• 0

Boekhouder/belastingadviseur

Heeft iemand een tip over waar je een goedkope belastingadviseur kunt krijgen en/of boekhouder, die voor een startende ondernemer (eenmanszaak) de aangifte kan verzorgen. Ook het geven van tips tav boekhouden (aanleveren van stukken op de juiste manier) door die persoon is van belang, aangezien dat nog niet geheel bekend is bij mij. Wat zijn de prijzen voor zo'n aangifte per kwartaal en voor het het geven van advies van een administratie in deze,normaal gesproken. Er zijn voorstellen binnengekomen van bedragen rond de 50 eurovoor de aangifte. Dat is een goede prijs op zich, alleen zitten daar niet bij: tips, adviezen en aansturen van het admistrateive gedeelte. Dat zou ik het liefst in 1 pakket zien.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je het over kwartaal hebt dan gaat het vast om de BTW aangifte. De kosten daarvan hangen helemaal af van de tijd die de boekhouder/administrateur daarmee bezig is en dat hangt af van wat voor soort bedrijf je hebt en hoe je de gegevens aanlevert. Als je ze zodanig aanlevert dat het voor 50,-- kan dan denk ik dat je die aangifte waarschijnlijk ook zelf zou kunnen doen.

 

Je vraagt ook naar de inrichting van je gehele boekhouding en tips, dat is wat anders dan belasting adviseur wat mij betreft. In het algemeen ben je gebaat bij iemand die je helpt om je boekhouding zodanig in te richten dat het proces efficiënt verloopt. Daarbij moeten keuzes gemaakt worden bijvoorbeeld of je je boekhouding online gaat doen en zelf zo veel mogelijk doet of dat je alles in een ordner doet en bij je boekhouder afgeeft of allerlei tussenvormen. Dat begintraject gaat geld en tijd kosten maar dat verdien je in de komende jaren weer terug niet alleen door minder kosten maar ook doordat je betere informatie uit je boekhouding krijgt. Mijn advies is dus je nu niet te laten leiden door de laagste prijs maar juist op zoek te gaan naar iemand die weet waar hij/zij het over heeft en die jou aan de hand kan nemen om dit proces in te richten. Een persoonlijke klik is daarbij wel van belang en ervaringen van mede ondernemers in je buurt kunnen ook helpen om een keuze te maken.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Als je het over kwartaal hebt dan gaat het vast om de BTW aangifte. De kosten daarvan hangen helemaal af van de tijd die de boekhouder/administrateur daarmee bezig is en dat hangt af van wat voor soort bedrijf je hebt en hoe je de gegevens aanlevert. Als je ze zodanig aanlevert dat het voor 50,-- kan dan denk ik dat je die aangifte waarschijnlijk ook zelf zou kunnen doen.

--------------------------------------------------------------------

BTW aangifte, maar ook de inkomstenbelasting. Of moet ik dat los zien van elkaar. Moet je de inkomstenbelasting voor een eenmanszaak eens per jaar aanreiken? Hoe zit het met de aftrekposten. Gaat dat weer in combinatie met de inkomstenbelasting, of kun je via de BTW aangifte ook al aftrekposten gaan invoeren per kwartaal. Geen idee. Ik handel in marge-artikelen. De BTW daarop is volgens mij heel simpel te berekenen (verschil inkoop/verkoop), maar het probleem is dat sommige artikelen al ver voor het opstarten van mijn zaak zijn ingekocht en dat er van de verschillende partijen soms wel artikelen zijn verkocht maar dat er ook nog vele artikelen over zijn. Dat is niet te berekenen. Als tip wordt dan gezegd dat ik bij een partij inkoop, dan een gem. per artikel moet hanteren. Echter kun je bij een aanschaf van 500 verschillende artikelen echt niet bijhouden/registreren wanneer die verkocht is. Ik zou graag die gem. prijs dan ook gebruiken bij alles. Is dat ook mogelijk, om het te vereenvoudigen voor mezelf, of accepteert een bel. dienst dat niet. Verder zit ook nog met een paar nieuwe artikelen waarover wel BTW betaald is. Hoe combineer je die marge en nieuwe artikelen? Ook via internet zijn er nog artikelen verkocht (marge-artikelen). Kan ik daar ook weer het veerschil inkoop/verkoop op loslaten, en hoe zit het aftrekken van kosten voor die site (percentage van de verkoop wordt afgedragen, betalingen via Paypal zijn extras belast voor de verkoper etc,. Mag ik daarnaast ook het schoonmaken en beoordelen, verpakken (plakband, doosjes, uren, door mijzelf als aftrekpost gebruiken?

----------------------------------------------

 

Je vraagt ook naar de inrichting van je gehele boekhouding en tips, dat is wat anders dan belasting adviseur wat mij betreft. In het algemeen ben je gebaat bij iemand die je helpt om je boekhouding zodanig in te richten dat het proces efficiënt verloopt. Daarbij moeten keuzes gemaakt worden bijvoorbeeld of je je boekhouding online gaat doen en zelf zo veel mogelijk doet of dat je alles in een ordner doet en bij je boekhouder afgeeft of allerlei tussenvormen. Dat begintraject gaat geld en tijd kosten maar dat verdien je in de komende jaren weer terug niet alleen door minder kosten maar ook doordat je betere informatie uit je boekhouding krijgt. Mijn advies is dus je nu niet te laten leiden door de laagste prijs maar juist op zoek te gaan naar iemand die weet waar hij/zij het over heeft en die jou aan de hand kan nemen om dit proces in te richten. Een persoonlijke klik is daarbij wel van belang en ervaringen van mede ondernemers in je buurt kunnen ook helpen om een keuze te maken.

