• 0

Omzetbelasting en inrichtingskosten

Beste Forumleden,

 

Hopelijk kan ik hier een eenduidig antwoord krijgen en is het voor de experts een simpele vraag.

Voor mij wordt het steeds onduidelijker want het lijkt wel hoe meer ik mij er in verdiep en navraag doe, hoe vager het wordt.....

Ik ben startende ondernemer en ben momenteel bezig om een kamer om te bouwen tot kantoor (geen zelfstandige werkruimte).

Wat kan/mag ik allemaal opgeven voor de omzetbelasting? Ik ga er van uit dat ik de verbouwingskosten (verf, laminaat, plaatsen radiator e.d.) niet mag opgeven, toch?

Maar mag/kan ik wel de inrichtingskosten opgeven? Zoals bijvoorbeeld een bureaustoel, telefoon, kast e.d. (aankopen < € 450,--).

 

Met vriendelijke groet,

Toontje

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

van de site van de belastingdienst voor niet zelfstandige werkruimte:

 

U hebt geen recht op kostenaftrek

U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp).

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Beste Astrid,

 

Dank je wel voor de snelle reactie.

Op een andere site staat bijv. weer het volgende (vandaar de onduidelijkheid).

 

"De BTW (voorbelasting) op inrichtingskosten van een werkkamer kan volledig worden teruggevraagd. Alleen is het zo, dat de inrichtingskosten excl. BTW niet voor aftrek in aanmerking kan komen voor de inkomstenbelasting tenzij er sprake is van een zelfstandige werkruimte. Voor het begrip zelfstandige werkruimte kan dit worden nagelezen op de site van de belastingdienst."

Link naar reactie
  • 0

Er gelden andere criteria voor de omzetbelasting dan voor de inkomstenbelasting, vandaar.

 

Voor de omzetbelasting is het van belang dat je de uitgaven als ondernemer doet (dus niet bijvoorbeeld als bewoner of huiseigenaar), als je de BTW als voorbelasting terugvraagt/verrekent.

 

Ik kan mij wel voorstellen dat de BD zou kunnen stellen dat wanneer je een potje verf + behang koopt voor je (niet zakelijke, want niet zelfstandige) werkkamer je dat doet als bewoner.

 

Het is wel anders wanneer je een bureau koopt zodat je ook kan werken. Dat kan je meestal wel als bedrijfsmiddel bestempelen. Althans is de kans een stuk kleiner (lijkt mij) dat iemand vind dat je een (duidelijk zakelijke, arbo-technisch verantwoorde) bureaustoel als bewoner koopt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn reactie was inderdaad tav IB, had er eerlijk gezegd niet bij stilgestaan dat BTW dan evengoed wel afgetrokken mag worden, hiervoor heb ik nog even een ander topic opgezocht waarin het duidelijk uitgelegd wordt, het is al een wat ouder topic.

 

btw vooraftrek en inv aftrek mbt niet gekwalificeerde werkruimte

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.