• 0

BTW vrij deel facturen op welke kostenpost?

Dag allen,

 

Waarschijnlijk een beginnersvraag, maar op deze trefwoorden kon ik niet meteen antwoord vinden in de zoekfunctie.

Ik heb een eenmanszaak en een opdrachtgever aan wie ik mijn diensten verleen geeft automatisch na elke maand een factuur. Op deze factuur staan onderaan 4 bedragen:

 

Totaal excl. btw

Totaal btw vrij

21% btw over "totaal excl btw bedrag x"

Totaal incl. btw

 

Dat laatste bedrag wordt dus overgemaakt, het btw bedrag gebruik voor elk kwartaal bij de BTW aangifte. Het eerste bedrag dus "totaal excl btw" gebruik ik voor de jaarlijkse IB aangifte. Moet ik bij die aangifte het BTW vrije bedrag nog wegschrijven onder een post? Of zie ik iets voor de hand liggend over het hoofd? Het gaat maandelijks om tientallen euro's wat BTW-vrij is.

 

2e vraag, voor de BTW aangifte houd ik de factuurdatum aan, dus bijv de 1e 3 maanden voor het 1e tijdvlak BTW aangifte. Nu lees ik her en der dat je voor de IB aangifte, de maand moet aanhouden waarin je de dienst geleverd hebt. Maar nu zie ik dat mijn boekhouder over 2013 ook de factuurdatum heeft aangehouden. Dus puur kijkend naar maand waarin het werk gedaan is: dec 2012 t/m nov 2013. (ik krijg zo'n 10 dagen na de maand betaald over die maand). Is dit wel juist? Kom ik dit jaar niet in de knoop?

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Totaal excl. btw

Totaal btw vrij

21% btw over "totaal excl btw bedrag x"

Totaal incl. btw

 

Dat laatste bedrag wordt dus overgemaakt, het btw bedrag gebruik voor elk kwartaal bij de BTW aangifte. Het eerste bedrag dus "totaal excl btw" gebruik ik voor de jaarlijkse IB aangifte. Moet ik bij die aangifte het BTW vrije bedrag nog wegschrijven onder een post? Of zie ik iets voor de hand liggend over het hoofd? Het gaat maandelijks om tientallen euro's wat BTW-vrij is.

Dat is formeel omzet die (verplicht) is vrijgesteld van btw. Het is en blijft echter wel omzet en daarmee winst uit onderneming en dus inkomen: je moet deze daarom meetellen in de aangifte IB.

Link naar reactie
  • 0

Totaal excl. btw

Totaal btw vrij

21% btw over "totaal excl btw bedrag x"

Totaal incl. btw

 

Dat laatste bedrag wordt dus overgemaakt, het btw bedrag gebruik voor elk kwartaal bij de BTW aangifte. Het eerste bedrag dus "totaal excl btw" gebruik ik voor de jaarlijkse IB aangifte. Moet ik bij die aangifte het BTW vrije bedrag nog wegschrijven onder een post? Of zie ik iets voor de hand liggend over het hoofd? Het gaat maandelijks om tientallen euro's wat BTW-vrij is.

Dat is formeel omzet die (verplicht) is vrijgesteld van btw. Het is en blijft echter wel omzet en daarmee winst uit onderneming en dus inkomen: je moet deze daarom meetellen in de aangifte IB.

Bedankt voor het snelle antwoord. Moet dit nog in een bepaalde kolom weggeschreven te worden of gewoon bij bij de omzet die maand?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is volgens jou een “kolom” in deze…?

 

Als je een factuur maakt moet je deze natuurlijk in je administratie op een juiste wijze verantwoorden. In jou geval lijkt het (als ik het goed begrijp dan) alsof je de factuur niet zelf uitreikt, maar dat deze door de afnemer opgemaakt wordt. Dat verandert overigens niets aan het juist verwerken daarvan.

 

Dus je moet er voor zorgen dat de factuur in je BW aangifte als volgt tot uitdrukking komt:

- De BTW bij de verschuldigde BTW

- De omzet waar de BTW over berekend wordt bij de omzet voor desbetreffende BTW bedrag komt

- De (van BTW) vrijgestelde omzet wordt niet meegenomen op de aangifte

- De voorbelasting gecorrigeerd wordt op basis van het feit dat je omzet voor een gedeelte uit vrijgestelde prestaties bestaat

 

En dat in je jaarstukken (en dus ook voor je IB aangifte):

- De omzet juist weergegeven wordt (dat zowel belaste als vrijgestelde prestaties meegenomen worden dus).

- Eventuele niet-aftrekbare voorbelasting (i.v.m. het feit dat je ook vrijgestelde prestaties levert) in de kosten tot uitdrukking komt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah, uiteraard zat ik ernaast. Bij het googlelen kwam ik steeds uit op giften e.d. vreemd genoeg vandaar de verwarring, want dat zijn het natuurlijk niet.

Ik begreep al dat de BTW aangifte niet telt, het zijn immers vrijgestelde verdiensten. Maar bij de IB aangifte moet ik het dus handmatig corrigeren (als beginner gebruik ik een excel sjabloon ::) )

 

Alleen hoe zou de niet-aftrekbare voorbelasting verwerkt moeten worden? Deze snap ik nog niet helemaal. Omdat ik alsnog kosten kon hebben gehad, bij het aanleveren van diensten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.