-----------------------

Ikdoe al 20 jaren mijn particuliere aangifte en dat is niet zo moeilijk, maar dit lijkt me niet handig om alleen te gaan doen inderdaad. Dat gaat problemen geven. Misschien heb ik wel geen keus in het begin om inderdaad alles uit te besteden. Iemand komt nu met een voorstel van 25 euro excl. BTW per uur (gaat van 2-3 uren per maand uit) en dat is inclusief de aangifte BTW. Hoe het zit met de Inkomstenbelasting weet ik dus niet? Voor boekhouden en een aangifte is dat wel redelijk denk ik toch wat deze persoon voorstelt. Ik wil proberen om voor 50 euro incl per maand dit te regelen met de betreffende persoon. Ik heb geen idee of dat redelijk is, dus ik hoor het hier graag.

Link naar reactie
  • 0

BTW aangifte en IB/winst aangifte staan los van elkaar maar de basis voor beiden is jouw "boekhouding"/administratie. BTW aangifte is per maand of kwartaal, je IB/winst aangifte is na afloop van het jaar.

 

Ik raad je aan om wat dingen te gaan lezen, er is genoeg op internet te vinden over de administratie vereisten voor een eenmanszaak ten aanzien van BTW aangifte en de IB aangifte. Met die info kun je betere keuzes en afwegingen maken. Heb je specifieke vragen dan kan je die uiteraard stellen maar het wordt hier wel gewaardeerd als je eerst al wat voorwerk hebt gedaan en een poging hebt gedaan om zelf het antwoord te vinden.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Ik hoor net van een kennis, dat als je nog in loondienst bent, dat je dan niet perse BTW aangifte hoeft te doen voor e belastingdienst? Kan het ook als freelance eerst nog ingevuld worden. Volgens de brief die ik kreeg gold ik als ondernemer voorde belastingdienst en moet ik aangifte doen per kwartaal. Ik neem aan dat die brief wel aangeeft dat ik er niet onderuit kom toch? Heb ondertussen heel wat reactie viad e mail gekregen op de ads op marktplaats etc, maar dan reageren ze ok vanuit Den Haag etc. Op afstand werken lijkt me niet handig en ga ik niet doen, zeker niet als ik de materie nog niet begrijp. De prijzen zijn wel erg onduidelijk. De een vraagt slechts 25 euro de ander weer 99 per uur. Bij die 99 is er een maandelijkse betaling all-in. Bij de 25 euro hangt het weer af van hoe lang iemand bezig is. Op dit moment heb ik alleen gegevns op papier van inkoop/verkoop en de contracten van de winkels met daarop de betalingen en via internet kan ik alle verkochte artikelen aanreiken evt. bij een boekhouder, ook de verkoop van de internet site. Zou dat al niet genoeg zijn voor een boekhouder? Mischien heb je een idee, voordat ik weer een heel rondje ga maken om de juiste info te gaan vergaren.

Link naar reactie
  • 0

Er staat ook op de site van e belastingdienst dat er geen specifieke adm. verplichtingen zijn, behalve dat iets dudielijk aangereikt kan worden. Dat is wel erg vaag zeg. Dan zou je toch ook geen boekhoudprogramma nodig hebben zoals Accumuls (is mij weer ergens aangeraden). IS er voor beginners ergens een handig/simpel, maar duidelijk programma te vinden waar je alles kunt invullen (vooral voor marge producten)?

Link naar reactie
  • 0

Zoals Astrid het aangeeft, wordt het wel op prijs gesteld dat je eerst zelf simpele dingen uitzoekt. Op het internet is genoeg informatie te vinden.

 

Als je bericht hebt gekregen van de belastingdienst, dan dien je BTW aangifte te doen.

 

Wat betreft je boekhouding. Je bent vrij hoe je omgaat met je administratie, maar uiteindelijk heb je wel gegevens nodig voor de IB en BTW-aangifte. De een gebruikt een excelsheet en een ander gebruikt een online boekhoudprogramma. Acumulus is wel programma dat door veel starters wordt gebruikt. Voor het gebruik van een excelsheet heb je wel wat kennis nodig.

 

Als starter is het wel handig om je administratie volledig uit te besteden. Zeker als je nog weinig kennis hebt. De tarieven zijn afhankelijk van de omvang. Een all-in tarief van €99 is redelijk. Later kun je bijvoorbeeld alles zelf verwerken en een boekhouder inschakelen voor de IB-aangifte en naloop van je administratie. Tegenwoordig is het vrij normaal dat er op afstand wordt gewerkt. Een kopie van de facturen, bonnetjes en briefjes is voldoende voor de boekhouder. Het is misschien wel fijn als je 1 keer per jaar een contactmoment hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.