• 0

Rechtsvorm Co-founders

Hoi,

 

Ik wil een app gaan maken en daar geld mee gaan verdienen. Ik heb nog geen personeel en ik wil binnenkort een founders-team samenstellen van max. 5 personen. Hoe vindt ik co-founders en welke rechtsvorm moet ik kiezen en waar moet ik nog meer rekening mee houden? (Deze co-founders wil ik niet betalen, maar een aandeel in het bedrijf mee afspreken).

Zelf ben ik meer technisch en zoek ik iemand die meer ervaring heeft van business. Wat voor papierwerk/contracten moet ik allemaal regelen voor, tijdens en na het aannemen van een co-founder???

 

Vriendelijke groet,

Han

 

[aanpassing: 2 berichten/vragen samengevoegd]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag 1: Welke rechtsvorm

Dit hangt normaal van heel erg veel omstandigheden af. Iedere soort onderneming heeft z'n voor- en nadelen, maar als je met meerdere co-founders gaat werken en intellectueel eigendom hebt zou ik al snel richting een BV met holding structuur gaan. Maar dit kan afhankelijk van de toekomst plannen en financiering overkill zijn.

 

Vraag 2: Hoe co-founders

Als jij denkt dat 19 mei te ver weg is om co-fouders te vinden, dan ben je nu al te laat. In eerdere technische start-ups heb ik m'n vingers goed gebrand door te snel met co-founders in zee te gaan, ik zou dit dan vooral ook niet te snel doen. Neem de tijd (denk eerder aan een (half) jaar dan twee weken), leer elkaar kennen, werk eerst eens samen voordat je aan de slag gaat voor het eggie.

 

Daarnaast, een co-founder neem je niet aan, met een co-founder ga je samen ondernemen. Wil jij een werknemer voor aandelen, veel succes met deze te vinden, maar vind je ze: gebruik dan een BV met STAK om ze buiten de aandeelhoudersvergadering te houden. Hoe dat loonbelastingtechnisch werkt durf ik zo niet te zeggen, maar er zijn genoeg anderen op dit forum welke daar meer over weten.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Voor zover ik begrijp ben jij de technische kant van je business en bouw jij de app? En gezien je haast is deze al af?

 

Je kunt vanuit bovenstaande link UtrechtInc ook gebruik maken van:

Wil je ook online op zoek naar co-founders? Check dan Founders2be (binnen- en buitenland) of TeamVenture (NL).

Wel adviseer ik je, mede gezien het feit dat je met co-founders geen ervaring hebt, je goed te laten informeren i.p.v. "snel" te formeren en van daaruit te besluiten hoe je met je app gaat ondernemen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1: Welke rechtsvorm

Dit hangt normaal van heel erg veel omstandigheden af. Iedere soort onderneming heeft z'n voor- en nadelen, maar als je met meerdere co-founders gaat werken en intellectueel eigendom hebt zou ik al snel richting een BV met holding structuur gaan. Maar dit kan afhankelijk van de toekomst plannen en financiering overkill zijn.

 

Vraag 2: Hoe co-founders

Als jij denkt dat 19 mei te ver weg is om co-fouders te vinden, dan ben je nu al te laat. In eerdere technische start-ups heb ik m'n vingers goed gebrand door te snel met co-founders in zee te gaan, ik zou dit dan vooral ook niet te snel doen. Neem de tijd (denk eerder aan een (half) jaar dan twee weken), leer elkaar kennen, werk eerst eens samen voordat je aan de slag gaat voor het eggie.

 

Daarnaast, een co-founder neem je niet aan, met een co-founder ga je samen ondernemen. Wil jij een werknemer voor aandelen, veel succes met deze te vinden, maar vind je ze: gebruik dan een BV met STAK om ze buiten de aandeelhoudersvergadering te houden. Hoe dat loonbelastingtechnisch werkt durf ik zo niet te zeggen, maar er zijn genoeg anderen op dit forum welke daar meer over weten.

 

Hoe regel ik dat Intellectueel eigendom?

En weet iemand anders een rechtsvorm die op lange termijn geen finaciele overkill is? ( en ja ik hoogstwaarschijnlijk aan de slag met meerdere co-founders)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Gezien je vragen, nog voordat je een co-founder zoekt, lijkt het mij heel goed idee dat je eens met een business coach gaat brainstormen over je ideeën.

Wat dacht je van InnoSquad? Die zijn ook gelieerd aan UtrechtInc, maar doen 1-op-1 sessies om je gehele business idee t/m jouw behoeften daarin met je te bespreken en qua to-do-list e.e.a. te catagoriseren met je. Ze hebben ervaring en expertise op het gebied van business planning, investeringen, samenwerkingen, intellectueel eigendom enz. Het gehele scala waar jij nu vragen over hebt.

Je kunt op korte termijn (bijv. a.s. vrijdag) een vrijblijvende speed-up sessie bij hen boeken en je ideeën met hen bespreken in Utrecht of in Eindhoven via zojuist geplaatste link, onderaan die pagina.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je willen aanraden om eens een uurtje met iemand te gaan brainstormen die je dan zes verschillende manieren voorlegt waarop een co-founder jou zonder enige moeite en volkomen legaal, helemaal kaalplukt en er ook nog met je intellectueel eigendom van door gaat.

Waarom? Omdat dat wellicht een aanzet kan zijn om iets voorzichtiger en grondiger te werk te gaan. Tussen de regels van je posts door lees ik een soort naïef geloof dat er ergens een bushokje vol met "zakelijk ingestelde ondernemers zonder voorkeur of geschiedenis" staat te wachten, en dat je er daar eentje uit kan plukken, die dan gratis jouw idee groots en meeslepend gaat vermarkten in de hoop op een deel van de opbrengst.

Mijn bus is daar nog nooit gestopt, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn. Als je langs dat bushokje gaat, is het wel goed om te weten wat je zelf wil, en wat je bereid bent op te geven en wat niet.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als je je profiel wat meer invult, b.v. in welke regio je zit, dan wordt het voor anderen wat makkelijker om adequaat te reageren.

 

Waarom wll je "co-founders"? Als je vier cofounders zoekt dan richt je typisch samen een BV op en krijg je ieder 20% van de aandelen. Als je zelf de meerderheid van aandelen en dus de zeggenschap wilt houden, dan zoek je eigenlijk personeel dat als "cofounder" meedeelt in de aandelen.

 

Als 19 mei te laat is dan zou ik op voorhand al afhaken als cofounder of als investeerder of als wat dan ook. Ik begrijp dat je haast hebt, maar op twee maanden kan het niet steken. Tenzij je een briljant idee hebt en heel bang bent dat een ander dat in de tussentijd op de markt brengt? Als dat zo is dan ben je sowieso kansloos. Briljante ideeën bestaan namelijk niet. Er bestaan alleen briljante ondernemers met goede ideeën.

 

Wat Mikky suggereert, er zijn allerlei plekken waar je met ervaren mensen en coaches kunt praten. Ga dat doen, en relax een beetje.

 

PS ik maak ook een app, en ik heb ook ongelooflijke haast. Al jaren eigenlijk.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.