• 0

nieuwe data compressie methode

Beste mensen,

 

Ik ben de afgelopen jaren werkzaam geweest in de game industrie en heb voornamelijk spellen

gemaakt voor de Nintendo DS. Omdat dit apparaat weinig ram geheugen bevat, is het voor

programmeurs altijd een uitdaging om toch zoveel mogelijk plaatjes erin te krijgen.

 

Hierdoor heb ik veel geëxperimenteerd met data compressie. Normaal waren deze nieuwe

technieken alleen op games toepasbaar. Echter heb ik nu een nieuw algoritme uitgevonden dat

plaatjes,zonder verlies van kwaliteit, gemiddeld 30% beter kan comprimeren dan bijvoorbeeld PNG.

 

Het formaat is uit te bouwen naar lossy en video. Daarnaast is het patenteerbaar.

 

Met deze nieuwe techniek wil ik een website en app bouwen waarmee mensen makkelijk media

kunnen delen. Eigenlijk zoals bijvoorbeeld wetransfer.com (Nederlands bedrijf, 100 miljoen waard) of

tinypic.com.

 

Het grote verschil tussen bovenstaande websites en mijn site zit hem voornamelijk in de nieuwe

techniek.

 

De huidige sites hebben allerlei limieten ingebouwd zodat de servers niet overbelast raken.

 

Zo gebruiken de meeste een lossy formaat als JPG, waardoor er flink kwaliteit verlies plaats vind.

Daarnaast mogen hoge resolutie foto’s vaak niet worden geupload.

 

Met mijn nieuwe formaat is het mogelijk om zonder enige vorm van kwaliteit verlies straks hoge

resolutie foto zonder enige limieten up te loaden.

 

Dit is bijzonder nuttig voor professionals en studenten in o.a. de fotografie,modellen,

vormgeving,media en design branche. Dit is alleen in Nederland al een ontzettend grote groep, waar

ik me in de eerste instantie op wil richten.

 

Geld wil ik verdienen met advertenties en abonnementen verkopen aan gebruikers

(waardoor extra functionaliteit beschikbaar komt).

 

Daarnaast kunnen er licenties voor de techniek verkocht worden aan andere partijen.

 

Op dit moment heb ik de nieuwe techniek draaiend als website en als windows applicatie.

 

Ik heb een pdfje toegevoegd waarin de bovenstaande info nog wat duidelijk is uitgelegd.

 

 

Op dit moment ben ik opzoek naar zakenpartners en investeerders.

 

Ik heb rond de 2 ton nodig. Dit wordt gebruikt voor het aanvragen van het patent, het bouwen van

de site/app, hosting en het verder ontwikkelen van het formaat (van foto’s naar video).

 

Mijn vraag is eigenlijk; hoe kan ik dat het beste aan pakken en, hoe kan ik in contact komen met de

juiste mensen hiervoor?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

 

 

 

 

pivooto_info_v1.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

ja, dat gaat niet werken vrees ik, omdat ik niet echt open kan zijn.

Wel als je eerst met (pre)seed capital - via bijvoorbeeld een business incubator - het intellectueel eigendom regelt. Daarna kun en moet je juist zo open zijn als maar mogelijk is.

 

Bottom line: zoek z.s.m. deskundige begeleiding voor de patentaanvraag.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ook wanneer je geld los probeert te praten van mogelijke investeerders zal je openheid moeten geven en kritiek op je bedrijfsmodel moeten kunnen pareren. (En dan bij voorkeur inhoudelijk...)

 

Op basis van je reacties hier denk ik trouwens dat investeerders vinden nog een hele klus wordt, maar wellicht krijg je mensen als Roel Pieper die destijds ook in Jan Sloot geloofde zover...

Mijn tip voor vandaag: bekijk alle afleveringen van Dragons Den en Sharks Tank. Op basis van dit topic is mijn eerste reactie: "I'm out...".

Link naar reactie
  • 0

Ook wanneer je geld los probeert te praten van mogelijke investeerders zal je openheid moeten geven en kritiek op je bedrijfsmodel moeten kunnen pareren. (En dan bij voorkeur inhoudelijk...)

 

Op basis van je reacties hier denk ik trouwens dat investeerders vinden nog een hele klus wordt.

Mijn tip voor vandaag: bekijk alle afleveringen van Dragons Den en Sharks Tank. Op basis van dit topic is mijn eerste reactie: "I'm out...".

 

 

Openheid geven aan een investeerder nadat een NDA getekent is, is natuurlijk minder problematisch dan het geheel op internet zetten.

 

Ik ben wel nieuwsgierig welke reacties je precies bedoeld; ik heb het idee dat de gaten die voorkomen uit jullie vragen in mijn antwoorden redelijk gedicht worden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

voor video; ja. Voor foto's is dat echter niet het geval, daar wordt geen gebruik gemaakt

van hardware decoders.

dat zou ik als ik jou was nog eens goed nazoeken voor je zo'n uitspraak doet, hardware support voor decodecs van afbeeldingen is er wel degelijk. sterker nog ze maken onderdeel uit van de hardware decoders voor video. De extensie is in dat geval vaak slechts de container. wat er in zit verschilt..

