• 0

Pinbon administratie als kosten voor VPB?

In diverse topics heb ik gelezen over de pinbon. Wanneer men zakelijk aanschaffingen doet en enkel de pinbon inlevert, heb je geen recht op aftrek van omzetbelasting. Echter onze directie gaat regelmatig op klantbezoek en dan vaak uit eten en levert hierbij nog weleens de pinbon in, in plaats van de btw bon.

 

Mijn vraag hierbij is meer, mogen deze kosten wel als kosten aangemerkt worden in het kader van de winstbelasting? Of moeten we als BV deze bedragen als privé aanmerken en terug laten betalen door de directie.

 

Ik hoor het graag.

 

Met hartelijke groeten,

 

Rick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een “PIN-bon” zegt op zich niet veel meer dan dat iemand (waarschijnlijk de rekeninghouder…) geld betaald heeft voor iets. Aan iemand, namelijk aan de begunstigde.

 

Of dit voldoende is om (met recht) een voor de vennootschapsbelasting aftrekbare uitgave te verantwoorden, is afhankelijk van allerlei factoren.

 

Je weet trouwens wel hoop ik (gezien je opmerking over een “BTW bon” bedoel ik hier) dat je de BTW op ‘horeca-uitgaven’ (dus eten, drinken e.d. in een horecagelegenheid) niet als voorbelasting kan terugvragen/verrekenen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben me ervan bewust dat de BTW voor horeca uitgaven (met klanten) niet als voorbelasting mag worden verrekend. De vraag die ik stelde ging daar echter niet over.

 

Je geeft aan dat of deze uitgaven als kosten voor de vennootschapsbelasting aangemerkt mogen worden afhankelijk is van allerlei factoren. Nu zijn deze uitgaven puur ten behoeve van gesprekken met klantrelaties waar wellicht toekomstige omzet uit voortvloeit. Waar hangt het dan van af of deze kosten voor de VPB als aftrekbare uitgave verantwoord mag worden?

Link naar reactie
  • 0

Waar hangt het dan van af of deze kosten voor de VPB als aftrekbare uitgave verantwoord mag worden?

 

Het gaat er een beetje om of het duidelijk is wat er nou voor betaald is...

 

Als ik (ik heb een BV) nou alleen een "PIN-bon" van de Gamma heb en ook een ING afschrift waaruit blijkt dat iemand (ik dan, waarschijnlijk) 500,- euro bij de Gamma gepind heeft, dan is de vraag of ik aannemelijk kan maken dat dit zakelijk (voor de BV dus) is.

 

In jouw geval, als er bij een horeca gelegenheid gepind is, dan kan je misschien makkelijker beweren dat het zakelijk is (?). Maar misschien heeft iemand zijn hele familie getrakteerd op een diner i.v.m. een reünie... Het is wel een stuk moeilijker om aan te tonen wat er nou genuttigd is, als je niet over een specificatie beschikt.

 

Daar moet je zelf overigens over oordelen allemaal.

Link naar reactie
  • 0

Als het een BV betreft of personeel in loondienst, kan je ook nog te maken krijgen met de WKR: de WerkKostenRegeling. Personeelsleden vallen onder de WKR, zakenrelaties niet. Zou je ook nog na moeten gaan wie wat gegeten heeft en op basis daarvan een splitsing maken welk deel onder de loonbelasting zou kunnen vallen en welk deel niet. Gelukkig geldt nu voor de loonbelasting dat een etentje met zakenrelaties onder de 'gerichte vrijstelling' resp. de 'intermediaire kosten' valt. Dus geen heffing over deze kostenpost. Leuker kunnen we het niet maken! Heb je een jubileum te vieren, dan kun je beter (fiscaal gezien) de catering op de werkvloer uitnodigen in plaats van uit eten te gaan. Dit wordt gezien als personeelsfeest. Maar vier je dit op de werkvloer, dan vindt slechts een forfaitaire bijtelling plaats, anders afrekenen over de Waarde in het economisch verkeer. Tenminste, voorzover de 'vrije ruimte' wordt overschreden.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.