• 0

Online marketing. The good, the bad and the ugly!

Online marketing is F**kin complex maar IMHO wel onwijs leuk. Hieronder een kleine willekeurige exerpt van mijn ervaringen met Higherlevel tot nu toe...

 

===============

 

Zoals wij dit forum aan het marketen zijn, zo zijn jullie mogelijk bezig met het promoten van je eigen bedrijf op het Internet.

 

Ik hou me momenteel bezig met relatief goedkope manieren van online marketing, namelijk activiteiten als:

 

- Search Engine Optimisation (vul die woorden in in een willekeurige zoekmachine voor meer info. Dit is trouwens nog in de setup fase, higherlevel staat in nagenoeg geen zoekmachines)

- Community marketing (Usenet marketing, Forum marketing)

- Link plaatsing / Partnerships

- Free publicity

 

Een ding weet ik zeker, niemand weet helemaal hoe de marketing mix van deze verschillende methoden volledig in zijn werk moet gaan. Veel research materiaal spreekt elkaar (of zelfs zichzelf) tegen en de meest succesvolle fora kunnen niet precies ontleden waarvoor zij nou juist zo succesvol zijn...

 

Hier een paar persoonlijke opvattingen van haken en ogen aan verschillende methoden:

 

Plaatsing van reclame op Usenet is een erg slippery subject. Dit is te begrijpen want veel mensen hebben hier misbruik van gemaakt of maken hier nog steeds misbruik van.

Het probleem dat ik hier zie is dat als je je best doet om de regels van de FAQ (lees deze voordat je gaat marketen op usenet!!!) na te leven, dan krijg je nogsteeds reacties als: "SPAM!!!" Dit zijn dan vaak reacties van mensen die zelf de FAQ niet hebben gelezen, maar gewoon fed-up zijn met reclame op usenet... Dat is natuurlijk niet positief voor je naam en dus waarschijnlijk ook niet positief voor je bedrijf (sommige mensen zeggen, negatieve exposure is ook exposure).

 

Search engine optimisation is IMHO een van de beste manieren om je site onder de aandacht te krijgen. Aangezien deze business gebaseerd is op het "reverse-engineren" van de searchengine technieken is het echter belangrijk om eerst wat informatie te vinden voordat je de searchengines gaat aanvallen.

 

Het is natuurlijk erg jammer dat de online advertentie markt is ingestort, maar dit crëeerd mogelijkheden voor de kleine ondernemers. Bannering is in een keer betaalbaar(!)

 

Ik zou de rest van de technieken nog verder uit kunnen lichten, maar het gaat mij er eigenlijk om dat veel bedrijven mogelijkheden laten liggen op het Internet, en dat vind ik jammer...

 

Als laatste footnote. Als je aan het online marketen bent, geef dan niet toe aan de dwang om te gaan spammen (b.v.het ongevraagd versturen van ladingen emails in de hoop een paar mensen te interesseren)... Waar de grens tussen spam en "netjes" marketen ligt is niemand geheel duidelijk. Als je negatieve feedback krijgt over je inspanningen, ga dan door met de dialoog, vraag deze persoon waarvoor die boos is en pas je marketing mogelijk daaraan aan.

 

=====================

 

Feedback op dit stukje marketing met Dennis krijg ik natuurlijk graag  ;)

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat mij zo intrigeert is dat alle marketing natuurlijk te maken met de menselijke maat. Wij hebben het over mijn behoefte, wensen en verlangens. Als ik tervreden ben, zit ik niet te wachten op iemand die mij met zijn marketing gedachten wat aandoet, maar als ik iets interessants zie ben ik graag bereid een stukje van mijn schaarse tijd in te ruimen om daar wat van op te pikken.

 

Hoe kan nu iemand op mijn behoeften en wensen inzoomen als ik soms zelf niet eens weet wat die zijn. Ik wil heus wel sommige van  mijn prioriteiten bijstellen. Maar keizen, wordt erger door zo'n medium als internet waar zoveel mogelijk is.

 

Ik denk dat een plaats waar ik mij vetrouwd voel en vaak de voor mij goede discussies ze langskomen erg handig werkt.

Zou ik het dan betrouwbaar noemen?

 

Wellicht kan ik die mensen ook nog eens in realiteit zien, helpt ook bij mij, vooral als de vragen wat minder feitelijk liggen.

 

Helpt dit bij het beschrijven van een marketiing gevoel online, vanuit de optiek van een gebruiker??

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Zrski,

 

Is marketing niet zoiets als inspelen op de behoefte van de klant? Heb je je wel eens afgevraagd, wie je klanten zijn en wat hun behoefte is? Sluit het product dat je biedt wel aan bij de behoefte van je klanten?

 

Simpele vragen natuurlijk, maar weet je wel zeker dat je over de juiste antwoorden beschikt? Ik wil niet vervelend zijn, maar ondernemers communities zijn extreem moeilijk te "promoten". Syntens heeft het eens geprobeerd met innovatienet. Heeft fl 7 mln gekost en is zegge en schrijven 6 weken in de lucht geweest. En zij zijn niet de enige die het gebrobeert hebben.