Link naar reactie
  • 0

dat zou ik als ik jou was nog eens goed nazoeken voor je zo'n uitspraak doet, hardware support voor decodecs van afbeeldingen is er wel degelijk. sterker nog ze maken onderdeel uit van de hardware decoders voor video. De extensie is in dat geval vaak slechts de container. wat er in zit verschilt..

 

Zover ik weet is dat alleen het geval bij video formaten die ook als foto formaat gebruikt kunnen worden.

 

Ik ken geen volledig hardwarematige decoders voor huidige standaarden zoals PNG. Maar wellicht kun je me daar naar verwijzen? zou interessant zijn om te lezen :)

Link naar reactie
  • 0

MHEG-5 is een ISO standaard die verder zover ik weet puur software-matig is.

 

Zoals de eerste zin van je link al duidelijk maakt:

 

"These are devices with some form of PNG support, either natively or via a device-specific software package"

 

 

Zover ik kan zien is dit niet meer dan een lijst van hardware (waarmee ze hardware als in devices

bedoelen) die PNG formaat ondersteunen. Ik zie nergenst dat er daadwerkelijk in z'n geheel hardware

matig gedecompressed wordt.

 

Maar misschien zie ik iets over het hoofd, ik zit ziek thuis, dus het zou zomaar kunnen :)

 

Link naar reactie
  • 0

ja natively is hardwarematig.

device-specific software package is softwarematig

 

er wordt dus niet enkel op software decoding maar ook op hardware decoding gedoelt, ze gaan er echter niet specifiek op in. want wat niet gemeld wordt kan je niet garanderen ook al weet je dat het werkt.

 

PNG support is rarely (if ever) noted explicitly.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik lees natively daar als 'recht uit de doos' terwijl voor andere, zoals de PSP, eerst nieuwe firmware gedownload dient te worden.

 

Daarnaast is het me ook niet duidelijk of er daadwerkelijk in z'n geheel hardware matig gedecode wordt,

of dat slechts onderdelen zoals de Huffman table via hardware gedaan worden.

 

In dat laatste geval, zijn dat dingen waar mijn formaat ook gebruik van zou kunnen maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij was dit je vraag:

 

Ik heb rond de 2 ton nodig. Dit wordt gebruikt voor het aanvragen van het patent, het bouwen van de site/app, hosting en het verder ontwikkelen van het formaat (van foto’s naar video).

 

Mijn vraag is eigenlijk; hoe kan ik dat het beste aan pakken en, hoe kan ik in contact komen met de juiste mensen hiervoor?

 

Voor technische vragen en discussies zou ik mij eerder wenden tot Tweakers.

 

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Het CompuServe verhaal is echt compleet anders, en heeft hier verder niks mee te maken.

 

Vandaag de dag is het mogelijk om zelf zowel compressie en decompressie te verzorgen,

zodat er voor de gebruiker niks veranderd.

 

 

nogmaals, het hoeft van mij geen nieuwe standaard te worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit op zich wel een zeer interessant verhaal. Ik vraag me alleen af op welke grond het algoritme te patenteren is.

 

Ik was in de veronderstelling dat (wiskundige) algoritmes en software in Europa niet te patenteren is. Dat geldt overigens wel weer voor machines (met diezelfde software erin). Het algoritme lijkt me overigens wel weer onder het gewone auteursrecht.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maar dan gebeurt de decompressie dus met javascript, en is het algoritme praktisch dus niet te beschermen.

 

Maar goed, als je iets patenteert wordt de techniek die je probeert te beschermen zo-ie-zo gedocumenteerd en bekend.

 

Dat de broncode van de implementatie zichtbaar is lijkt me alleen een probleem als je ook andere technieken gebruikt die niet onder je eigen patent vallen, maar mogelijk wel onder een (breed opgesteld) patent van een ander...

 

 

==

 

Ik ken geen volledig hardwarematige decoders voor huidige standaarden zoals PNG.

 

Op sommige platformen kan je met OpenMAX ook plaatjes hardwarematig decoderen/encoderen.

Denk dat in de praktijk echter weinig applicaties dat voor het decoderen van een enkel plaatje ook daadwerkelijk gebruiken, omdat het een hoop gedoe is om te gebruiken, voor weinig winst.

Zaken als geheugenbeheer zijn ingewikkelder.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit op zich wel een zeer interessant verhaal. Ik vraag me alleen af op welke grond het algoritme te patenteren is.

 

Ik was in de veronderstelling dat (wiskundige) algoritmes en software in Europa niet te patenteren is. Dat geldt overigens wel weer voor machines (met diezelfde software erin). Het algoritme lijkt me overigens wel weer onder het gewone auteursrecht.

 

Op een normaal algoritme kun je wel octrooi aanvragen, een wiskundig niet.

Link naar reactie
  • 0

Dat dacht Compuserve ook, toen .gif populair werd en zij license fees wilden gaan vragen. Sindsdien gebruikt iedereen png.

 

Niet iedereen. In mijn vakgebied, het web, bleef iedereen tot lang na de GIF-octrooien waren verjaard GIF gebruiken. PNG werd pas populair toen het mogelijk werd om (met allerlei trucjes) transparante PNGs in Internet Explorer te gebruiken, want alfatransparantie is een heel nuttig feature wat in GIF niet voorkomt.

 

Ik kan me wel voorstellen dat op andere vakgebieden GIF minder populair werd, maar dat zal toch ook weinig met octrooien te maken hebben gehad.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.