• 0

Aandeelhouders liggen niet op één lijn

Dag HL-ers,

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. 2 jaar geleden ben ik met mijn compagnon en nog een andere relatie een nieuw bedrijf begonnen. Situatieschets:

 

Bedrijf X bestaat uit:

Aandeelhouder A - Eigen bedrijf samen met Aandeelhouder B (bedrijf C)

Aandeelhouder B - Eigen bedrijf samen met Aandeelhouder B (bedrijf C)

Aandeelhouder C - Eigen bedrijf (bedrijf D)

 

Aandeelhouder A en B zien toe op de dagelijkse gang van zaken. We hebben één vast personeelslid in dienst en groeien lekker door. Dit gebeurt allemaal op het kantoor van ons bedrijf (bedrijf C). Hier wordt niks voor gerekend qua huur omdat wij dit als investering in de toekomst zien.

 

Aandeelhouder C voert met zijn bedrijf D werkzaamheden uit voor bedrijf X.

 

Qua aantal uren per aandeelhouder is de verdeling ongeveer als volgt:

Aandeelhouder A: 60 uur per maand

Aandeelhouder B: 60 uur per maand

Aandeelhouder C: 10 uur per maand

 

Het probleem:

Vanaf het begin is er niks afgesproken over de kosten van zijn personeel. Zijn uren waren sowieso gratis, maar het blijkt dat vooral zijn personeel veel doet. Nu heeft hij een voorstel gedaan om achteraf nog een bedrag te factureren, terwijl wij in de loop van 2014 meerdere keren gevraagd hebben met een voorstel te komen zodat het maandelijks gefactureerd kan worden, en wij weten waar we aan toe zijn. Want dat aan deel van die kosten gedekt worden is geen probleem. Maar achteraf terwijl de liquiditeit dat niet toelaat..

 

Verder is hij degene die het hardst roept dat het beter moet en we moeten groeien, maar hij wil nergens verantwoordelijk voor zijn en steekt er ook vrijwel geen tijd in. Daarnaast rekenen wij niks door voor de huur, om zoveel mogelijk budget vrij te houden om te groeien. Het voelt alsof het allemaal zijn kant op moet vallen en wij voor niks dagelijks met het bedrijf bezig zijn. Ik heb hem gevraagd om eens na te denken of hij die kosten wel wil factureren omdat we anders ook moeten gaan kijken naar onze uren. Dit is namelijk ook niet niks. Maar hij blijft voet bij stuk houden dat dit heel reëel is en we zelfs nog korting krijgen, en hij daarmee een flink bedrag al weggeeft.

 

De vraag:

Hoe kunnen we dit oplossen? We verschillen duidelijk qua visie, en er wordt van ons veel verwacht terwijl dit nog niks loont. Ik vind het niet erg om voor niks te werken de eerste paar jaar, maar dan moet het wel twee kanten op werken.

 

Alvast bedankt!

 

Groet,

Jason

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Jason

 

Hoe is de zeggenschap verdeeld in bedrijf X? Zit iedereen daar voor een derde in?

En is er een aandeelhoudersovereenkomst t.a.v. de bevoegdheden van de aandeelhouders?

 

Verder vind ik het niet onredelijk dat als hij personeel van zijn bedrijf D laat werken voor bedrijf X dat daar een vergoeding tegenover staat. Het schort hem blijkbaar aan gevoel voor timing.

 

Kun je dat niet gewoon eerst bespreekbaar maken? Dan kunnen jullie als bedrijf C huur in rekening brengen.

 

Wellicht kun je die afspraken combineren met een opgeschorte betaling totdat de liquiditeit wel afdoende is.

 

En zorg dan ook dat jullie eens vastleggen waar jullie samen heen willen en welke afspraken jullie maken over ieders inzet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.