10 is 10m2 groot en daar past natuurlijk eigenlijk geen toilet in. Ik denk dat je de unit als kantoor in de tuin toch af kan trekken, maar ik twijfel.

 

Immers de unit moet aan derden verhuurbaar zijn. Daar komt ook de eisen van de belastingdienst vandaan. Een eigen opgang en een toilet. Maar ik las juist hier https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=49153;start=msg464788#msg464788

Over een blokhut die geen toilet heeft maar toch aftrekbaar is omdat deze verplaatsbaar is en dus altijd aan de derden verkocht of verhuurd kan worden.

 

Als ik dat goed begrijp, en ik maak mijn kleinste unit op een stalen frame, waardoor deze hijsbaar is en dus na gebruik doorverkocht of verhuurd kan worden, dan voldoe je toch aan de eisen die de belastingdienst stelt? Ik denk dat het kan. Maar ben heel benieuwd naar jullie visie op dit verhaal.

 

Bij voorbaat grote dank.

Op zoek naar een kantoor in de tuin? Een atelier of hobbyruimte? www.indlu.nl

Maar ook voor mantelzorgwoningen en mantelzorgunits. inDlu maakt mooie inspirerende lichte ruimtes.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omdat niemand nog gereageerd heeft. Als iemand een goede lead heeft waar ik mijn vraag neer zou kunnen leggen dan ben ik natuurlijk ook al een stap verder. Bij voorbaat dank!

Op zoek naar een kantoor in de tuin? Een atelier of hobbyruimte? www.indlu.nl

Maar ook voor mantelzorgwoningen en mantelzorgunits. inDlu maakt mooie inspirerende lichte ruimtes.

Link naar reactie
  • 0

Is het volgende nog een mogelijkheid om mee te leveren?

Chemisch toilet

 

Ik kan me voorstellen dat het misschien wel in de vloer weggewerkt kan worden. Luik erover en de gebruiker kan naar hartelust diens behoefte doen om het vervolgens met de mantel der liefde weer af te dekken ;D.

 

Overigens zie ik wel dat je een grote raampartij heb ::)

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Wow, een chemisch toilet (die meegeleverd wordt, of gewoon een emmer :)) zou natuurlijk helemaal een papieren oplossing zijn. Maar ik wil graag een waardevolle investering leveren. Dat moet zonder gedoe. En omdat ik bij dat blokhut verhaal hier op higherlevel wel een goed gevoel kreeg denk ik dat het moet kunnen zonder toilet maar door de unit mobiel te maken. Op zijn minst in principe. Als optie.

 

Ik denk niet dat iemand in de praktijk zijn inDlu doorverkoopt. Net zo min als dat iemand het kantoor naast huis (vroeger de bekende garage) echt gaat door verhuren. Dat wordt volgens mij vaak na beëindiging van het bedrijf een privé kantoor of onderdeel van de woonkamer.

Op zoek naar een kantoor in de tuin? Een atelier of hobbyruimte? www.indlu.nl

Maar ook voor mantelzorgwoningen en mantelzorgunits. inDlu maakt mooie inspirerende lichte ruimtes.

Link naar reactie
  • 0

Niet mijn core business maar hier een quote van de belastingdienst:

 

" Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door:

 

- een eigen opgang of ingang

- andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening)

 

De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende. "

 

Nu lijkt me een toilet nu niet bepaald een "uiterlijk" kenmerk maar n.m.m. dient deze opsomming gelezen te worden als of/of en niet als en/en.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog: Ik denk eerlijk gezegd dat je gerust kan stellen dat dit helemaal geen werkruimte is in de zin van “een naar verkeersopvatting zelfstandig deel van de woning”, maar gewoon een los ‘ding’ (zoals een fiets, een bureau, een tent, een dossierkast, een chemisch toilet etc.) waarvan de kosten, als je dit zakelijk wenst aan te schaffen en (volledig) zakelijk gebruiken, gewoon aftrekbaar zijn van de winst (of tenminste de afschrijvingen, als je dit door de aanschafprijs moet activeren).

 

Maar zoals ik al eerder zei: altijd handig om het standpunt van de BD zelf te peilen in dit soort situaties en dus de belastingtelefoon te bellen en hun standpunt aan te horen.

 

Link naar reactie
  • 0

Aan zelf denken of de BD bellen en aanhoren hebben je klanten weinig, je hebt iets op papier nodig. Het (on)aardige lijkt me, dat zodra je dit tot zelfstandige werkruimte bestempelt, je misschien wel te maken krijgt met vergunningsplicht van gemeenten. Vervolgens ben ik dan benieuwd hoe ze of diverse andere partijen denken over je vaste sanitaire voorziening, wateraanvoer, levering van water en gas, electriciteit enz.

 

Ik heb het vermoeden dat het dure vierkante meters dreigen te worden op deze manier. Ik verbaas me erover dat je dit nog niet eerder uitgezocht hebt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je feedback. Een ruling voor het gebruik van een inDlu zou inderdaad een goede service zijn voor mijn klanten. Een belastingtechnische zelfstandige werkruimte is geen bestemming die gemeenten hanteren in bestemmingsplannen. Een bedrijf voeren aan huis is tegenwoordig meer mogelijk in bestemmingsplannen. Echter zodra je een bezigheid begint die redelijk wat traffic genereert kan er moeilijk gedaan worden omdat je parkeeroverlast veroorzaakt en je feitelijk je bijgebouw/ondergeschikte ruimte (kantoor is ondergeschikt aan woonfunctie) als een kantoorbestemming (in de gemeentelijke zin) gaat gebruiken. (Dan krijg je te maken met CROW normen voor parkeren etc).

