• 0

Wat fiscale vragen voor mijn eenmanszaak en VOF

Voor deze vragen wil ik graag een nieuw topic aanmaken.

 

Ik zit nog met een aantal punten;

 

1. In 2014 had in een eenmanszaak en een maatschap.

Voor mijn eenmanszaak was de winst € 54000 en de maatschap € 12450. Mijn totale fiscale winst is € 54000 + € 12450 + niet aftrekbare kosten € 58.

Totale fiscale winst is € 66508.

De FOR die ik moet activeren is 10.9% van € 66508 is € 7249

 

Nu de vraag, waar moet ik die activeren. Mag dat alleen op mijn balans van de eenmanszaak?

De Maatschap gaat namelijk staken in 2014.

De totale FOR stand is tot nu toe 0.

 

Het EV van mijn eenmanszaak is € 4521.

Mijn vermogen op de balans van de maatschap is 1545. Alleen gaat deze staken in 2014.

Wanneer ik dus een FOR activeer in 2014 komt deze ook weer direct vrij en kan ik gebruik maken van de stakingsaftrek. Mag dit?

 

Samengevat; Totale EV = 4521 + 1545 = 6066. Hoe kan ik dit het beste in mijn boekhouding verwerken.

 

2. Sinds de start van mijn eenmanszaak heb ik nooit een banksaldo op de balans gezet. Ik gebruik mijn privérekening en neem alle zakelijke betalingen direct op als onttrekking en opname.

Nu heb ik het idee om het saldo van mijn privérekening op 31-12-2014 te activeren op mijn balans.

Dit bedrag is € 7542. Hierdoor wordt mijn EV voor de eenmanszaak met 7542 verhoogd waardoor ik de gehele FOR kan gebruiken.

Nu de vraag, mag dit?

 

3. Ik lees namelijk dat wanneer je begint met je onderneming je moet kiezen wanneer je iets zakelijk op privé etiketteert. Dit zelfde geldt bij de aanschaf van goederen, huurrecht etc.

Geldt dit ook voor een bankrekening?

 

4. Ditzelfde geldt voor mijn vraag over de zakelijke auto. Tot nu toe betaal ik altijd de bijtelling voor de IB en btw. Nu wil ik in 2015 een sluitende kmregistratie gaan bijhouden, niet zakelijk rijden en geen bijtelling betalen voor zowel de IB als de btw. Mag dit zomaar?

 

Weer heel wat vragen.

Ik hoor het wel.

 

Fijne avond!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@2/3: Ja. Bij eerste gebruik in de onderneming van Iets, of het nu het huurrecht van een woning, een bulldozer of een bankrekening is, etiketteer je het voor de inkomstenbelasting. Die etikettering kan alleen gewijzigd worden bij substantieel anders gebruik. Schoolvoorbeeld is het bedrijfspand. Als je dat niet meer in je bedrijf gebruikt maar aan een derde verhuurt, is het geen bedrijfsmiddel meer, maar verplicht privévermogen.

Kortom, tenzij je ineens dezelfde bankrekening voor meer dan 90% zakelijk bent gaan gebruiken, is ie nog steeds 'gewoon' privévermogen.

 

@4: je schrijft dat je tot nu toe bijtelling hebt betaald. Dan neem ik aan dat de auto dus zakelijk geëtiketteerd is ("op de zaak staat"), voor zowel ib als btw.

In 2015 wil je "een sluitende km-registratie bijhouden en niet zakelijk gaan rijden". Ik begrijp dat je alleen nog maar privé-ritjes wil doen en die allemaal netjes wil bijhouden?

Als ik even uitga van de status quo (auto zakelijk geëtiketteerd)

De bijtelling voor de inkomstenbelasting is nooit groter dan de de werkelijk afgetrokken autokosten. Dus als je in een jaar 3400,- autokosten aftrekt, en de bijtelling zou eigenlijk 7.000 moeten zijn, is de bijtelling 3400,- en trek je per saldo niks af. En betaal je dus ook geen bijtelling.

 

Voor de btw geldt dat anders, als het om een nieuwe auto gaat (lees vooral het 100pagina's-topic over btw-en-auto er nog even gezellig op na) betaal je elk jaar 2,7% over de catalogusprijs, TENZIJ je o.b.v. je administratie de waarde van het privégebruik kan berekenen, want dan betaal je 21% over de waarde van het privégebruik.

Als je daar onderuit wil, zul je de auto per eind 2014 moeten overbrengen naar privé (voor de btw, wees je er van bewust dat de btw en de inkomstenbelsting twee afzonderlijke belastingen met eigen werkelijkheden zijn). Dat betekent dat de waarde van de auto bepaald moet worden en dat je over die waarde btw moet afdragen.

Dan kan het nog steeds de moeite zijn, maar misschien is het ook goed om iets verder dan 9 maanden vooruit te kijken. Is er een reden waarom je de komende maanden niet zakelijk wil rijden met de auto?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Jammer, het op de balans zetten van mijn privérekening gaat dus niet door.

 

Ik bedoel dat ik alleen zakelijk wil gaan rijden ipv prive.

Dus; Auto idd zakelijk op de balans voor de IB als de BTW.

Altijd IB en BTW bijtelling betaald.

Mag ik nu ineens over gaan op een sluiten kmregistratie en niet meer prive gaan rijden en dus geen bijtelling?

Link naar reactie
  • 0

2. Sinds de start van mijn eenmanszaak heb ik nooit een banksaldo op de balans gezet. Ik gebruik mijn privérekening en neem alle zakelijke betalingen direct op als onttrekking en opname.

Nu heb ik het idee om het saldo van mijn privérekening op 31-12-2014 te activeren op mijn balans.

Dit bedrag is € 7542. Hierdoor wordt mijn EV voor de eenmanszaak met 7542 verhoogd waardoor ik de gehele FOR kan gebruiken.

Nu de vraag, mag dit?

 

Waarom geen zakelijke bankrekening openen? Voor een eenmanszaak met 54.000 winst, zou ik dat hoe dan ook aanbevelen, want administratief wordt het wel heel erg onoverzichtelijk als alle zakelijke en prive transacties via 1 bankrekening verlopen. Dit staat nog los van jouw eigen overwegingen rondom de FOR.

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel dat ik alleen zakelijk wil gaan rijden ipv prive.

Dus; Auto idd zakelijk op de balans voor de IB als de BTW.

Altijd IB en BTW bijtelling betaald.

Mag ik nu ineens over gaan op een sluiten kmregistratie en niet meer prive gaan rijden en dus geen bijtelling?

Dát is geen enkel probleem. De regel is dat je een bijtelling krijgt, tenzij. Met andere woorden, als jij aan kan tonen (met een sluitende km-admin) dat je niet meer dan 500 privé-km hebt gereden, is er geen bijtelling aan de orde voor de inkomstenbelasting.

Voor de btw kun je dan de regel toepassen dat de bijtelling bestaat uit 21% van de waarde van het privé gebruik. Als 0,8% van je kilometers privé is, is dat dus 0,8% van je autokosten maal 21%. Als het aantal privékilometers echt 0 is, is er ook hier geen sprake van een bijtelling.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.