 

Marketing op zichzelf vervult geen behoefte. Het te marketen product misschien wel.

 

Zelf zie ik het nut van een ondernemerscommunity wel zitten. De informatie en kennis die er te halen valt is erg nuttig voor startende ondernemers. Maar ja, ik behoor niet tot de doelgroep. Ik ben net zo'n info aanbieder als jullie. De hamvraag blijft: Zit de doelgroep te wachten op een communitie zoals deze?

 

Misschien kunnen jullie ons daar eens over informeren. ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils,

 

Simpele maar scherpe vragen. Helaas hebben wij natuurlijk nog niet alle antwoorden... Laat staan 7 mln gulden(!)  ;)

 

Marktonderzoek is er wel degelijk geweest en we hebben dit forum gestart met de overtuiging dat er een markt voor bestaat.

 

Het antwoord op je hamvraag: "zit onze markt te wachten op een community als deze?" is een vraag die momenteel alleen nog maar gissend beantwoord kan worden.

 

Alle communities die ik op dit gebied heb gevonden zijn "dood" (het duurt eeuwen voordat een post beantwoord wordt), wat zegt dit over dit type communities? Je zou er o.a. uit kunnen afleiden dat de markt niet op dit soort communities zit te wachten, of dat de markt nog niet klaar is voor dit soort communities?

 

We zijn hard bezig om dit soort vragen te beantwoorden. Alleen kan ik ze nu nog niet allemaal geven.

 

Ik zal er voor zorgen dat onze versie van de antwoorden op deze vragen hier gepost worden  :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben altijd op zoek naar weetje en feiten. Ookal ben ik het met zrski eens dat vele onderzoeken elkaar tegenspreken.

 

Heb laatst gelezen: Uit een rapport van onderzoeksbureau Blauw Research blijkt dat 46% van de internetters in alle leeftijdscategorieën lid is van een community. Ruim 80% echter heeft nog nooit van het begrip community of internetgemeenschap gehoord.

Rijn Vogelaar, projectleider bij Blauw: "Het lijkt erop dat de term community eerder een marketing term is dan een begrip dat erg leeft bij de online consument. Internetters zijn zich niet bewust dat zij lid zijn van een internetgemeenschap."

Volgens het rapport laat 28% van de 939 respondenten wel eens een bericht achter en/of neemt deel aan een discussie op een website. De meerderheid, 72%, zoekt alleen naar informatie, terwijl 90% e-mailt.

Blauw concludeert dat de geschiktheid van communities voor e-commerce beperkt is. Alleen communities gericht op bepaalde doelgroepen hebben wellicht een kans.

 

Als ik de conclusies uit dit rapport vergelijk met deze community. Dan zijn wij met zijn allen (technostarters en info-aanbieders) op de goede weg.

Doelgroep gericht hebben we inderdaad veel "lezers" en minder personen die daadwerkelijk een discussie starten.

 

Van belang bij de marketing richting de doelgroep is, om technostarters het voordeel voor hen in te laten zien. Maar ook van belang is: vraag en aanbod (wat wil de technostarter, wat kan de info-aanbieder leveren).

 

Denk dat dit in zowel de on-line als de off-line marketing flink exposure op kan leveren.

 

Een algemene opmerking richting Nils: de doelgroep van dit forum is niet alleen de technostarter.

Technostarters plaatsen zelf niet allemaal actief berichten, maar de discussies die er staan worden wél veel gelezen.

Gezien het feit dat er veel leesinteresse is, denk ik dat juist ook de info-aanbieder tot een belangrijke doelgroep behoort van dit Forum.

 

Heel veel organisaties geïnteresseerd in technostarters hebben geprobeerd een discussieforum levendig te krijgen (zo ook Dreamstart met het InspiratieCafé en Syntens met innovatienet, en zo zijn er inderdaad nog een aantal te benoemen).

 

Een kreet van Higher Level is: Wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen!

Daarom is iedereen uitgenodigd (zowel de technostarters als de relevante organisaties voor technostarters) om gebruik te maken van dit forum: één waarin iedereen zijn ervaringen/meningen/tips en trends kan plaatsen.

We zijn nog maar net begonnen, maar deze community is al snel gaan leven, mede dankzij personen zoals jijzelf.  ;)

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Doelgroep gericht hebben we inderdaad veel "lezers" en minder personen die daadwerkelijk een discussie starten.

 

Ik heb vraagtekens bij het doel van dit forum: is het niet interessant wanner we naast enkel discussies ook bestanden kunnen plaatsen, en niet alleen als attachment per post maar ook als een centrale database?

 

Het lijkt mij namelijk heel interessant om van elkaars marketingmethoden/salesprocessen te leren aangezien hier meestal een knelpunt zit in de startende ICT-wereld.

 

Ik kan wel allerlei websites afstruinen op zoek naar pdf's van reclamefolders en dergelijke, maar wanneer we ze hier kunnen centraliseren, is dat geen interessante optie?

 

Er kan dan overlegd, gebrainstormed worden zodat we elkaar kunnen versterken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.