 

Wij verkopen een thuiswerkplek / kantoor in de tuin die juist ideaal is voor het thuiswerken. Dit is allemaal uitgezocht (ik werk nu nog voor een gemeente). Maar het belasting verhaal is voor mij anders. Daarvoor zoek ik nog de details. Ik ken de zelfstandig verhuurbare eisen. Maar werd juist geprikkeld door het blokhut verhaal hier. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=49153;start=msg464788#msg464788

 

Die stelt dat de unit "Allen bedankt voor de opheldering.

 

1. Blokhut/kantoor wordt 100% zakelijk gebruikt en behoort tot het ondernemingsvermogen omdat het splitsbaar is van de woning (bij verhuizing nemen we hem mee).

2. Ik ga hem activeren op de balans en in 5 jaar afschrijven.

3. De btw zal ik terugvorderen in verhouding tot de belaste omzet en vrijgestelde omzet.

4. De investeringsaftrek is hier ook van toepassing. "

 

Dit lijkt mij ideaal voor mijn klanten. En zo denk ik dat ik het ook aan de belastingdienst voor ga leggen. Eerst telefonisch en dan kijken of ik wat op papier kan krijgen. De eigen verantwoordelijkheid voor de koper blijft wel om mijn informatiepakket voor te leggen aan de eigen accountant. Immers elke bedrijfsvorm kent weer zijn eigen specifieke randvoorwaarden.

 

Nogmaals dank!

Op zoek naar een kantoor in de tuin? Een atelier of hobbyruimte? www.indlu.nl

Maar ook voor mantelzorgwoningen en mantelzorgunits. inDlu maakt mooie inspirerende lichte ruimtes.

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de tekstfragmenten van BJM een verwijzing naar de rekenhulp voor zelfstandige werkruimte.

 

Ik lees ook direct:

 

Let op!

Het is mogelijk dat uw situatie niet voorkomt in dit hulpmiddel. Vraag dan advies aan uw fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur).

 

Hoe letterlijk je in de woning moet nemen, wordt dan bijvoorbeeld weer een vraag.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maar dit is alleen relevant als hier werkelijk sprake is van een werkruimte en dat vraag ik mij sterk af.

Want een werkruimte (een deel van een woning, garage etc.) zal kadastraal bekend zijn lijkt mij en dit "losse ding" niet.

 

Bel nou maar met de belastingdienst en check hun standpunt in deze.

Link naar reactie
  • 0

Dag inDlu

 

Het gaat er in eerste instantie om of de inDlu aard en nagel vast gemaakt wordt aan de ondergrond van de onroerende zaak.

 

Gebeurt dat niet dan is een inDlu dus mobiel en speelt het vraagstuk over fiscaal kwalificerende werkruimte geen rol.

 

Als de unit mobiel is dan is deze als zakelijk te beschouwen naar gelang het gebruik. Gebruik je 5 m2 als fietsenhok en 5 m2 als kantoor dan is slechts de helft zakelijk.

 

Maak je de unit wel aard en angel vast aan de grond dan speelt inderdaad mee of de unit een fiscaal zelfstandige werkruimte vormt. En zelfs zonder sanitair maar geplaatst in iemands achtertuin, durf ik wel te stellen dat er geen sprake is van voldoende zelfstandigheid. Het gaat daarbij namelijk ook om de bereikbaarheid van de unit. Als ik eerst door iemands huis of achtertuin moet om mijn gehuurde inDlu te kunnen betreden dan is dat beslist niet voldoende zelfstandig.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is inmiddels mei. Wij zijn een stukje verder doorontwikkeld. En ik heb op de site nu een informatieblad staan. Onze kleinste unit is bij uitstek geschikt als kantoor in de tuin en we leveren hem nu verplaatsbaar. Dan is hij na gebruik in principe door te verkopen of verhuren op een andere locatie.

 

Wat vinden jullie van het informatieblad?

 

Dit is onze inDlu 10 trouwens:

 

 

een_kantoor_in_de_tuin.thumb.jpg.452ecdc89fa00e164933ab01660f9f9b.jpg

Op zoek naar een kantoor in de tuin? Een atelier of hobbyruimte? www.indlu.nl

Maar ook voor mantelzorgwoningen en mantelzorgunits. inDlu maakt mooie inspirerende lichte ruimtes.

Link naar reactie
  • 0

Ja je hebt nu ik het nalees wel een punt. Kan hem helaas niet meer modden na 2 uur. Excuses. Ik ben misschien een beetje te enthousiast. Maar we hebben nu wel bewust de informatie apart gehouden omdat het enorm uitmaakt hoe je je kantoor aan de belastingdienst presenteert. Terwijl het ding fysiek natuurlijk niet veel veranderd.

 

Nogmaals dank voor de feedback. Ik hou het ingetogen. Maar inhoudelijk, mijn informatieblad geeft hopelijk een goed beeld van de mogelijkheden.

 

Op zoek naar een kantoor in de tuin? Een atelier of hobbyruimte? www.indlu.nl

Maar ook voor mantelzorgwoningen en mantelzorgunits. inDlu maakt mooie inspirerende lichte ruimtes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.