• 0

Site back-up - wel of geen contract

Mijn hoster heeft geen backup gemaakt van mijn site toen hij ging verhuizen.

 

Ik had de persoongegevens van 8000 mensen en heb die ook nodig wil ik verder blijven gaan met site. Nu ik deze gegevens kwijt ben, heb ik nix meer aan mijn site.

 

Toen mijn hoster van server is veranderd hebben zij geen backup gemaakt en nu ben ik dus al mijn gegevens kwijt.

 

Dit staar er wel in hun voorwaarden:

 

HostGoedkoper.NL stelt zich tot doel de systemen zo goed mogelijk beschikbaar te houden en technische of andere storingen zo veel mogelijk te beperken. Client verklaart HostGoedkoper.NL nooit verantwoordelijk te stellen voor eventuele uitval van de dienst en/of verlies van data of derving van inkomsten door technische of andere storingen.

 

Kan ik nu niks doen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de geciteerde voorwaarden staat niets over het maken van backups. Zijn afspraken hierover op een andere manier, bijvoorbeeld in een contract, vastgelegd? Ben je met deze (geciteerde) voorwaarden akkoord gegaan of heeft men ze na het aangaan van de overeenkomst nog gewijzigd?

 

Het ziet er naar uit dat een eventuele claim weinig kans heeft. Maar goed, wat wil je? De webhoster heet HostGoedkoper.NL, daar hoef je geen kwaliteit van te verwachten. Goedkoop is duurkoop. Leer van de gemaakte fouten en kies voortaan voor een betere provider.

Link naar reactie
  • 0

We hebben geen afspraken gemaakt over de backups.

 

Ik heb de voorwaarden ondertekend.

 

Heb net ff gebeld met de jurofoon en zei zeggen dat ik wel enige kans maak. Omdat het verlies door nalatigheid is gebeurd en niet door een storing en dus gelden die voorwaarden niet.

 

Maar doordat ik amper schade heb (geen financieele schade) kan ik moeilijk schaden eisen. Want wat is de waarde van 8000 persoonsgegevens?

Link naar reactie
  • 0

Op hun site staat bij de omschrijving van hun pakket 'site backup'. Of dit betekent dat je zelf een backup kunt maken of dat zij dat doen weet ik niet en staat ook niet vermeld. Ze wekken bij mij in ieder geval de suggestie dat zij een backup (behoren te) maken.

 

Als je geld verdient met de site zou ik het gemiddelde per maand over het afgelopen jaar nemen en dat maal het aantal maanden dat het duurt voor je je adressen bestand weer bij elkaar zou kunnen hebben. Maar dat is boeren-verstand-juridisch advies ;D

 

In het algemeen: ook als je provider backups maakt zorg dat je zelf ook altijd een copie hebt en liefst zelfs twee: 1 binnen je pand en 1 buiten je pand (kluisje bij de bank, kennis of vrienden)

Link naar reactie
  • 0

8000 persoonsgegevens? Die zijn wel wat waard, dacht ik zo. Maar hoe sterk sta je echt? Kun je het echt aannemelijk maken dat ze met opzet of door zeer ernstige nalatigheid de storing hebben veroorzaakt?

 

Bedenk ook dat dit soort (rechts)zaken alleen maar extra geld kosten. Het beste advies dat ik je kan geven is je er gewoon bij neer te leggen. Misschien kun je nog een slechte recensie over deze hoster schrijven op www.webhosters.nl o.i.d., mocht dat je enige genoegdoening geven. Een goede advocaat kost alleen al honderden euro's (per uur).

Link naar reactie
  • 0

Dat is een flink stuk prutswerk van het hostingbedrijf... maar of je daar juridisch iets aan hebt?

 

Heb net ff gebeld met de jurofoon en zei zeggen dat ik wel enige kans maak. Omdat het verlies door nalatigheid is gebeurd en niet door een storing en dus gelden die voorwaarden niet.

 

Tja, wat is een 'technische of andere' storing? Waarschijnlijk is er (ook) technisch wel iets misgegaan... anders zou de data nog op de oude server staan, of in geval van fysieke verhuizing weer op de nieuwe locatie beschikbaar zijn.

 

De meeste hostingclubs zullen geen aansprakelijkheid accepteren voor verlies van data ongeacht de oorzaak, tenzij backups expliciet als dienst worden verkocht (tegen de hoofdprijs). Als je juridisch iets wilt verhalen zul je nalatigheid of grove schuld moeten bewijzen, en dan is het nog maar de vraag of je wat krijgt. Het maken van backups is uiteraard ook voor een deel je eigen verantwoordelijkheid.

Link naar reactie
  • 0
Het is gebeurt tijdens een verhuizing dus dat is gewoon nalatigheid.

 

Blijf altijd kritisch, ook over je eigen standpunt. Misschien had de verhuisauto wel pech. Of waren de verhuizers te laat. Of kwam er iets tussen, zoals een kind dat van school gehaald moest worden. Is er in deze situaties nog steeds sprake van nalatigheid? Elk van deze situatie neigt al meer naar overmacht.

 

Ik heb rechtsbijstand maar denk dat het weinig zal helpen.

 

Verwacht daar maar niet teveel van. Als men al wat voor je wil doen zal dat beperkt blijven tot het versturen van een dreigbrief. Denk niet dat een rechtsbijstandsverzekeraar staat te springen om voor jou extra kosten te maken.

 

Ik ga nu een aangetekende brief sturen en kijk dan verder maar ik ben bang dat ik geen poot heb om op te staan.

 

Kun je doen, misschien levert het je nog één maand gratis hosting op. Als deze provider beseft dat klanten waardevol zijn. Anders is het pure tijdsverspilling.

Link naar reactie
  • 0

Misschien voor de volgende keer makkelijk om zelf een backup te maken. Dit kun je dagelijks,wekelijks of maandelijks doen, en hoeft opzich niet zoveel ruimte te kosten.

 

Ik heb dit ooit (paar jaar geleden) gedaan m.b.v. geschedulde jobs. Deze pakte de bestanden in, en ftp'de deze vervolgens naar een andere host.

Met b.h.v. de Windows versie van Gzip werden deze site's erg klein gemaakt en duurde het hele scriptje nog geen minuut.

 

Met een grotere site kan ik me voorstellen dat dit wat langer duurt, en i.g.v. een database zul je even verder moeten uitzoeken hoe hiervan een backup van te maken is. Mocht je hiervoor hulp nodig hebben, dan kun je me een prive berichtje sturen.

Link naar reactie
  • 0

<>

 

Daar kun je o.a. zelf een export/backup in maken!!!

 

Ik weet niet wat voor data je vast hield, maar pas maar op dat jezelf niet aangeklaagd wordt! Ik denk niet dat je die verantwoording bij je provider moet neer leggen!

 

Backup scripts en oplossingen zijn er genoeg.

 

Dit soort zaken moet je zelf onder controle hebben.

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ben ik niet helemaal met je eens.. Als je "ondersteuning" opvat als "service" en er hier dus staat dat ze als service een sitebackup maken, betekend dat juist dat jij je daar zelf niet druk over zou hoeven moeten maken..

 

Maar het is zo vaag, ik denk dat de TS er weinig mee kan in een evt. juridische procedure.

 

NB: Staan de gegevens niet meer op de oude server dan? Of is die meteen gewist?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.